Klaplong, ervaringen uitwisselen met lotgenoten

Hoi Astrid,

Dank voor je bericht. Ik ben weer een aantal dagen verder. Afgelopen zaterdag werd ik pijnloos wakker. Die middag een kleine borrel in de stad gedaan met vrienden. Zittend op een stoel 2 biertjes gedaan. Ik ben nu weer 3 dagen terug kwa pijn. Confronterend maar aan de andere kant wel mooi om te merken dat ik echt gewoon rustig aan moet doen. Gaat dus langzaamaan steeds beter gelukkig.

Ik heb de 30ste een afspraak met de chirurg en zal dan ook al mijn verzamelde vragen gaan stellen. Ben vooral benieuwd wanneer ik weer mag autorijden / vliegen & hoe ik sporten weer mag op gaan pakken straks.

Groeten
    Quintijn

Reactie

Hallo beste lotgenoten, op de eerste dag na mijn operatie moest ik onverwacht niezen en voelde ik een klap onder mijn rechterschouderblad. Ik kon de verpleegsters niet duidelijk maken dat er echt iets mis was. Heb toen een zeer angstige en benauwde nacht gehad met zón pijpje voor duidelijk werd door foto's dat het een klaplong was. Ik kreeg een drain en had weer een hele lange nacht. Ik wist toen niet dat een klaplong uiteindelijk vanzelf weer goed komt na een paar weken. Maar je mag best weten dat ik behoorlijk bang ben geweest. Het goede nieuws is dat het bij mij helemaal goed is gekomen. Ik heb geen pijntjes en kan gelukkig weer normaal ademen. Ook ik was een tijdje bang om te niezen. Maar als je longen genezen zijn gaat dit wel weer goed hoor. Het beste allemaal en zorg goed voorjezelf!

Reactie

Ik ben vergeten te vermelden dat het om een hartoperatie ging.

Reactie

geachte,

september 2018 een klaplong gehad het is dus nu 3 maanden geleden

ben gestopt met rooken vanwegen de klaplong tenminste nog iets goeds aan over gehouden maar de napijn is behoorlijk aanwezig laat niemand je vertellen dat die er niet is want die is er zekker!!!

ik hoop dat dit ooit over ga maar voor me gevoel bij de eerste de beste inspanning die ik doe ik het er weer

Reactie

Dag allemaal,

Ook ik heb helaas de nodige ervaring met klaplongen. De laatste was in 2004 daarna hebben ze een stukje van mijn rechterlong verwijdert en mijn borts en longvlies samen geplakt. Dit heeft geholpen, althans wat de klaplongen betreft. Jammer genoeg is mijn leven hierna nooit meer hetzelfde geweest. Ik leef nu al vijftien jaar met chronische pijn. Iedere dag slik ik pijnstillers, ik weet het is niet gezond maar zonder is de pijn ondraaglijk. Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die er angstig van worden, dat had ik in het begin namelijk ook. Accepteren blijft moeilijk want je word er iedere dag mee geconfronteerd en het beberkt je in je doen en laten. De pijn, misselijkheid en benauwdheid die ik dagelijks ervaar zorgen voor stress, verdriet, boosheid, gevoel van onmacht en frustratie. Dat gezeg hebbende probeer ik toch mijn leven te leiden en ondanks alles vind ik het mooi. Ik wens iedereen sterkte en succes met het een plekje te geven.

groetjes jessin

Reactie

Hoi Allemaal,

Ik zie dat dit forum als van een tijd terug is, maar herken de symptomen van de napijn.

2012 1 spontane gehad, hersteld en 2015 weer, toen een VATs gehad. Wat een feest was dat....not. Ben nu 33 en heb elke dag het gevoel dat ik dood kan gaan of neer ga vallen....

Het was bij mij links, VATS gehad, daarna erg veel last van het "geplakte" gehad.

Nu 4!! jaar verder, nog steeds erg veel druk op m'n borst wat laatst resulteerde in een paniekaanval door de angst op een klaplong of hartaanval.... Osteopathie gehad, ademhalingstherapie, e-smoker gekocht. Niks helpt...

Iemand in de tussentijds tips, verbetering gehad of zijn er nieuwe ontwikkelingen?

Sta nu op het punt om te emigreren naar Curaçao, daar heb ik namelijk nergens last van (warmte helpt)

Groetjes, Bente

Reactie

hallo, ik zou jullie willen vragen wat de symptomen zijn van een klaplong? als ik op internet opzoekwerk doe staat overal de je vooral de scherpe stekende pijn hebt wanneer de long klapt. ik ben 21 jaar en heb al 2  weken laste van kortademigheid en op aan duidbare plakken van mijn linker ribben kast scherpe pijn steken maar deze komen en gaan en kunnen elke moment opspelen. ben ook heel slank en groot dus zou blijkbaar al een groter risico hebben. daarom zou ik willen vragen of ge een constante pijn ervaart en de benauwdheid en kortademigheid ook constant aanwezig is? mvg dennis

Reactie

Dag lotgenoten,

2013 april me eerste spontane klaplong gehad. Jaren daarna meerdere malen klaplong gehad elke keer drains erin gehad etc etc jullie kennen het. Vaak terug geweest over pijnen en steken en regelmatig dat gevoel dat alles weer ineens dichtklapt + een steek. Doktoren zijn hier simpel in, leer er maar mee te leven. 2018 weer een spontane klaplong, geopereerd nog steeds last van pijnen en steken en af en toe het gevoel alsof die weer inklapt maar dan niet doorzet. conclusie 2013 was laatste keer dat ik me echt lekker heb gevoeld daarna nooit meer hetzelfde geworden. Jongeman van 33 die zich 55 voelt. Angst voor klaplong heb ik niet meer omdat ik ze al regelmatig heb gehad. Het gebeurd of het gebeurd niet. Het blijft een gevoelige plek helaas.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ikzelf heb op 15 jarige een klaplong gekregen

Eerst een vacuüm pomp en drain om de long goed op zijn plaats te zetten, en na een week werd deze onder algehele narcose geplakt op de OK...

Wat een hel..... echt heftig ervaren dit alles!!

Heel angstig , altijd geweest en nog steeds veel pijn.

Nu zijn we 21 jaar verder, ben nu 36 en heb op het moment weer veel last van mijn geplakte long. Soms hele nachten of uren lang.

Heb het gevoel dat er in rokerige ruimtes , met mist dat ik er dan meer last van heb.

Wie herkent zich hierin, na vele jaren nog regelmatig pijn. Soms heel eventjes maar soms nachten of uren lang.. .?

Reactie

Hallo,

Ik wilde eens kijken of er mensen zijn die hetzelfde meegemaakt hebben als mijn zoon en wat een eventuele vervolgstap zou kunnen zijn.

Mijn zoon is 16 en heeft in 5 maanden(eind dec-mei) tijd 3 klaplongen gehad. 1x een drain en daarna 2x met rust genezen. In juni  2019 een VATS gehad. En nu afgelopen week weer een klaplong. Hij is nu mentaal even ingestort en vraagt zich af of het ooit wel goed komt.

Zijn er mensen ( met name jongeren) die een soortgelijke ervaring heeft met herhaalde klaplongen na een VATS?

Ik hoor het graag.

Reactie
Reageer op: Klaplong, ervaringen uitwisselen met lotgenoten
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief