dexamphetamine

Mijn zoontje van 6 jaar heeft adhd,gebruikt dexamphetamine.Heeft iemand daar ervaring mee?

Reactie

Hallo

Mijn zoon van 12 krijgt dexamphetamine nu ook voor geschreven. Ik kreeg geen bijsluiter bij de medicijnen. Ik heb hem het ook nog niet gegeven, maar ik wou graag weten op wat voor tijstippen hij dit in moet nemen. Bij mij staat dat, hij s'morgens en s?vonds 1 tablet moet hebben, klopt dat? En kun je hier ook weekends gewoon mee stoppen, zodat hij het alleen maar voor school hoeft te gebruiken.

Reactie

Hallo
    Mijn zoon van 10 krijgt dit middel nu ongeveer een jaar en tot nu toe, reageert hij er "goed"op. Het liefst had ik Concerta voor hem gehad, daar dit speciaal voor kinderen is ontwikkeld, maar de verzekeraar vergoedt dit middel niet(hoezo gelijke kansen?)Hij krijgt het in capsulevorm 20mg toegediend en voor mij is het grote voordeel dat dit maar 1x pd hoeft ! Gedurende de dag beneemt het hem zijn eetlust, maar met enig aandringen gaat er nog wel een boterham in en s'avonds haalt hij dat weer ruimschoots in en eet hij gewoon goed. Voor het slapen krijgt hij melatonine wat gelukkig verder een onschuldig middel is, ook gewoon zonder recept verkrijgbaar bij de drogist, en hij slaapt er goed door, suggestie of niet. Wel maak ik mij zorgen wat dit middel(dexamphetamine) op de lange duur doet.Hopenlijk heb je hier iets aan.
    Groeten

Reactie

Het is verplicht een bijsluiter te geven bij medicijnen.
    Vraag erom aan de apotheek.

Reactie

Ik heb een dochter van 8 jaar. Zij slikt nu ruim een jaar dexamphetamine. Met zeer grote tevredenheid. Eerst heeft ze Ritalin geslikt, maar ze viel in twee maanden tijd vijf kilo af. Ook had ik opeens een dood vogeltje op de bank. De juf van school vond haar een zombie. Vandaag de dag gaat het goed met haar. Zolang ze haar medicijnen maar neemt. Iedere ochtend en tussen de middag neemt ze haar medicijnen in. In het weekend ook. Soms wat later, maar vergeten doen we niet. Dat is een een straf voor ons als ouder, maar ook voor ons kind. De rust wat ze vinden met deze medicijnen is zo belangrijk. Ook in het weekend en vakanties. Zo kun je structuur en regelmaat in het leven van een ADHD-er krijgen. Anders is het weer zo onduidelijk.
    Het is alleen jammer dat er zo weinig te lezen is over dexamphetamine. Tuurlijk maak ik mij zorgen over het langdurig gebruik, maar heb ik - en mijn dochter - een andere keus?
    Zonder medicijnen zoekt ze conflicten op, moet ze naar het speciaal onderwijs en is de toekomst nog een groter vraagteken.
    Soms moet je je overleveren aan de kennis van deskundigen, hoe moeilijk het ook soms is. Ik ben in ieder geval blij dat ik een dochter heb dat handelbaar is en vrolijk door het leven gaat. Ze heeft en zal altijd drempels moeten overwinnen, meer als een ander kind, dus ik ga geen dremels opzoeken als het niet nodig is.
    Ik wens jullie veel suces

Reactie

Goedendag

ik ben een jongen van 18jr met ADHD, toen ik 16jr was ben ik begonnen met de medicatie dexamphetamine.

5 MG dexamphetamin sulf
    2 maal daags 2 capsules.

Ik ben uiterst ontervreden geweest met deze vorm van medicatie in het begin toen ik dit middel gebruikte had ik er zeker baat bij. ik had meer rust in mijn hoofd en kon mezelf beter concentreren, ik had toendertijd ook erge last van gedrachstoornissen en ook met dat had ik veel baat bij de medicatie.
    tot ik het middel bijna 2 jr gebruikte ik kreeg last van maagbloedingen en dus ging ik daarvoor naar de huisarts, tot mijn groote verbazing kreeg ik te horen dat ik deze medicatie pas mocht gebruiken als ik 18 jr of ouder was!!!!
    Om dit te stoppen heb ik ook weer medicatie gehad om maagbloedingen te voorkomen
    ik ben direct gestopt met deze medicatie.
    Op het moment gebruik ik geen mediactie meer ik denk dat ik een beetje over mijn ADHD en gedrachstoornissen ben heen gegroeid.
    ik kan mezelf nu zonder bijna enige moeite concentreren op mijn werk waar wanneer en hoelaat het ook is.

BTW!!! : Ritalin is ook helemaal geen goede medicatie is heel slecht voor de hersenenen!!

ik hoop dat ik genoeg informatie met U / jullie heb kunnen delen, ik weet wat het is om de onjuiste medicatie te hebben.

groet en succes

Sven T.

Reactie

Ik ben nu ik weer ben gaan studeren weer begonnen met de dex
    Ik ervaar het al wisselend. Ik slaap wel slechter, ook al slaap ik zonder met mijn drukke gedoe ook neit al te best.
    Daar neem ik nu melatonine voor. Werkt wel een beetje
    Dat er geen bijsluiter voor is vind ik ook balen.
    Ritalin maakte mij ook een zombie en had ik vreselijk last van rebound.
    Concerta vond ik te lang werken maar kreeg t ook niet vergoed. Ook al zijn er verzekringen die het wel verzekeren.
    Zou zelf wel stratera willen proberen maar dat krijg ik helemaaaaaaaaal niet vergoed,
    Ik rook wel meer met dex en eet minder maar dat neem ik op de koop toe. Met verder minder verslavingsgevoelig voor andere middelen geworden. De zucht is weg. Dan vind ik roken wel toelaatbaar ook al is dat ook neit gezond, Dat de uitwerkingen voor in de toekomst niet bekend is vind ik het wel eng, Ik heb me er bijneergelegd en bekijk het maar zo. Liever een korter leven zonder al te veel moeilijkheden die bij mijn adhd horen dan een lang leven met al die strijd afwijzingen en andere problemen.
    Zelf werk ik in de psychiatrue. Op een structuur afdeling en daar doe ik het super goed want de structuur voor de clienten is ook heilzaam voor mij.
    Ik denk dat het niet uitmaakt welke medicijnen je slikt voor adhd zolang het met amphetamine in verband staat is het nooit goed voor een mens. daarom leek stratera wel wat voor mij. Maar helaas dat kan ik neit betalen.
    ik ben beniewd hoe het nu gaat.

Reactie

Ik ben benieuwd of een van deze bezorgde moeders in dit topic wel eens heeft gezocht op google naar dit "medicijn". Type dexamphetamine maar eens in en ik garandeer je dit doe je je kind niet aan! (zoek ook op drugs forums e.d!)
    Dexamphetamine is de meest veel voorkomende speed vorm die je kunt krijgen in Nederland.
    Speed is een drugs dat geestelijk verschrikkelijk verslavend kan zijn. Ofterwijl dit is iets waar een kind nooit van af komt.

Hier een lijst van klachten bij langdurig gebruik:

Speed & je lijf
    Speed geeft energie op de pof. Je verbruikt je reserves en put daardoor je lichaam uit. De werking van speed zorgt ervoor dat je slecht kan slapen en je eetlust geremd wordt. Het verlaagt je weerstand, waardoor je makkelijker ziek kunt worden. Speed werkt ontstekingen in de hand. Na het gebruik kan een verkoudheid, of keelonsteking ineens veel heviger zijn. Vrouwen kunnen last krijgen van blaasontsteking. Na afloop kun je de volgende klachten hebben: oververmoeid en depressief, hongerig, zere kaken, knieën en botten, spieren.

Regelmatig gebruik kan voor een slechte huid zorgen (puistjes). Er is kans op schade aan tanden, kiezen en tandvlees (door verminderde speekselproductie en knarsen).De kans op deze klachten neemt toe bij hogere doseringen en bij regelmatig (wekelijks of meer) gebruik. Bij langdurig en heftig gebruik ontstaat vaak ernstige schade aan de neus en voorhoofdsholten. Dit kan leiden tot chronische ontstekingen, die pijnlijk en slopend zijn.

Bij hoge doseringen of vaak gebruiken kunnen levensbedreigende situaties ontstaan:
    Volledige uitputting en vermagering
    Hartfalen en toevallen (stuiptrekkingen)
    Hersen- en/of maagbloedingen
    Oververhitting
    Bizarre agressie
    Coma

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ik gebruik nu zelf 6 jaar dexamfetamine, 75 mg per dag (5 x 15 mg) Ben begonnen met ritalin, maar dat werkte helemaal voor geen meter.

Dexamphetamine is de meest veel voorkomende speed vorm die je kunt krijgen in Nederland.
    Speed is een drugs dat geestelijk verschrikkelijk verslavend kan zijn. Ofterwijl dit is iets waar een kind nooit van af komt.

Dat amfetamine de meest voorkomende drugs is in Nederland, kan kloppen... Maar het verschil in werking en bijwerking tussen medicinaal gebruik en recreatief gebruik is enorm, en absoluut niet te vergelijken. Geestelijke verslaving of lichamelijke verslaving valt bij medicinaal gebruik gigantisch mee, kan dit met 100% overtuiging zeggen, omdat ik zelf een gigantisch lage verslavingsdrempel heb. Ben na 4 jaar gestopt met het medicijn omdat ik zwanger was. Heb hier totaal geen moeite mee gehad.
    De klachten die omschreven staan bij langdurig gebruik zijn klachten die ontstaan na het gebruik van recreatieve amfetamine. Deze is 999 van de 1000 keer flink versneden met allerlei troep (welke zeker niet goed zijn voor je lichaam)
    Voordat je mensen bang gaat maken met zulke informatie, check dan eerst even of je het wel over het medicijn of over de drugs hebt. Dexamfetamine als medicijn is als medicijn zijnde goedgekeurd, en als je je aan de voorgeschreven dosis houdt, dan kan het net zoveel kwaad als elk ander medicijn.

Reactie

En zo waare spreke aldus Skippy!

Je hebt helemaal gelijk. Goed verwoord, kort en bondig omschreven, en met de juiste argumentatie.

Ik juich dit soort reacties sterk toe. Het voegt namelijk echt iets toe aan de kennis van veel mensen over ziektes, behandelingen en gezondheid.

Ik dank je Skip!

Reactie

Hallo ,

ik ben35 (zware adhd er)en gebruik sinds een half jaar dex amphetamine in combinatie met een hele lichte dosering imipramine.
    Ik moet zeggen dat t bij mij super werkt ik heb in het verleden ritalin gebruikt maar dat werkte niet werd er paranoia van daarna heb ik concerta gehad en dat werkte beter dan de rit maar de bovengenoemde combi werkt t best het klopt dat de dex een meta amphetamine is en dus een beetje in de buurt komt van de speed maar de dex is veel zuiverder en zal ook best wel een soort van invloed hebben op je gezondheid. Ik ben een adhd er uit de tijd dat t nog allemaal onder mbd viel en heb dus tot latere leeftijd het moeten doen zonder hulp en medicatie.Je kunt er best even bij stil staan dat er ook een kleine keerzijde bestaat over de dex( maar die heb ik nog niet mogen mee maken)maar als ik van mijn zelf uitga
    en kijk bij veel adhd ers uit mijn omgeving dat als er al een risico zou zijn dat er een sooort van verslaving zou kunnen optreden (je moet afhankelijkheid en verslaving niet door elkaar halen)dan is dit veel minder erg dan dat kinderen op iets latere leeftijd zich zelf gaan medicameren met drank en alle vormen van drugs om de continue onrust van binnen te de baas te kunnen mede omdat ze op die leeftijd òok op veel onbegrip vanuit hun omgeving omtrent afwijkend gedrag stuiten. IK heb zelf in de jaren voor mijn dex vrij excessief drank en drugs genuttigd ook in de periodes van rit en concerta de grote omslag bij mij is gekomen na de dex de drang naar zelf medicatie is verdwenen als ik zin heb in een drankje dan kan ik ook het bij een drankje laten de drang naar meer meer meer is totaal weg,mijn gadachten gangen zijn anders,ik kan mij veel beter uitdrukken en mensen in mijn omgeving op een duidelijke en rustige manier dingen vertellen en uitleggen,denk na voor dat ik wat doe en maak mijn bezigheden een voor een af.Voor mij is er totaal een nieuwe wereld open gegaan en mocht t zijn dat ik de rest van mijn leven van de dex afhankelijk ben dan ben ik daar blij mee want dat maakt het leven stukken minder gecompliceerd.Dus wees niet zo bang voor een "verslaving"(ik noem t afhankelijkheid) aan dex want uit eigen ervaring weet ik dat de alternatieven een stuk minder prettig zijn.Op het moment dat de kinderen/jongeren hun eigen weg naar rust van binnen gaan zoeken dan zal dat niet bij de aphotheek zijn en op het moment dat je er als ouder achter komt dat je kind aan de drank,drugs(ook het criminele circuit) of andersoortige verslaving lijdt is het vaak al te laat en is het een lange weg terug naar een normale situatie leer ik uit eigen ervaring.
    Als mijn moeder(in mijn geval gescheiden ouders)
    er destijds(op mijn 14 e jaar)na de opmerking van onze huisarts er voor gekozen had mij medicatie hievoor te geven was mijn leven de afgelopen 20 jaar veel makkelijker en minder pijnlijk geweest en had ik op mijn 34e niet nog een keer opnieuw hoeven te beginnen

Reactie

Skippy,

En betere reactie als jij die geeft is er niet.

Heb wel een vraag; ik zelf heb capsules van 5 mg, bestaat die doses van 15mg, en in welke mate is jou adhd een probleem.

Ik zelf heb die van 5mg en die werken voor geen reet?

Reactie

hoi,

mijn zoon is bijna 10 ook adhd hij gebruikt concerta bevalt prima.

gtoet

Reactie

Hallo,

Ik lees hier alleen dat mensen het slikken met adhd.
    Ik heb zelf narcolepsie en krijg het middel om wakker te blijven.
    is iemand hier mee bekend.

groetjes

Reactie

Voor mijn ADHD gebruik ik Dexamfetamine en ben hier zeer tevreden over. Alleen nu kom ik regelmatig te kort, gezien mn dagelijkse dosis hoger is dan voorgeschreven wordt. Met mijn Psych kom ik niet verder want hij wil de dosis niet verhogen.

Reactie
Reageer op: dexamphetamine
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief