Klaplong, ervaringen uitwisselen met lotgenoten

ik ben een vrouw van 33 en heb vanaf december 2005 7 maal vocht achter de longen gehad en als ze dit vocht verwijderen via een drain klapt mijn long in.
    Hoe dit komt weten ze niet. Ik moet begin maart terug naar de longarts en ze gaan het vocht nog een keer weghalen en voor de derde keer plakken. Als dit niet helpt wordt het operatief gedaan. Dit alles is het gevolg van reuma, die mij naar de longen is geslagen.
    Ik ben er dus nog lang niet vanaf.

Reactie

ik ben 26 jaar en heb laatste zomer een klaplong gehad. ik leefde niet zo gezond toen en was gestrest (veel blowen en werken). zaterdag kreeg ik het en maandag ging ik pas naar de dokter. hij luisterde en hij zij fiets jij maar naar het ziekenhuis je hebt een klaplong. in het ziekenhuis werden de foto's gemaakt en ik werd met een drain naar de longafdeling gebracht. de week in het ziekenhuis was wel te doen maar het plakken en daarna was voor mij wel heftig en pijnlijk. nu 9 maanden verder voel ik een pijnlijk plekje in mijn geplakte long en schraap ik regelmatig mijn keel omdat ik daar slijm voel. ik doe twee maal per week hardlopen en mijn conditie is wel goed. toch hou ik pijn en ik verslik me vaak als ik wat drink waardoor dat plekje weer geiriteerd is voor de rest van de dag. ik bereid mezelf erop voor dat mijn long me wel weer eens in de steek gaat laten. ik herken veel in ervaringen van de anderen het stelt me op de een of andere manier gerust. bedankt voor de aandacht en ik wens iedereen het beste

Reactie

hoi allemaal

ik heb afgelopen november een klaplong gehad en net als bij iedereen erg pijnlijk.
    ik blijf nu erge napijn houden vooral op min rug de huisarts zegt dat dit kan komen door veel bukken en tillen (ik werk in de horeca)heeft iemand dit ook gehad en ik begrijp nu wel uit alle berichten dat deze pijn niet weg zal gaan maar ja je moet er maar mee leren leven. ik ben ook erg bang dat ik weer een klaplong krijg

Reactie

het is nu bijna een jaar geleden dat ik een spontane klaplong heb geahd. 2 keer zelfs. Heb nog bijna elke dag wel pijn, soms echt zulke nare steken dat ik er pijnstillers voor slik. Mijn dokter zegt dat de longvliezen altijd gevoelig zullen blihven, dus met pijn moeten we denk ik leren leven... Verder hoest ik ooki veel meer sinds toen, veel meer slijm.. loop al een aantal maanden bij de dokter en al verschillende medicijnen gehad.. misschien chronische bronchitis, misschien astma, ze weten eht eigenlijk niet.

Heb het ook best vaak benauwd, herkennen anderen zich heirin? Mn longcapaciteit is nu 82%..

Reactie

Ik heb nu 3 keer een klaplong gehad, 2 keer links (de 2e keer een VATS-operatie), en 1 keer rechts. Sinds een paar dagen heb ik weer pijn aan de linkerkant, vooral met lopen en inspannen. Ik wacht het nog even af, het kan een lichte klaplong zijn, ik vermoed wel dat dat het is, maar als het goed is gaat het toch vanzelf over...

In principe ben ik er niet zo heel bang voor, het gebeurt als het gebeurt en levensgevaarlijk is het op zich niet. Het enige dat ik wel eng vind, is de (kleine) kans op een spanningspneumothorax. Dat schijnt bij elke klaplong te kunnen voorkomen en is wel levensgevaarlijk: het gaatje in de long gaat werken als een ventiel, waardoor er wel lucht de borstholte in kan maar niet eruit, wat heel snel je organen (hart enzo) kan bedreigen.

Ik zou eigenlijk graag weten wat ik moet doen als ik toevallig een spanningsklaplong krijg, en er is geen medische hulp in de buurt. De standaardbehandeling bestaat uit een gat maken tussen twee ribben met een naald, volgens Wikipedia 'desnoods met een balpen'. Weet iemand daar meer over, hoe moet dat precies en waar precies? Het lijkt me een geruststellend idee om te weten wat ik moet doen in die situatie...

Reactie

Hoi Iedereen,

Ik dacht, laat ik eens mijn ervaring met jullie delen. Ik lees hier ontzettend veel sympathieke reacties en uitleg. Dank daarvoor.

Tegelijkertijd schrik ik er ontzettend van, want bijna iedereen heeft wel last van recidieven! Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een klaplong gehad. Spontaan zo schijnt, maar soms denk ik dat het kwam doordat ik mezelf had gestoten...nooit tegen de arts durven zeggen.

Ik heb zo nu en dan nog last...dan heb ik het gevoel dat mijn long 'klem' zit en niet lekker zit. Ook heb ik wel eens van die kleine nare steekjes. Altijd wel aan de klaplong kant.

Verder heb ik nog een vraag aan jullie. Ik sport heel weinig, maar als ik ga sporten ben ik behoorlijk snel benauwd en moe. Conditie = waardeloos. Kan dit door de klaplong komen? Heeft het zin om aan mijn conditie te gaan werken...?

Een andere vraag is deze. Andr jij schreef dat jouw dochter ook een klaplong kreeg. Kan het isets erfelijks zijn? Heeft het voor mij zin om te onderzoeken of ik emfyeem heb?

Want als dat zo is, mogen ze van mij misschien wel preventief plakken. Ik heb nog altijd die angst, en daar ben ik wel ontzettend klaar mee.

Binnenkort schrijf ik nog wat meer...over doktoren bijv. en het gebrek aan onderzoek naar klaplongen..

Groet,

Sander

Reactie

beste allemaal,
    ben belgische vrouw van 60 met aanzienlijke longinfectie, na operatie en bestralingen van borstkanker vorig jaar, die niet of nauwelijks weggaat met het gebruik van cortisone! pneumologe stelt voor om klaplong uit te lokken om grotere biopsie te kunnen uitvoeren teneinde aard en oorzaak van infectie te kunnen bepalen! na alles wat ik in deze blog gelezen heb echter ben ik bang dat de operatie meer na- dan voordelen inhoudt! is er iemand die hetzelfde meegemaakt heeft (borstkanker > bestralingen > infectie > VATS) en daar (goede of slechte) ervaringen mee heeft? graag reactie voor 16 juli, want dan is de VATS gepland?! dank!
    colette

Reactie

Hallo beste mensen,

Mijn naam is Stefan 23 jaar en ik heb meerdere malen een klaplong gehad. Ik zal maar niet noteren hoevaak want ik ben na de 5e gestopt met tellen.

Zowel de linker als rechterkant is meerdere malen spontaan ingeklapt.

Eerst gewoon plakken maar dat mocht niet baten.
    VATS was de volgende stap.
    Toen mijn andere long voor de eerste keer inklapte hebben ze die meteen met een VATS behandeld.

Op het forum las ik dat mensen last hebben van een raar plekje (dit is bij mij ook het geval) Alleen het is niet aan bijde kanten (alleen aan de linker kant)

Het plekje voelt een beetje doof en vervelend.
    Vooral als er iets tegenaan wrijft zoals een Tshirt. (mijn oplossing hiervoor is iets dragen wat zwaarder is dat het Tshirt zoals een vestje zodat het een beetje stil hangt)(dacht ik schrijf het er bij misschien wel een oplossing voor een ander ook)

Helaas heb ik vaak nog last van mijn borstkast.
    Stekende pijn en soms een klotsend gevoel.
    Als ik dit gevoel heb kan ik totaal niets meer.
    Moet ik stil liggen en hopen dat het geen klaplong is. Ken het gevoel heel goed en ben een vaste klant bij het ULC. Ik heb wel eens op de operatie lijst gestaan.... maar omdat ik al links en rechts een VATS heb gehad is de lucht die tussen het longvlies en borstvlies zat door het lichaam opgenomen en de long weer gaan aanliggen! Zonder operatie! (heb die hele week alleen maar gezellige dingen gedaan en mn hoofd op gezellige dingen gezet)

Dit noteer ik omdat ik niet alleen slechte ervaringen wil delen maar ook wil laten zien dat een VATS ook goede dingen mee kan brengen.

Na al deze niet al te hoop volle berichten gelezen te hebben. Zou ik graag willen weten of er iemand is die van deze zogenaamde na pijn en of het vervelende gevoel is afgekomen?

Vriendelijke groet, Stefan.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Sorry vergeten te noteren dat de laatste operatie ongeveer 2 jaar geleden is.

Reactie

Ik heb 22 mei 2008 mn eerste klaplong gehad. Ik zat op de fiets op weg om te gaan sporten toen ik een scherpe pijn in mn rug voelde. ´Zal wel niks zijn´. Dacht ik.. tot het heftiger werd en door trok naar mn oksel en vervolgens mijn borst. Ademen werd pijnlijk en ik voelde ook ´gepruttel´. Vervolgens hebben vriendinnen een ambulance gebeld omdat ik niet meer kon lopen van de pijn. Het bleek een klaplong te zijn. Ik heb 6 dagen aan een drain gelegen. Ze hebben niks geplakt toen. Bij het inbrengen van de drain wel ontzettend veel pijn gehad.... Het aanleggen van de long lukte niet dus hij moest nog een dagje langer zuigen. Gelukkig had ik mn eigen kamertje en kon ik (doordat de slang vanuit de muur best lang was) wel douchen!) Maar affijn. Ik mocht na 6 dagen weer naar huis.

Netjes 6 weken rust, en toen ik weer plannen had gemaakt om weer te gaan sporten gebeurde precies waar ik zo bang voor was geworden. Ik werd wakker met het inmiddels bekende benauwde pruttelende gevoel. 'Dit is niet goed' dat wist ik meteen. Dus ik heb meteen wat spullen in een tas gegooid en ben naar de huisarts gegaan. 'Is niks' zei ze. Ik ben lekker eigenwijs toch naar de EHBO gegaan en ja hoor. Mijn tweede klaplong! Ze hebben direct geplakt (na een dag). Eerst kreeg ik een zogenaamde epiduraal, een slangetje wat mn rug in ging en een verdovende vloeistof mijn ruggenmerg inpompte. Heerlijk spul! Vervolgens een kijkoperatie om te kijken of ik zwakke blaasjes op mn long had (dit bleek niet zo te zijn) Hierop hebben ze mijn long geplakt met een of ander poeder. Dit deed me zeer! Niet normaal.. ik dacht echt dat ik dood ging. Het beetje lucht wat ik kreeg deed zo ontzettend brandend zeer.. ik heb dit als enigzins traumatisch ervaren. Ik kon namelijk mezelf niet uitdrukken omdat ze me zo platgespoten hadden met kalmeringsmiddelen (ik werd nogal opstandig tijdens de operatie). Vervolgens 6 dagen aan de drain en ik mocht naar huis. Door de epiduraal weinig pijn gehad.

Eenmaal thuis kreeg ik na een week weer pijntjes en ik werd doodsbang. Ben in bed gekropen, heb een flinke huilbui gehad (onder het mom van: niet weer naar het ziekenhuis!) en savonds toch maar naar de EHBO toen ik me beter voelde (toen pas durfde ik, daarvoor was ik te bang om te moeten blijven). De foto was goed en enigzins opgelucht keerde ik weer huiswaarts.

Dat is nu zon 2 weken geleden en nog elke dag ben ik bang dat mijn long weer inklapt. Ik voel nog steekjes en sta te popelen om weer te gaan sporten. Toch zegt iets me dat ik hier beter nog mee kan wachten. Ik ben het er mee eens dat een klaplong je leven kan beheersen, ik ben elke dag bang. Ik hoop dat dit over gaat, dat mn longen goed blijven en dat ik nooit een VATS hoef, want naar wat ik daar over lees blijkt dat ook niet veel goeds te zijn.. Ik heb trouwens nog wel een 'doof' gevoel in mijn borst. Alsof de huid verdoofd is. Ik lees dat sommigen van jullie dit ook hebben? Erg fijn om mn verhaal eens te kunnen delen met lotgenoten. Ik hoor graag jullie reacties!

Reactie

hoi ik wil even reageren op julli ebrichten.
    heb zelf nu 2 x een klaplong gehad.
    de ene in december 2006 en een half jaar later april 2007 weer een. na de 2de klaplong heb ik me ook moete laten opereren door mijn zgn blazen op mijn longen wat ze ontdekte met een mri scan.

ik ben nu dus 1,5 jaar verder en verga nog steeds soms van erge pijnen. dus als julie vragen hebben of ervaringen willen delen...ik vind het wel leuk om ervaringen ermee op te doen. omdat ik me ook af vraag of deze pijnen nog wel over gaan en hoe andere mensen het ervaren.

groetjes patricia

Reactie

Hallo lieve medeklappertjes.

Wat ben ik ontzettend blij om te lezen dat ik niet de enigste ben met dit soort angsten.

In 2004 heb ik spontaan mijn eerste klaplong gehad. Aan de rechterkant. Dat hebben ze toen geplakt.
    In 2006 heb ik mijn 2e gehad ook aan de rechterkant en toen ben ik geopereerd en hebben ze meer dan de helft van mijn long weggehaald.
    Sinds een maand is mijn linkerlong ingeklapt. Alleen de top maar dat is toch al voldoende om me weer de stuipen op het lijf te jagen. Ik durf ook werkelijk niets meer omdat ik bang ben dat ie helemaal inklapt. Met rust moet het helen en mn controles bij de longarts zitten er helemaal op.

Ik leef nu weer dagelijks in angst. Vooral omdat ik te horen heb gekregen dat de kans dat die long weer in klapt toch wel 50& is. Ik voel me dus net een bommetje wat op ontploffen staat.
    En dan nog steeds roken.
    Heb nu maar een afspraak gemaakt met de huisarts want alleen kom ik er niet vanaf. (Tjah hoe ver moet je gaan om te bevatten dat het roken echt niet meer kan en dat het ook daadwerkelijk bij me aan komt)

De nazorg van de 3 klaplongen vond ik prut. Je word gewoon weer aan je lot overgelaten en je zoekt het maar uit verder met je pijntjes en je angst. Ben toch gerustgesteld om te lezen dat meer mensen dit zo ervaren.

Groetjes Nellie

Reactie

hallo nellie ik zag je verhaal staan op deze site. ik dacht dat ik aan jou wel raad kon vragen.ik heb 3 weken geleden een klaplong gehad en ben sinds 2 weken uit het ziekenhuis.ze hebben mijn klaplong verholpen met een drain. maar nu blijkt dat het nog niet goed zit en dat het waarschijnlijk geplakt moet worden. nu zag ik dat ze dat bij u al gedaan hadden. mijn vraag is eigenlijk hoe doen ze dan en hoe lang is ongeveer de opname. is het een dagopname of moet je langer blijven. en de pijn is het een beetje te doen of is het pijnlijker dan die drain. ik hoop dat u mij antwoord kan geven bij voorbaat dank, miranda

Reactie

hoi claudia ik zag je staan op deze site. ik heb 3 weken een klaplong gahad dus ja dus ook nog vers allemaal. alles gaat gelukkig goed heb niet zoveel pijn meer maar nu blijkt op de fotos dat het nog niet goed zit. en dat ze het waarschijnlijk willen plakken. weet jij hoe ze dat doen en hoe lang die opname is en de pijn is die erger dan een drain zetten.en kan het ook met een dagopname. ik hoop dat iemand het me kan uitleggen op deze site. ik ben best wel zenuwachtig en zeker bang dat ik weer langer in het ziekenhuis moet blijven wat ik niet meer wilt maar ja dat wil niemand dat begrijp ik.maar ik heb niet zo goede ervaringen met ziekenhuizen. zeker de laatste keer niet. wie kan me helpen met uitleg bij voorbaat dank, miranda

Reactie

hoi daan ik zag dat jij geplak was. hoe doen ze dat en hoelang is de opname. is plakken pijnliker dan zo"n drain in brengen

Reactie
Reageer op: Klaplong, ervaringen uitwisselen met lotgenoten
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief