Parasiet Dientamoebe fragilis

Zoals ik eerder op dit forum heb geschreven begonnen mijn ‘vage’ klachten na vakantie in Egypte.

Ik heb mij zo ontzettend beroerd gevoeld 3 maanden lang.. huisarts gooide het op overspannenheid/ burn out.. toch zat dit mij niet lekker en ben ik zelf verder gaan zoeken. Bij de MDL arts parasiet test laten doen. En Jahoor.. ik heb dientamoeba en blastocystis.. De arts deed er nog best luchtig over dat het geen schadelijke parasiet is waar je echt ziek van kunt worden, maar ik mocht voor mijn eigen geruststelling antibiotica proberen.

6 dagen voor de antibiotica ben ik strikt op dieet gegaan (koolhydraatarm) en dit heb ik nog een maand vol gehouden. Daarbij antibiotica clioquinol gekregen.

Tijdens de antibiotica voelde ik steeds meer verschil en na de antibiotica voelde ik weer mijzelf! Ik had weer energie, kon weer lachen, ik voelde mij niet meer depressief of angstig. Geen paniekaanvallen meer of huilbuien. Ik had mijn leven weer terug!!

Nu ben ik 1,5e maand verder en het gaat nog steeds super goed met mij. Ik heb weer eetlust, ben weer gaan sporten, ik kan weer naar verjaardagen of andere feestjes.

Nu is de vraag: was ik inderdaad overspannen en heeft rust mij goed gedaan of is die parasiet weg en ben ik daarom beter geworden!

Ik heb eergister de uitslag van de MDL arts gekregen... en de parasiet is weg!! WOEEHOEE!!

Ik ben er van overtuigd dat dit beestje veel meer schade kan aanrichten dan alleen de bekende symptomen..

Ik wens iedereen succes met de strijd tegen de parasiet!

Reactie

Bedankt voor je verhaal Bibi, goed om te lezen dat je ervan bent.

Er staat op dit forum vrij veel geschreven over de effectiviteit van verschillende medicijnen. Even heel belangrijk ik ben GEEN ARTS dit is wat ik zelf heb gevonden het is zeker geen behandeladvies. Ik heb onderstaand schema gemaakt om zelf een keuze te maken voor welk medicijn ik ga:

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3862407/

Secnidazole is helaas niet verkrijgbaar in Nederland. In Europa volgens mij alleen in Frankrijk onder de naam Secnol. Secnidazole is een zelfde soort antibiotica als Metronidazole alleen met een compleet andere werking. Zelfde geldt voor Ornidazole (merknaam <span class="st">Tiberal  in Belgie). </span><span class="st">Ornidazole en Secnidazole worden toegediend in een 1-malige doses. Onderzoeken bij behandeling van d. Fragilis met Secnidazole of Ornidazole zijn meer dan 10 jaar oud.</span>

Op verschillende websites staat dat Paromomycin dezelfde slagingspercentage heeft als clioquinol (+/- 75%). Dit kan ik nergens terugvinden op basis van onderzoeken. De onderzoeken die ik kan vinden geven Paromomycin een veel hoger slagingspercentage. (zie ook bv https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3862430/)

Metronidazole lijkt niet erg effectief en heeft relatief veel bijwerkingen.

Clioquinol zou alleen bij hoge doseringen neurologische bijwerkingen hebben. Het Lareb heeft echter melding gemaakt van ernstige bijwerkingen bij geadviseerde doseringen. De Nederlandse vereniging van Parasitologie die advies geeft over de behandelingen bij parasieten houdt vast aan Clioquinol als eerste keus ondanks deze melding. Bronnen: https://www.lareb.nl/nl/news/clioquinol-en-neurologische-verschijnselen/ & https://www.parasitologie.nl/medische-parasitologie/therapie/therapie-protocollen)

Dan nog even de richtlijnen van verschillende instanties:

Stichting Werkgroep AntibioticaBeleid: https://adult.swabid.nl/nl/node/7959
    Nederlandse vereniging van Parasitologie: https://www.parasitologie.nl/_media/585635/60624d4b093d4c84a55555cbb7e2eb03/view

Hopelijk heeft iemand hier iets aan. Als iemand anders nog aanvullende informatie heeft gevonden hoor/lees ik dat heel graag.

Recent onderzoek
    Het meest recente artikel over de mogelijke behandelingen van d fragilis staat volgens mij hier: https://www.cambridge.org/core/journals/parasitology/article/clinical-guideline-on-dientamoeba-fragilis-infections/D369D9EB36DEBE7C941F0006E4AFAF0A . Helaas is dit artikel niet openbaar, als iemand de adviezen kent in dit artikel laat het dan weten.

Reactie

Invoegen van tabel gaat kennelijk niet helemaal goed dan maar zo:

Eerst de naam van het medicijn, hierna het slagingspercentage (100% alle personen genezen, 0% niemand genezen) en tussen haakjes het aantal personen dat onderdeel was van het onderzoek:

Secnidazole: 97% (35)
    Paromomycin: 96% (106)
    Ornidazole: 93% (56)
    Oxytetracycline: 90% (9)
    Doxycycline: 88% (5)
    Clioquinol: 82% (39)
    Iodoquinol: 71% (37)
    Metronidazole/Tinidazole: 69% (16)
    Metronidazole: 64% (243)
    Erythromycin 50% 6

Reactie

Hallo,

Hierbij wil ik mijn ervaring melden van het gebruik Cllioquinol 3x daags 250mg per dag, 10 dagen lang.Het is heel belangrijk om de dosis om de 8 uur in te nemen en wel om 7.00, 15.00 en 23.00 uur op een niet nuchtere maag. Als de apotheek dit goed aangegeven had in de bijsluiter waren mij veel nare bijwerkingen gespaard gebleven. Toen ik dit tijdschema volgde ging het veel beter. Heel belangrijk hier op te letten.

Groetjes Clair

Reactie

beste strijders

De parasiet leeft op suikers (dus ook voeding die omgezet worden in suikers).

De parasiet laat zich uit de darmwand los door pittig eten.

De parasiet wordt gedood door clioquinol of aanverwante produkten.

Niet te snel gaan natesten minstens 1.5 a 2 maanden later pas om teleurstellingen te voorkomen

Reactie

In november een 10-daagse kuur van metronidazol gehad, 3x maal daags 750mg omdat d. fragilis was aangetoond in ontlastingonderzoek na werktrip in China.

Man man man wat ben ik hier ziek van geweest, iedere bijwerking kwam wel langs. Enfin, problemen hielden aan hierna, al was het wel minder. Echter toen kreeg ik ineens weer meer last en bleek dat ik een overgroei aan schimmels had, hiervoor 10 daagse "kuur" met nystatine gehad. Hierna nog steeds brijige ontlasting, maar wel veel beter gevoel al als hiervoor. Nu verschillende ontlastingonderzoeken gehad en zowel de schimmels als de d fragilis zijn niet meer aanwezig. Echter heb ik nog wel dagen dat mijn ontlasting niet goed is en dat ik nog last heb van mijn darmen, denk ik dan (linksonderbuik).

Nu maar een afspraak bij de mdl arts om te kijken wat er eventueel nog kan zijn of dat het toch tussen de oren zit.

Reactie

Dominic, ikben nu 6 dagen klaar met 10-daagse kuur clioquinol. Ik merk dat bepaalde klachten (jeuk, moeheid, eczeem) beter gaan. Alleen twijfel ik of de DF echt weg is, omdat ik weer diaree klachten heb (gas in darmen, rommelend, haaruitval, etc). Zou dit een effect zou kunnen zijn van de clioquinol of dat parasiet weer terug is? Hoe lang na de kuur moet ontlasting/darmen normaal zijn? Clioquinol schijnt darmflora om zeep te helpen, maar voor hoe lang? Kan nergens info vinden hierover.

Reactie

Hi Dolly, wat ik begreep van het gebruik van clioquinol is dat deze juist niet je algehele darmflora aantast maar er enkel voor zorgt dat de parasiet zich niet kan hechten aan de darmwand.

het kan zijn dat de clioquinol nog even nawerkt en nog een paar dagen in je systeem blijft. Ik weet niet hoe lang dit is.

Wat ik zou doen in jouw geval is om dit nog even aan te kijken, en dan na 1/2 weken om een ontlastingonderzoek te vragen en dan kijken of de parasiet er nog zit.

Nadeel aan clioquinol is dat je dit niet te vaak mag gebruiken en dat er een tussenpauze moet zijn ong 2 maanden (correct me if wrong).

Bij gebruik van bv metronidazol wordt wel de hele darmflora aangetast en dit kan een tijdje duren voor het hersteld is.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Dolly, hoe is je ontlasting? Diarree, obstipatie of brijig?

Hoe heb je de haaruitval geconstateerd? Heb je heel veel meer haaruitval? Als je met je handen door je haren gaat heb je dan heel veel haren of een beetje? Een beetje is normaal.

Reactie

Hi Dominic,

Ik heb echt kalende plekken ervan. Echt plukken komen eruit. Het leek na een week na de kuur minder te worden, maar nog steeds niet optimaal. Vandaag is 8 dgn na kuur. Heb de apotheek gebeld of het normaal is dat ik nog geen normale stoelgang heb. Die gaf aan dat clioquinol heftig spul is en nog lang in het lichaam blijft zitten,vandaar dat het maar max 3x in een mensenleven mag. Ik heb nog rommelende darmen en vandaag weer slijm bij ontlasting en vaak naar de wc. Kan het zijn dat de DF terug is:-(? Of heb ik een overgroei aan schimmels? Ik gebruik ook probiotica, maar geen verbetering. Ik kan pas over een week testen. Zou nu al willen weten of ik achter paromomcyne aan moet.

Reactie

Ontlasting is met veel gas en niet goed gevormd. Dus geen diaree, maar eerder in stukken en sinds vandaag frequenter en met wat slijm (lekker onderwerp, haha). Tijdens kuur leek het goed te gaan,daarna slechter. Word er zo verdrietig van:-(

Reactie

Bij mij heeft castor olie met turpentine heel veel geholpen. Pure gum spirits turpentine van de pine tree.

Reactie

Ik had last van trillende handen, kortademigheid , pijn in de onderrug en nirt goed kunnen slapen snachts.

Ik heb de hulda clark protocol geprobeerd deze was niet zo heel effectief. Dat kan mee liggen aan de kwaliteit van de te verkrjjgen producten dan de vraag of het wl goed genoeg werkt.

Reactie

Hallo, ik heb al jaren regelmatig buikpijn en een opgeblazen buik maar nu sinds begin januari meer problemen. Begon met diarree, daarna griep gehad en nu nog steeds geen normale ontlasting, vaak wat geel water en veel slijm bij de ontlasting. Ben vaak moe, regelmatig misselijk maar hoef niet over te geven, rommelende darmen en soms wat buikpijn die ik steeds op een andere plek voel maar meestal links onder of rechts boven mijn heup. Heb bloedtest en ontlastingtest gehad. Ik blijk de parasiet dientamoeba fragilis te hebben. Maar calprotectine in ontlasting was ook flink verhoogd. Ik heb nu 10 dagen metradinazol gekregen voor de parasiet maar de huisarts gelooft niet dat die de oorzaak van mijn klachten is vanwege de hoge calprotectine. Zij denkt eerder aan een chronische darmontsteking.

Ik denk dat als de parasiet steeds ontstekingen veroorzaakt in mijn darm dat de calproctine waarde dan ook verhoogd kan zijn?

Herkent iemand dit? Kan de calprotectine waarde beïnvloed worden door de parasiet?

Reactie

voor alle behandelingen zowel de giardia als de dient amoebe. Eet vooral geen suikers en geen zetmeel. Neem extra zink. Dan is de slagingskans vele malen groter. Die beestjes leven op suikers.

Reactie
Reageer op: Parasiet Dientamoebe fragilis
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief