Parasiet Dientamoebe fragilis

Volgens een internist heb ik een parasiet genaamd Dientamoebe fragilis. Ik heb nu een kuur van 5 dagen lang Metronidazol Sandoz (3 x daags 750 mg maar liefst) en daarna een wormenkuur, maar dan wel veel (drie dagen lang pillen en nog twee keer daarna).

Zijn dit soort parasieten nou erkend door 'gewone' huisartsen...? Ik heb het idee van niet. Heeft iemand ervaring met deze parasiet? Ik zelf heb last van een constant opgeblazen gevoel, veel gassen en ook veel moeheid (o.a.). Ik heb wat gezocht op internet en lees veel verschillende dingen erover. ook over de behandeling. Ik lees dan trouwens niets over Metronidazol: dat zijn best zware pillen, lijkt me: ik heb het idee dat ik er aardig moe van ben. Maar ja, da's maar voor een paar dagen...

Tot slot: ik heb ergens gelezen dat dit soort pittige medicijnen je darmflora nogal om zeep kunnen helpen. Weet iemand daar iets meer van?

Reactie

Hoi,
    Ik heb twee keer een kuur gehad van metronizadol en de beestje zitten er nog steeds. Na de kuren heb ik steeds probiotica genomen, darmocare. Dan knap je snel weer op want het is natuurlijk rotzooi! Het middel paromomycine is ook rotzooi maar is 100% zeker! Dat is natuurlijk ook belangrijk. Het kan alleen op doktersadvies gegeven worden.
    succes
    Lon

Reactie

hallo

mijn zoon heeft ook de dientamoebe fragilis en wij hebben daar clioquinol voor gekregen dit is volgens mijn informatie het meest gebruikte en het minst schadlelijke medicijn .

vriendelijke groet,

claudia

Reactie

Tot voor kort leek iedereen die ’s ochtends geen Actimel of Yakultje tot zich nam een aanzienlijke gezondheidswinst mis te lopen. Probiotica kregen steeds meer heilzame eigenschappen toegedicht. Ze zouden diarree en obstipatie voorkomen én verhelpen,
    klachten van prikkelbaredarmsyndroom verminderen en een H.pylori-gastritis verhelpen.
    De schrik sloeg Nederland om het hart toen bleek dat mensen ook konden overlijden door dit wondermiddel.
    De term probiotica verwijst naar een product dat een levend, welomschreven micro-organisme bevat in voldoende hoeveelheid om de microflora van de gastheer te veranderen teneinde een gunstig effect te bereiken.

Reactie

Voor een infectie met Dientamoebe fragilis zijn er 2 middelen die erg goed resultaten geven: clioquinol (75% kans op uitroeing van de parasiet) en paronomycine (100% slagingskans).

Het laatste middel is echter in Nederland niet geregistreerd (mogelijk is het wel door de apotheek te importeren uit andere EU landen via de Internationale apotheek Venlo?)

Clioquinol suspensie 100mg/ml kan echter gewoon door de apotheek besteld worden bij de landelijk bereidende apotheken: de Magistrale Bereider en de Collegiale Bereider.

Van Metronidazol is er geen Nederlands onderzoek bekend over de effectiviteit tegen deze parasiet. Wel zijn er Engelstalige publicaties over combinatie van Metronidazol + Clioquinol en/on Paronomycine.

Reactie

hallo

ik wou even zeggen dat ik de zelfde parresiet heb als u. Het heeft bij mij een half jaar geduurd voor dat de oorzaak van mijn klachten bekend werd. Hierdoor denk ik ook dat mijn huisarts ook niet bekend is van deze parresiet ook in het ziekenhuis heeft het even geduurd voor de oorzaak bekand was. Van het ziekenhuis greek ik 1 week 3x per dag metronudazol tabletten en daarna 3 dagen 1x per dag mebendazol van dezetabletten kan je inderdaat wat vermoeit worden en/of gasserig. Ook kan het darmflora wat om zeep geholpen wordn en maar dat blijkt na het stoppen snel te stoppen en te herstellen

Reactie

Hallo,

Na onze vakantie in Amerika in augustus voelde ik me al gelijk niet lekker.
    Na het een poosje aan te hebben gezien, en daarna allerlei onderzoeken te hebben gehad waar niets uitkwam, bleken mijn klachten allemaal overeen te komen met chronische hyperventilatie.
    Momenteel kan ik nog maar moeilijk functioneren. De onrust giert door m'n lijf, ik slaap haast niet, heb tintelingen in m'n benen, val af, ben misselijk of heb honger, heb flinke diarree, en ik ben mezelf steeds meer aan het kwijtraken. En dat alles in een soort 24 uurs cyclus: ik word tussen 2 en 5 wakker, gejaagd gevoel, diarree, misselijk en erg gejaagd tot in de loop van de ochtend of middag. In de avond mankeer ik vaak niets meer. Dan naar bed en daarna begint het geheel opnieuw.
    En nu kwam er plotseling gisteren een uitslag (TFT test)waaruit blijkt dat ik "blastocysten" en "dientamoebe fragilis" bacterien in mijn darmen heb.
    Is er iemand die hier ervaring mee heeft en met hoe dit verder moet? Zijn de klachten herkenbaar en mogelijk toe te wijzen aan deze bacterien?

Reactie

Het is niet duidelijk waarom de Dientamoeba fragilis bij sommige mensen wel klachten veroorzaakt, en bij anderen niet. Dit is overigens wel vaker zo bij darmparasieten, bijvoorbeeld ook bij de Giardia lamblia; een veelvoorkomende parasiet die darmklachten kan veroorzaken.

Lees verder op de website van de Maag-, Lever-, Darm Stichting:
    http://www.mlds.nl/ziekten/159/dientamoeba-fragilis-infectie-met/klachten/

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

hee hallo,
    Mijn naam is Gemma en had in juli al een hele tijd diaree in augustus zijn wij op vakantie gegaan en had daarna nogsteeds diaree dus ben er maar eens mee naar de huisarts gegaan ik had een parasiet opgelopen de dienta moeba fragilis genaamd. door een antibiotica genaamd clioqlinol is deze op zeep geholpen met alle gevolgen van dien. ik heb sinds dien erge buikpijn, misselijkheid hele erge moeheid en diaree erg frustrerend is dat je er helemaal niks aan kan doen maar ik heb in november een maagonderzoek gehad hopend dat er wat uit kwam. er kwam helemaal niks uit dus de conclusie is dan maar je hebt pds en daar moet je maar mee leren leven en zelf maar uitzoeken wat je wel en niet kunt verdragen. daar kwam ik dus niet uit dus ben ik naar een dieettiste gegaan die mij op een vezelrijkdieet zet... nou je zult denken zou moeten werken want een dieettiste die vertrouw je direct! nou de klachten werden alleen maar erger en erger... heb haar gemailt dat het niet goed zit maar ik moet maar volhouden met dat dieet. ik ben er sindsdien wat mee gestopt want zieker worden heeft geen zin ik heb gelezen op dit forum dat onoplosbare vezels niet goed zijn en je beter oplosbare kunt proberen maar dat dat ook lang niet altijd werkt. ik zet maar gewoon door volgende week maandag weer naar de dieettiste maar ga wel even voor een goed gesprek zitten.

ik zou ook graag in contact komen met lotgenoten want het is inderdaad erg vervelend. hoe is het nu met jou zoon claudia?

groetjes,

anoniempje

Reactie

Er is een Australisch website die geheel gewijd is aan Dientamoeba fragilis en Blastocystis hominis, 2 darmparasieten die vaak samen voorkomen: http://www.badbugs.org/

Je kunt daar o.a. lezen dat deze parasieten erg moeilijk te bestrijden zijn omdat ze snel resistent worden tegen antibiotica. Een kliniek in Sidney heeft een zware kuur ontwikkeld met een combinatie van diverse antibiotica die 80% kans van slagen heeft. Als je contact opneemt met Jackie Delaney, de maakster van de website, kun je van haar het protocol krijgen van deze kuur.

Ik heb zelf al sinds mei 2008 een infectie met beide parasieten en heb daarbij de pech dat ik heel slecht medicijnen verdraag. Deze zware kuur is voor mij dan ook niet haalbaar en ik probeer nu op andere manieren verlichting te vinden voor mijn klachten. Toen ik Jackie vertelde van mijn heftige symptomen kreeg ik de volgende reactie:

Regarding your symptoms: Next time you have a bad attack have your blood or urine histamine levels checked..because your strong reaction could be due to mast cells releasing an overabundance of histamines (mast cells are initiators and regulators of inflammation). Histamines will only show up when symptoms are present. Having done quite a bit of research into mast cells/histamines and immune response over the past few years I believe it's possible that many of the symptoms people feel with Blasto. or D.f. are due to an immune response...ie mast cells dumping histamines. Histamine cause all of the symptoms people experience with parasitic infections, but it's likely that some people - like yourself - have a much stronger immune response than others.

Ik heb mijn huisarts toen gevraagd om een antihistaminicum om uit te proberen en dat blijkt een stuk verlichting te geven. Ik gebruik Xyzal (Levocetirizine 5 pch), 1-2 tabletten per dag.

Verder geeft bij mij ook het gebruik van een probioticum (Orthiflor Original) en Tancosan wat verbetering.

De parasieten veroorzaken bij veel mensen allerlei voedselintoleranties. Het vermijden van die voedingsmiddelen waar je niet meer tegen kunt kan de klachten ook verminderen. Ik heb onlangs de tip gekregen dat ik wellicht een histamine-intolerantie heb, wat natuurlijk niet zo raar zou zijn als die parasieten voor een voortdurend verhoogd histamine niveau zorgen. Hier wat info over histamine-intolerantie:

http://foodallergies.about.com/od/commonfoodallergies/p/histamineintol.htm
    http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/5/1185

Ik heb inmiddels contact opgenomen met een natuurdiëtiste om uit te zoeken of ik inderdaad deze intolerantie heb. In eerste instantie dacht ik het op eigen houtje te kunnen doen met de informatie die op het internet te vinden is, maar de diverse dieetadviezen spreken elkaar op veel punten tegen.

Hier kun je een natuurdiëtist vinden in je omgeving: http://www.natuurdietisten.nl/

Dan nog even een reactie op Marian en Gemma:

Marian, ik herken veel van je klachten en het zou me dan ook niets verbazen als jij ook baat zou hebben bij een antihistaminicum.

Gemma, het is maar de vraag of de Clioquinol inderdaad heeft afgerekend met de parasieten. Waarschijnlijk zitten ze er nog en is dat de verklaring voor je symptomen. Een TFT zou daar antwoord op kunnen geven. Maar het zou ook kunnen zijn dat je darmflora flink heeft geleden onder de kuur en dat een probioticum zou kunnen helpen.
    Het was een goed idee om hulp te vragen aan een diëtiste, maar ik denk dat je wellicht beter geholpen wordt door een natuurdiëtist dan een reguliere omdat deze laatste meestal alleen met algemene aanwijzingen komt en te weinig naar jouw specifieke problemen kijkt.

Reactie

Dan nog even een reactie op Marian en Gemma:

Marian, ik herken veel van je klachten en het zou me dan ook niets verbazen als jij ook baat zou hebben bij een antihistaminicum.

Gemma, het is maar de vraag of de Clioquinol inderdaad heeft afgerekend met de parasieten. Waarschijnlijk zitten ze er nog en is dat de verklaring voor je symptomen. Een TFT zou daar antwoord op kunnen geven. Maar het zou ook kunnen zijn dat je darmflora flink heeft geleden onder de kuur en dat een probioticum zou kunnen helpen.
    Het was een goed idee om hulp te vragen aan een diëtiste, maar ik denk dat je wellicht beter geholpen wordt door een natuurdiëtist dan een reguliere omdat deze laatste meestal alleen met algemene aanwijzingen komt en te weinig naar jouw specifieke problemen kijkt.[/quote]]

Bedankt voor je reactie!
    mijn ontlasting is getest en deze zit er niet meer alleen ik heb verschrikkelijk veel pijn door dat ik pds schijn te hebben had ook een verstopping volgens de dokter dus zit aan de laxeer middelen alleen voel me nog steeds erg rot! misschien inderdaad nog eens mijn ontlasting laten testen. waar kan ik een natuurdieetiste vinden? moet woensdag naar het ziekenhuis voor een echo ze willen weten of ik misschien galstenen heb.
    groetjes,
    gemma

Reactie

Hallo,

Onze jongste zoon is nu net 3 jaar en sinds hij 6 maanden is, is hij niet meer een gezond, fit en blij jongentje geweest. Ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Buiten het feit dat hij slechte oren heeft konden ze niks vinden. Dus alles werd geweten aan zijn oren. Dus buisjes, keel- en neusamandelen eruit. Maar geen resultaat. Nog steeds een chagirijnig, moe, lusteloos, niet-etend, slecht slapend kindje. Uiteindelijk, na 2 jaar, zijn ze er achter gekomen dat hij de parasiet Dientamoebe fragilis heeft. Dit kon een heleboel verklaren. Yes, dachten wij! Eindelijk weten we wat het is.

We kregen van de kinderarts Clioquinol mee naar huis. 3 dd 70mg. Haiko heeft het keurig 3dd opgedronken. Maar helaas geen resultaat...
    Na aandringen bij de kinderarts op nogmaals een controle van de ontlasting, bleek dat de medicijnen niet geholpen hadden. De parasieten zaten er nog steeds. SHIT.
    Nu werden wij (papa, mama en broer) ook onderzocht. En wat bleek... Ikke (mama) en zijn broer hebben ook de parasieten. Ongelooflijk. Want wij hebben er helemaal geen last van. Nu krijgen wij ook de medicijnen Clioquinol. Dus we moeten alledrie (papa heeft het niet) nu aan de Clioquinol.

Ik vind dit best wel spannend. Haiko krijgt het dus nu voor de tweede keer en hij is nog zo klein. En wij krijgen het, terwijl we helemaal geen last hebben. Ik vind het vervelend dat we een medicijn moeten slikken dat eigenlijk eerst van de markt is gehaald, vanwege de bij- en nawerkingen. Hoe weet ik zeker dat het nu wel een goed medicijn is? En vooral het dat op de langere termijn geen schade kan aanrichten.
    En hoe vaak mag je zo'n kuur hebben van Clioquinol?

Wie heeft er ervaringen met dit medicijn en weet er meer van af?

Ik weet dat ik misschien een beetje een bezorgde moeder ben, maar ik wil gewoon het beste voor mijn kids.

Hartelijke groeten,
    Anoniem

Reactie

De voorgeschreven dosering van Clioquinol voor volwassenen is 3 maal daags 250 mg gedurende 7 tot 10 dagen en heeft een effectiviteit van 75%. (kinderen krijgen minder). De behandeling met Clioquinol mislukt dus in 1 op de 5 gevallen. Daarom dient er altijd een nacontrole plaats vinden om zeker te weten dat de therapie geslaagd is.

Alleen langdurig gebruik veroorzaakte schade. Uit onderzoek is gebleken dat toxische verschijnselen zich voordeden bij doseringen van totaal 10 tot 50 gram. Wanneer men 750 mg (3 x daags 250mg is de normale dosering) per dag gebruikt, kunnen er na 14 tot 65 dagen complicaties optreden.

Reactie

Maar ja als je die complicaties hebt hoe kom je er dan weer eens van af he! dat vertellen ze er niet bij als je het medicijn krijgt en als je het geslikt hebt merk je dat je er nog maanden ziek van bent!

Reactie

Hallo,

Ik herken me vreselijk in het verhaal van Harmien. Onze zoon Sil (april wordt hij 3) heeft ook al enkele maanden de parasiet dientamoebe fragilis bij zich, waarschijnlijk al veel langer trouwens. Hij is moe, futloos en begint nu zelf af te vallen. Hij is nu twee keer behandeld met clioquinol. En de laatste controle kweek wees uit dat de parasiet niet weg is! Ik, mijn man en oudste zoon zijn nog steeds niet getest, hier heb ik de vorige keer wel op aangedrongen. Ik moet komende maandag met Sil naar de huisarts voor een gesprek en hoe nu verder? Ik wil in ieder geval dat de rest van ons gezin ook getest wordt, ondanks alle hygiene die we altijd al toepassen. En ik wil eigenlijk doorgestuurd worden naar de kinderarts. Maar zijn er nog mensen die mee tips hebben en is er iemand die meer weet over het middel paramomycine. Kan Sil dat al gebruiken?

Groetjes Miranda

Reactie
Reageer op: Parasiet Dientamoebe fragilis
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief