L-TRYPTOFAAN

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG

kan iemand mij vertellen wat l-tryptofaan is.ik ben van de antidepressiva af.maar voel me niet goed.nu heb ik ergens gelezen dat L-tryptofaan ook serotenine aanmaakt.heeft iemand hier ervaring mee.

Reactie

L-tryptofaan is een aminozuur, bouwstof van eiwitten maar vooral nodig voor het in de hersenen maken van "bij licht" serotonone waar je hesen temperatuur van stijgt zodat je wakker en allert wordt en van eten snel verzadigd raakt, "bij donker" melatonine waar de hersen temperatuur van daalt en je je slaperig van voelt. Deze stof zit in melk van alle zoogdieren die daarmee hun nieuw geborenen een kick geven om hun circadische rithme opte starten. Het wordt helaas afgebroken door "vitamine" B6 dat eigelijk geen natuurlijke oorsprong heeft maar in de 20er jaren is geintroduceerd om een epidemie van pellagra (vitamine B3 tekort) te verhelpen nadat het tarwebloem (ontdaan van zemelen en kiemen) zijn intrede had gedaan en veel mensen allen nog tarwebloem produkten aten. B6, dat heel stabiel is, zet l-tryptofaan in de lever om in B3 dat heel bederflijk is. de omzetting kost 60 maal zo veel l-tryptofaan als het B3 oplevert. Helaas zijn de reklame en sales boys van gezondheids hapjes en drankjes er toe over gegaan om overal B6 aan toe te voegen zodat je zo al 10 maal (maar kan ook wel 30 to 40 maal zijn) B6 binnen krijgt dan nodig zouw zijn om genoeg B3 te maken maar alle overtollige B3 plas je gewoon uit. Als je wil proberen wat tryptofaan voor je kan doen zorg dan eerst dat je alle bronnen van toegevoegd B6 elimineert en drink een flink glas melk 's morgens vroeg want daar word je warm en wakker van. en drink het ook gerust om bij donker in slaap te vallen. JE kunt ook depressief zijn van een totaal ontregeld circadisch rithme en daar helpt het dan ook voor. Het grootste probleem is hoe je al het b6 kunt elimineren want het sit bijna overal in (bijna alle broodsoortren, pizza, pasta, chocolademelk, babyhapjes, liga repen met appel, carvancevitam pakjes vruchten drank, en het verkoopt als een trein.

Reactie

Hoe kan nu 1 en dezelfde stof zowel zorgen voor 'wakker en fris' en lekker slaperig. Klinkt niet erg plausibel...

Reactie

Weet je wat een goede bron is : Donkere chocolade. 70% of hoger.
    Ik eet iedere dag een stuk van +/- 50 gram. Doet mij erg goed . En nee......ik ben niet dik. Integendeel.
    Bedenk dat er ook een te veel van l -tryptofaan kan ontstaan door bepaalde medicatie zoal anti-depressiva, dat kan zeer schadelijk zijn.

Haal het uit de voeding en alles met mate. Dan doe je het goed.

Ik ben de chocolade gaan eten na het stoppen van ad.
    Wat ook goed en snel helpt bij de bestrijding van depressie (zonder medicijnen) is BEWEGEN.
    Neem de fiets, loop naar de winkel ,neem de trap ipv de lift en als je het kunt opbrengen :hardlopen , fietstochtjes etc. je knapt er snel van op en je voelt je binnen korte tijd sterker in het leven staan.
    Geloof mij ......ik heb lang geslikt en red het nu al een aantal jaren zonder medicatie ,door te doen wat ik hier beschrijf.

Reactie

Hey H de jong,

Ik denk dat jiij me misschien wel wat verder kan helpen. Het zit namelijk zo. Ik heb een aantal jaren geleden heel wat xtc enzo gebruikt waardoor ik in een depressie ben beland. Xtc verbruikt al je serotonine en als je dat dus lang genoeg blijft gebruiken put je je hele serotonine huishouding uit. Ik heb ook de benodigde wiet gerookt wat ook zijn steentje heeft bijgedragen. Nou slik ik dus sinds 6 weken een antidepressiva. Daarvoor heb ik het 2 jaar lang met natuurproducten geprobeerd maar niets hielp. Ook heb ik tryptofaan capsules gebruikt waarin 500 mg tryptofaan zat. Dit hielp ook niet.
    Nu slaat de antidepressiva wel aan en wil ik mijn oude sport weer gaan oppakken.

Bij mijn sport is het een must om extra spierkracht te hebben en daarom doen wij er ook krachttraining naast. maar omdat ik een slanke bouw heb, moet ik zo ongelofelijk veel eten om de benodigde spiergroei te behalen. Dit is niet haalbaar en daarom gebruiken wij supplementen. Weightgainer om extra koolhydraten binen te krijgen en eiwit shakes om de benodigde eiwitten extra binnen te krijgen voor spierherstel. Maar nu komt dus het hele punt, in deze supplementen zit een behoorlijke hoeveelheid tryptofaan. Ik heb al uitgerekent en ik krijg op een trainingsdag dan 630 tot 890 mg tryptofaan binnen in 2 a 3 porties.

Toevallig had ik mijn oude tryptofaan capsules nog liggen die zogenaamd tegen depressie en paniek helpen en zag dat er op de bijsluiter werd gewaarschuwd dat het absoluut niet met een SSRI tegelijk kon. En in mijn supplementen zit dus meer tryptofaan dan in zo'n capsule. Ik zo ongerust als ik ben afgelopen maandag het hele verhaal aan mijn psychiater uitgelegd en die vond het geen goed plan om die supplementen te gaan gebruiken in verband met de tryptofaan waardes.

Dus ik heb gister een gesprek met een trainmaat van me die zich wel vaak op voeding richt en die liet mij een website zien waarop honderden eiwitrijke producten stonden. ook stond er duidelijk bij hoeveel milligram tryptofaan erin zat per 100 gram voeding. En tot mijn verbazing zag ik dat ik bepaalde kaassoorten, kip, kalkoen, noten, breakfastcereals en eieren en noem het maar op al bij 100 gram van de voeding allemaal al tussen de 300 en de 500 mg tryptofaan bevatten!!! Zo is dat bij bijna alle eiwitrijke producten die we dagelijks eten. Dus ik zat zo eens een beetje uit te rekenen dat als je een gemiddeld eiwitrijk voedingspatroon hebt dat je dan dus al duizenden milligrammen tryptofaan per dag binnen krijgt. Dus wat maken die capsules met 500 mg of die supplementen van mij nog uit? Ze lopen wel helemaal panisch te doen over een ssri in combinatie met tryptofaan capsules met 500 mg of supplementen met iets meer, terwijl als je een normaal eiwitrijk voedingspatroon hebt je ook al duizenden milligrammen tryptofaan binnen krijgt. Je word nergens gewaarschuwd dat je uit moet kijken met kip, kalkoen of weet ik veel welk eiwitrijk product. ik vind dit heel erg scheef en ik lulde mijn psychiater er gewoon vierkant uit waarop hij ineens heel bot zei van......oke....het is kiezen, of je gaat die antidepressiva blijven slikken of je gaat die supplementen slikken. Ik vind het heel erg vreemd. Als je een beetje redelijk eieren eet en kaas en kip enzo wat voor een sporter juist goed is dan krijg je al ontzettend veel tryptofaan binnen, maar daar word verder nergens over gewaarschuwd.....ik snap het echt niet meer. Ik vind het super jammer want het is de enigste sport die ik leuk vind en spiergroei is erg belangrijk.

Als ik nu toch spiergroei wil krijgen zal ik gewoon meer dan gemiddeld eiwitten moeten gaan eten enzo, en dan krijg ik toch zowiezo ontzettend veel tryptofaan binnen. DUIZENDEN milligrammen per dag. Maar supplementen die mij heel erg kunnen helpen waar tryptofaan in zit vind hij niet kunnen. Tryptofaan zit in elk eiwitrijk product daarom vind ik het zo scheef.

hopelijk kan je me verder helpen, ik zie hier al dat jij er veel verstand van hebt.

alvast bedankt en vriendelijke groet, James

Reactie

Laat een arts je dit uitleggen, mischien werkt de tryptofaan in die capsules anders.
    Ik lees idd bij mijn medicatie Lexapro (stof naam escitalopram) voorzichtheid geboden met migraine medicatie........Tramadol en tryptofaan.
    Ga mijn arts dit is vragen als ik he zie.
    Ga morgen beginnen met deze anidepresiva.

Reactie

hoi,
    ik ben 28, heb vaak last van depressie's , paniekaanvallen en hyperventilatie..
    ik slik nu 2 maanden tryptofaan en heb nergens last meer van.. ga zelfs weer in de auto naar de stad etc zonder paniek..
    ben wel wat dromerig maar dat komt volgens mij niet van trypto maar van winterdip hihi..
    ik raad het iedereen aan met paniekaanvallen etc..
    hoop dat je er wat aan hebt..
    p.s. je mag 3 pillen op een dag en ik neem maar 1 en dat helpt dus al super..
    groetjes marjan

Reactie

als je zóóó goed reageert op dit spul wees dan zeer alert op (ook in een later stadium) optredende bijwerkingen. serotonine (wat oa aangemaakt wordt) door dit middel heeft een nauwkeurig evenwicht nodig. ik heb een tekort alsmede een te hoog niveau meegemaakt en dat kan allebei levensgevaarlijk zijn. (denk aan seroxat-problemen, of speed-effecten).

wees voorzichtig met die dromerigheid, maar ook als je merkt dat je impulsief gedrag krijgt. het kan nl. misschien ook wel zo zijn dat je te gevoelig reageert na een tijdje. ik zou kijken of je kunt mimderen door bv. 1x per twee dagen te nemen.

heb je wel eens nagedacht waarom je depresief, paniekerig en hyperventilatieklachten hebt.voor mij lijkt het of je bang bent om de controle te verliezen.

er zouden meer dingen achter kunnen zitten, ik heb zelf adhd, en een zoon met een vorm van autisme.
    misschien voel je je te veel gepushed (door je omgeving, reklame.)

ik hoop niet dat ik je aan het schikken maak en als je vrede hebt met dit middel ok., maar hou het in je achterhoofd

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

ik haal hier een oud stukje aan

>>>>"Ze lopen wel helemaal panisch te doen over een ssri in combinatie met tryptofaan capsules met 500 mg of suplimenten met iets meer,"

een SSRI is een groep anti-depresiva (oa seroxat, zoloft) die oa. het serotonine-niveau in de hersenen verhogen. in combi met dit product kan het te hoog worden, waardoor je zelfs adhd-achtige klachten kan krijgen, en meer. er zijn gevallen bekend van producten die beiden op de serotonine inwerkten, waarbij mensen met spoed naar de IC-afdeling moesten worden gebracht ivm levensbedrijgende situaties.

wees ook allert op het gebruik van deze producten in combi met st. janskruid (hypericum) in kruidenproducten en/of aanvullende Vit-B preparaten of eten met hoge vit. B en combi met magnesium. magnesium zorgt voor een betere opname van vit. b.

ik heb twee maanden geleden te hoge waarden aan den lijve ondervonden. echt niet leuk meer.

Reactie

Hoe werkt het middel voor personen die slecht in en/of doorslapen!

Reactie

Tryptofaan is een van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren en hoort bij de categorie essentiële aminozuren.

Tryptofaan speelt een rol bij de productie van de neurotransmitter serotonine. Deze stof speelt een rol in ons lichaam en heeft invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust.

Tryptofaan wordt omgezet in 5-hydroxytryptofaan (5-HTP) dat uiteindelijk Serotonine vormt.

Serotonine is een neurotransmitter die is betrokken bij stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine heeft een exciterende werking en werkt als regulator van het dopamine-systeem.

Reactie

hallo,

ik heb een aantal jaar geleden een tijdje aan de tryptofaan gezeten tijdens een postnatale depressie, omdat ik me niet goed voelde bij de antidepressiva die ik eerst kreeg( suf, wollig...)
    dit wonderspulletje hielp me slapen, enm me over het algemeen beter voelen, ik zweer erbij.
    ook omdat het geen gewennigng in de hand werkt en je stopt wanneer jouw dat uitkomt, en ook eer een aantal dagen weer kunt beginnen als het ff niet zo vlotjes gaat....

groet ,mariska

Reactie

Ik heb zelf ook een hele tijd antidepressiva geslikt maar ben overgestapt naar L.Tryptofaan. Ik voel me een stuk beter. Dit slik ik nu 3/4 jaar en ben heel tevreden hierover.

Reactie

Ik wil hier graag op reageren. Namelijk dat ik je erg dapper vind. Maar ook dat als anderen niet zo dapper zijn, dat dat ook mag. Ik wens hen net zoals jij dat doet veel moed en kracht toe om hun uitdagingen onder ogen te zien en de realiteit leren te accepteren, maar ik vraag hen niet dat ze dat vanaf nu even zomaar kunnen. Ik gun hen de tijd die zij ervoor nodig hebben, en ik hoop voor hen dat dat zij hun tijd nuttig besteden en hun angsten niet veronachtzamen en zich verlaten op alleen effectief medicijn omdat het nare bijwerkingen kan hebben, en het t aangaan van de uitdagingen van het leven kan uitstellen. Ik ben trouwens een voorstander van en pillen en praten in de psychiatrie.

Reactie

hoi
    waarom maken jullie elkaar zo bang

seroxat is echt een goede anti-depressivia ,degene die toen zijn vrouw vermoord had en in de achterlatende brief de sseroxat had gezeg dat die de schuld had ja sorry als je dat nog kunt schrijven dan doe je die dingen bewust...

maar steun elkaar in plaats van uitkijken blabal
    ieder zijn eigen ervaring en ieder moet zijn eigen weg zoeken in angst paniek en depressie..we zijn er zelf allemaal bij,en de kracht zit in ons zelf en moeten het ook zelf doen..ooit hadden we hier geen last van.DENK DAAR MAAR EENS AAN,ik heb ook last van angsten en paniek dus ik praat niet makkelijk maar weet wel dat ik er zelf vanaf moet komen..

Reactie
Reageer op: L-TRYPTOFAAN
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief