Aanhoudende darmklachten na antibioticakuur

  • #1

    Nu bijna anderhalf jaar geleden heb ik na een lichte keelontsteking antibioitica voorgeschreven gekregen (Amoxilline). Sindsdien is mijn stofwisseling behoorlijk van slag en wat ik ook probeer, niks helpt.

    Klachten zijn onder andere: Soms slijmerige ontlasting, tot diarree, vooral na sporten (hoe intensiever des te erger de klachten). Minder energie en soms lusteloosheid. Opgeblazen gevoel in mijn buik, het lijkt ook alsof mijn buik rond de navel een paar centimeter naar voren is gaan steken. Verder merk ik dat ik meer vatbaar ben gaan worden voor ontstekingen in mijn mondhoek, barsten in mijn tong heb en me over het algemeen gewoon veel minder fit voel en minder goed slaap.

    Ik heb verder geen klachten (in tegenstelling tot vele andere problemen die ik hier zie) met buik- of maagpijn of gewichtsverlies.

    Ik heb al een onderzoek naar mijn ontlasting en bloed laten doen, maar dit laat niets zien. Het gekke is dat de klachten meestal minder worden als ik niet sport en vooral *geen* vezels eet. Gek genoeg werkt bij mij witbrood en witte rijst dan het best, alsof mijn darmen gewoon niets zwaars meer kunnen verteren - vooral volkorenbrood werkt bij mij slecht. Ik zou alleen zeggen dat het nu, bijna anderhalf jaar later, wel eens hersteld zou moeten zijn.

    Ik heb verder Yakult, biogarde etc. geprobeerd (meestal niet langer dan een week), maar dit gaf bij mij geen verbetering.

    Herkent iemand dit?

    Reactie
    #2

    Ik heb 3 weken geleden antibiotica gekregen voor een blaasontsteking en ik heb dezelfde klachten als jou! Ben bij de dokter geweest, maar die kan niets anders vinden dan lucht in de darmen! Heb dikke gevoel in de buik is heel irritant! Ik heb al een spastische darm en lactose intolerantie, maar hoe strak ik mijn dieet ook hou, er komt geen verbetering in het harde buikje! Van 's morgens tot 's avonds doet het pijn, vooral in de buikspieren, omdat de buik normaal niet zo strak gespannen staat! Jouw bericht van 1? klachten, maakt mij niet vrolijk, ik hoop dat iemand nog een goed advies/oplossing kan geven! Suc6!

    Reactie
    #3

    Kijk eens op de site drswetzels.nl.
    dit is een proktoloog, hij heeft heel veel ervaring met dit soort klachten.

    Reactie
    #4

    Probeer probiotica, dat maakt je darmflora weer aan! als het niet helpt ga naar een biophotonentherapeut. Succes!

    Reactie
    #5

    Ik heb na complicaties tijdens en na de bevalling 3 weken lang antibiotica gekregen. Kan het zo zijn dat mijn darmflora hierdoor nu nog steeds niet in orde is? (7 maanden later) Moet ik contact opnemen met mijn huisarts?

    Reactie
    #6

    Hai Laura,
    Wat waren de complicaties en welke antibiotica heb je destijds gekregen? Zeven maanden is wel heel erg lang hoor. Heb j door de antibiotica geen last van candida gekregen? Antibiotica doodt namelijk niet alleen de foute bacteriën, maar ook de goede.

    Groet Emma

    Reactie
    #7

    Na een ontsteking kies, kreeg ik ook antibiotica. Nu 2 maanden later heb ik nog steeds last van maagpijn, en darmklachten, jeuk aan de anus. Ik slik 1 x per dag een maagzuurremmer. Kan ook geen citrus vruchten verdragen. Eigenlijk troep is die antibiotica.

    Gr. Lydian

    Reactie
    #8

    Ik heb het zelfde geval als Lydian.. inmiddels kies ook al eruit ..ga constant naar de wc ... durft het huis niet meer uit te gaan bang dat als ik over straat loopt naar de wc moet gaan.. ik heb van die darmflora spul gebruikt wordt van kwaad tot erger..gek wordt je van als je van die rotzooi moet gaan slikken ...

    Reactie
    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Hallo, ik heb door een ontstoken kies  2 verschillende anti biotica kuren gehad in 2 maanden tijd. Daarna verschikkelijk misselijk en aan de diarree, volgens huisartsen assistent kon ik het beste norit nemen, en er een paar dagen op letten wat ik at(luchtig voedsel zoals beschuit, bouillon, rijst, bananen) mijn maag een   beetje ontzien. En de norit maar 2 keer per dag 1 tablet nemen, niet zoveel als op de verpakking staat.

     

    Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft

    Reactie
    #10

    Ik heb een 7 daagse antibiotica kuur gekregen van de dokter nadat er maagbacterie is voorgekomen. Echter ben ik na de kuur nog steeds misselijk en extreem vermoeidheid. Ook eet ik erg weinig en heb ik weinig eetlust.

    hoelang gaat dit nog duren en zijn er nog tips?

    Reactie
    #11

    Als de klachten er 10 dagen na de kuur nog steeds zijn, ga dan terug naar de huisarts. Het zou kunnen dat de kuur niet heeft aangeslagen. Maagbacteriën kunnen heel hardnekkig zijn.

    Reactie
    #12

    Bij een antibioticumkuurtje beter er ook een sterk vitamine B-complex bij slikken en beter ook goede probiotica gebruiken, om je darmflora weer te herstellen. Goed voor je gezondheid zorgen, voeding plus bepaalde supplementen,  kan ook schelen in het ontstaan van klachten als maagbacteriën.

    Reactie
    #13

    Hier na de kuur en laatste dagen vd kuur darmkrampen en nu na de kuur ook diarree. Lusteloos, extreem moe, pijnlijke tong, smaakverlies, hoofdpijn, jeuk bij de intieme delen en sinds 2 nachten spookdromen. Al met al ten tijde vd kuur viel het allemaal mee maar nu wordt het er niet beter op en ben ik zieker eraantoe

    Reactie
    #14

    @Koco zie ook mijn reactie hierboven. Antibiotica kunnen soms nodig zijn maar ze verstoren ook je darmflora en onttrekken allerlei vitaminen en mineralen aan je lichaam, waaronder magnesium, ijzer, calcium, kalium, zink, vitamine C, B en K. Zink heeft invloed op je smaak.

    Tijd dus om je lichaam te helpen herstellen, zoals met een goed probioticum; daarbij advies vragen in de betere vitaminezaak. En wat voedingssupplementen overwegen.

    Reactie
    #15

    Ik heb die klachten ook na antibiotica (generische). Constant lucht in de darmen en soms diaree. Vorig jaar antibiotica (niet generische) gehad en had toen niets van klachten. Kan dit de oorzaak zijn?

    Reactie
Reageer op: Aanhoudende darmklachten na antibioticakuur
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief