L-TRYPTOFAAN

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG

Tryptofaan (Trp, W)
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan

Reactie

bedankt hiervoor

Reactie

Er word gezegd dat je al voldoende tryptofaan binnen krijgt met allerlei soorten eten en eiwitshakes e.d. maar het is zo dat voor een goede opname en verwerking naar de hersens het nodig is de tryptofaan niet samen metander eten te combineren. De tryptofaan eiwitten kunnen alleen doorreizen naar de hersens als er genoeg ruimte is om mee te gaan in het bloedtransport. Aangezien andere eiwitten voorrang krijgen op dit transport blijven de tryptofaantjes vaak achter. Vandaar dat men het in pillen stopt en adviseert deze voor of lang na het eten in te nemen.

Reactie

Hi,
    Voor allen die dit lezen ter info voor het gebruik van Tryptofaan.. Ik zou echt willen dat ik niet van deze supplementen kennis had gekregen. Ik heb er zo'n 2 potten van gebruikt tegen neerslachtigheid, en het gaf me een héél opgewekt en vrolijk gevoel. Ik ging er bijna van zweven en ik was heel relaxt. Natuurlijk werkt dat effect je dan voordelig in de hand en ga je er vanuit dat het verder een veilige stof is als dit eiwit ook volop in voedsel voorkomt (chocolade, cashews, quinoa, amandelen, bananen, zuivel, en meer). Ik lees er weinig over dat mensen er na gebruik overgevoelig voor worden en dat verbaasd me des te meer. Ik ben zó overgevoelig, dat als ik nu een bepaalde hoeveelheid tryptofaan binnenkrijg (door voedsel) mijn hoofd overspannen raakt voor een paar dagen. Dit ontstaat een dag of 2 na een flink stuk pure chocola of een banaan. Het zit 'vol' in mijn voorhoofd, m'n schedel tintelt, ik loop helemaal over. Het heeft iets in mijn biochemie veranderd terwijl het nu al anderhalf jaar geleden is dat ik een laatste supplement heb genomen.

Ik vind het door mijn eigen ervaring een grote zonde en afrader. Ik heb al weinig fijne stofjes ter beschikking en nu ook deze voedingswaren maar vermijden, want die kickbackdagen zijn ondraaglijk voor werken en communiceren. Tryptofaan is heel gevaarlijk als supplement te nemen, dit zegt mijn orthomoleculair therapeut. Als het je sterke 'uppers' geeft, dan zou ik je zeker aanraden ermee te stoppen want in een periode van 2 jaar kan het je organen niet alleen schade geven maar ook op zeker (kijk mij) het zenuwstelsel. Gebruikt medicatie altijd in het uiterste geval zoals dat je een groot risico loopt om lichamelijk nog zieker te worden of mogelijk te sterven. Of bij zo heftige depressie, dat je letterlijk een gevaar bent voor jezelf. Is dit allen niet het geval, laat voedsel & sport dan je geneesmiddel zijn, waarvan je lichaam in symptomen vaak aangeeft dat je dit simpelweg niet naar behoren doet en dus nodig hebt. Zorg dat de geest zuiver werkt omdat de het uiteindelijk wel een kip-ei verhaal is. Hoe je je voelt moet je niet weg willen slikken met externe stoffen. Dit riskeert een hormonale disbalans, DNA verandering en een darmflora die overgevoeligheidsreacties zal vertonen. Medicatie is een onderdrukking van de symptomen, waardoor je genezen lijkt te zijn. Maar stel je voor dat je na maanden opeens allergische reacties krijgt op chocola of banaan, dit-wil-je-niet die tryptofaan.

Reactie

Ook ik zit aan de paroxetine en wil er eigenlijk graag vanaf. Ik slik 10 milligram en probeer heeeeeel langzaam af te bouwen door goede  voeding en beweging.

Reactie

@Beer Dan is het slim om je te verdiepen in gezonde voeding. Een stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk en zorgen voor voldoende eiwit en vet. En dan vitaminen en mineralen. Veel mensen komen magnesium tekort. Van wat extra vitamine D kan je een opkikker krijgen. Voel me zelf veel beter dan toen ik medicijnen gebruikte.

Reactie

Hallo, ik wil alleen maar weten of je zomaar kunt stoppen met Tryptofaan? Gebruik het al heel lang en ik voel mij er de laatste tijd helemaal niet goed erbij. Heb nog 15mg citalopram ernaast.
    Hoor graag van een arts.
    m.vr.gr.

Reactie

Je kunt daar ziet zomaar mee stoppen. Dat zal moeten worden afgebouwd. Overleg met je arts/behandelaar.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Antidepressiva zorgen voor een tekort aan bepaalde B-vitamines en een verlaging van het melatonineniveau.
    Bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren ondersteunen de aanmaak van stoffen als serotonine en melatonine. Onder andere tryptofaan. Samen met een antidepressivum lijkt me wat dubbelop. Lijkt me niet direct een probleem om te stoppen met tryptofaan. Wel kan het zinvol zijn om je hele gezondheid te ondersteunen met volwaardige voeding en bepaalde voedingssupplementen. Ook een gezonde darmflora is belangrijk.

Reactie
Reageer op: L-TRYPTOFAAN
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief