Parasiet Dientamoebe fragilis

hallo,
    Als je darmen niet goed functioneren door een ontsteking is het juist niet goed om vezelrijk te eten. Ze worden nl. al erg geprikkeld en door de vezels nog meer. Ik heb zelf een half jaar een vezelarm dieet gevolgd. Dat is geen pretje, maar nadien ben ik langzaam aan weer voeding gaan toevoegen. Op dit moment heb ik weer een ontsteking. Ik denk toch dat ik daar gevoelig voor blijf. Om je darmflora op te peppen is het ook zeker de moeite waard om paardenmelk te proberen. Baat het niet, het schaadt ook niet.
    Wat ik niet vaak lees is dat mensen last krijgen van aambeien. Ik ben inmiddels in de afgelopen 5 jaar 8 x geholpen aan aambeien.
    Dus alle tips/truc zijn van harte welkom.
    Linda

Reactie

Lees ook:

Aambeien: hoe snel moet vezelrijk dieet effect hebben?
    http://www.dokter.nl/forum/Maag-darmen/52494-aambeien-hoe-snel-moet-vezelrijk-dieet-effect-hebben.html

Aambeien
    http://www.dokter.nl/forum/Maag-darmen/55456-aambeien.html

Aambeien operatie
    http://www.dokter.nl/forum/Maag-darmen/59886-Aambeien-operatie.html

Reactie

En hoe gaat het nu?
    Ik kamp al jaren met deze klachten. Kreeg een dieet via een alternatieve voedingsdeskundige wat heel goed hielp. geen suiker, geen gist. Zo lang ik me eraan hou, gaat het wel maar aangezien overal suiker inzit...Heb al 2 keer een antibiotica-kuur gehad. Klachten verdwijnen niet. Volgens de laatste tft test is de dientamoebe niet meer aanwezig maar ik heb wel de klachten nog.
    gr Monique

Reactie

Hoi Nina,

ik heb het vervelende beestje ook! Welke behandeling heb je gekregen??
    Heb al 2 antibioticakuren gehad, klachten zijn er nog steeds! Heb geen haaruitval, wel opgeblazen buik (en dan dus alsof ik 5 a 6 mnd zwanger ben), windjes, buikpijn, moe

gr Monique

Reactie

Dientamoeba fragilis (en Blastocystis hominis)

Ik schreef al eerder een uitgebreid relaas op dit forum...

Reactie

had jij ook maagkrampen en stromende diaree.
    ?

Reactie

Ik heb tweemaal de Dientamoeba fragilis in mijn darmen gehad. Twee keer heb ik een behandeling gehad met Cioquinol. Daarnaast heb ik voor de zekerheid een kruidenkuur gebruikt.

De kenmerken die bij mij optraden waren:
    dagelijks terugkerende vermoeidheid, brijige ontlasting en een onrustige darm.
    In de middaguren was ik meestal genoodzaakt
    rust te nemen, waardoor ik in de avonduren
    weer enige fitheid kende.

Deze parasiet is bepaald geen pretje. Het ontwricht het dagelijks functioneren en de naaste omgeving weet er niet altijd goed op te reageren.
    Met medicatie is de parasiet wel te bestrijden.
    Voor mij is echter de vraag: komt hij weer terug?

Van een apotheker deelde mij mede dat deze parasiet ook gewoon in het oppervlaktewater voorkomt en dat zij steeds vaker Clioquinol verstrekt aan kinderen.

Reactie

Beste Wiebe (en alle andere mensen die last hebben van de Dientamoeba parasiet),

Bij mij is ook de Dientamoeba geconstateerd, ik heb ook dezelfde verschijnselen die mensen hier beschrijven.
    Maar mijn huisarts zegt dat het middel Cioquinol heel moeilijk verkrijgbaar is. Dus ik zou graag willen weten bij welke apotheek je het middel gevonden hebt, want mijn apotheek bereid het helaas niet.

Groeten,
    Philipa

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Flumetason/clioquinol
    http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/F/flumetason_clioquinol.asp?blPrint=True

Reactie

Hallo, ik ben microbiologisch analist en doe diagnostiek naar deze parasiet.

ten eerste , waarom heeft nog nooit een leek gehoord van deze sluipmoordenaar.

Tot 2004 kon men deze beestjes in verse ontlasting niet aantonen.(alleen in zeer verse ontlasting).
    Dit komt omdat er geen overlevingsvorm buiten het lichaam bekend is van deze parasiet.
    Andere parasieten maken namelijk zogenaamde cysten, die buiten het lichaam kunnen overleven.
    Deze hebben een harde celwand.
    Als deze door onhygienische handelingen via de mond weer het lichaam binnen komen is het cirkeltje rond.
    Dientamoeba fragilis sterft buiten het lichaam binnen enkele uren af.
    Daarbij komt nog dat tijdens eerder onderzoek is gebleken dat er ook mensen zijn zonder klachten ondanks dat ze deze parasiet bij zich dragen.
    Geconcludeerd werd dus dat de klachten niet door deze parasiet veroorzaakt werden.

In 2004 zijn wij begonnen met de Triple Feces Test
    Hierbij worden 2 potjes gevuld waarin een conserveringsmiddel zit en de parasiet niet vergaat.
    Als je deze monsters dan kleurt volgens een bepaalde kleuring(IJzerHaematoxillineKleuring), kan je de parasiet onder de microscoop zien.

Echter sinds 2009 maken we gebruik van nieuwe technieken waarme je het DNA van deze beestjes kunt aantonen.
    Deze techniek is nog gevoeliger dan de kleuring.

Inmiddels loopt er een klein onderzoek waarbij patienten van kinderartsen met verdenking van parasieten worden gevolgd.

Er wordt dan ook gekeken welke behandelingen het beste aanslaan.

In onze dagelijkse praktijk vinden we zo'n 20 % positieve monsters.

Even nog iets over Clioquinol en Paramomycine,

Clioquinol word vergoed door het ziekenfonds, paramomycine niet.

Deze middelen worden niet opgenomen door het lichaam en zijn dus vooral werkzaam in de darmen, waarna ze weer uitgescheiden worden.

Een grootschalig dubbelblind onderzoek zou van grote waarde zijn voor het onderzoek naar deze vervelende parasiet.

Er word echter weinig ruchtbaarheid aan Dientamoeba fragilis gegeven om onnodige paniek te vermijden en om eerst zeker te weten of deze de oorzaak is van de typische klachten, denk ik.

Reactie

Dank je voor jouw duidelijke beschrijving en uitleg.

Reactie

Beste allemaal,

Wie kent er een apotheek die de middelen Clioquinol en / of Paramomycine bereid? Ik (of eigenlijk mijn huisarts) heb moeite het medicijn te bestellen bij mijn apotheek.
    Bedankt, Groeten,
    Philippa

Reactie

Hallo Philippa,

Bij mijn dochter van 7 is ook dientamoebe fragilis vastgesteld en zij heeft ook clioquinol voorgeschreven gekregen. Volgens de apotheker hier is er geen enkele apotheek die het op voorraad heeft en moet het in een ziekenhuis waar ze magistrale bereidingen doen speciaal gemaakt worden. Maar hier geen probleem om het te krijgen hoor. Mijn eigen apotheek heeft het ziekenhuis, waar mijn dochter onder behandeling is, opdracht gegeven om het vandaag nog voor ons te maken. De koerier van de apotheek (die ook wel medicijnen thuis bezorgd)haalt het voor me uit het ziekenhuis en dan kan ik het straks bij de apotheek gaan halen. Misschien ook een idee voor jouw huisarts om het te laten maken in het dichtsbijzijnde ziekenhuis en dan bij je eigen apotheek te laten bezorgen?

Groetjes Petra

Reactie

Hallo Petra,

Dank voor je antwoord, ik ga het uitzoeken.
    Groeten,
    Philippa

Reactie

s. Hallo allemaal,

ik heb ook parasieten (weet eigenlijk niet welke, maar ga het morgen nog eens navragen bij de huisart). Heeft iemand wel eens zilverwater/colloidaal zilver geprobeerd? Ik heb ook antibiotica gehad, maar ik blijf klachten houden (ondanks supergezond eten, veel groenten en fruit, veel water drinken steeds obstipatie).

Mijn huisarts heeft ook niks gezegd over overige gezinsleden.Op welke manier kunnen zij je weer besmetten? Zo kan het toch ook zijn dat iemand het op je werk heeft, uiteindelijk kun je het toch overal weer oplopen. Maar ja er eerst maar eens van afkomen. Ik lees goede berichten over het collodiaal zilver, maar zie geen ervaringen.

Succes allemaal

Groet MJ

Reactie
Reageer op: Parasiet Dientamoebe fragilis
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief