Dag
Ik heb zonet pedofemina 400 mg (ibuprofen) genomen. Ik deel de tabletje altijd in 2 omdat het anders te groot is om het in 1 keer in te nemen. Ik heb dit altijd al gedaan maar ben nu uit het niets aan het stressen of het wel verstandig is aangezien ik eerst 1 deeltje neem en dan de ander met seconden ertussen maar vraag me dan af of ik dan geen 2 dossisen van 200 mg heb genomen? En ze zeggen dan altijd om 4u te wachten. Maar er zit al een streepje op de pil, ik denk dan dat het al is om te breken voor mensen die het niet volledig kunnen inslikken?
Dit heeft nooit een probleem gevormd maar vraag me af of dit wel mag...
Een dosis van 400 is gelijk aan 2 keer een dosis van 200.....
Dus waarom zou je wel in 1 keer 400 kunnen nemen en niet 2 keer 200?
Je moet je houden aan de tijd die moet zitten tussen deze en de volgende dosis van 400, want dat is de dosis die je hebt ingenomen.
Klinkt logisch inderdaad, het is gewoon omdat ik het gedeeld heb dat het dan 2 dosissen lijkt. Ik dacht dat de breuklijn was om de 2de helft bij te houden en enkel de helft van de dosis te nemen. Maar het is dus ook om het beter in te nemen?
Bedankt voor uw antwoord!
Het is net wat voor dosis je wilt innemen, een zo laag mogelijke is dan in principe het beste.
Maar bij hevige pijn wordt soms een dosis van 600 voorgeschreven, om in 1 keer in te nemen.
Dat zou met de tabletten die jij hebt, dan 1,5 tablet zijn.
Kun je het met 200 af, neem je een halve.
Helpt dat niet, kun je er of paracetamol bij nemen (tegelijkertijd innemen) of een hogere dosis ,dus de hele tablet, gebruiken.
Je houdt je dan steeds aan de tijd die tussen de dosering van de laatst ingenomen tablet moet zitten.
Neem je halve, houd je de tijd voor 200 aan. Is de volgende dosis 400, houd je dat aan.
Op de verpakking of in de bijsluiter staat wat de maximale hoeveelheid per etmaal is, die kun je beter niet overschrijden.
Je kunt dus gerust een halve tablet nemen.