kinkhoest(ervaringen

Met dank aan deze verhalen is bij mij (man 50+) in januari kinkhoest vastgesteld dmv een bloedtest. Na een nachtelijk bezoek aan de 1e hulp na een stikaanval tijdens slaap en een paar dagen later bij de huisarts, wilde de huisarts gelukkig meewerken op mijn advies aan een bloedtest. Het is jammer dat 2 verschillende artsen na zulke duidelijk symptomen, als bijna stikken tijdens een hoestbui daar niet zelf op kwamen. Bij mij (nu bijna 4 maanden verder) zijn de stikaanvallen gelukkig beperkt in aantal gebleven, meestal wanneer ik net in slaap was gevallen. De impact is aan de andere kant groot, doordat je angst ontwikkeld om het nog eens te krijgen en je daardoor weer slecht slaapt. Bij mij is de eetlust weer terug (5 kg afgevallen), maar ik blijf wel een brok in mijn keel houden en een gevoelige keel en mijn stem is daardoor minder. Ik ben onlangs bij de kno arts geweest en die heeft niets ontdekt gelukkig, alleen dat irritatie van de keel en slokdarm door maagzuur zou kunnen komen. Ik heb de aanbevolen zuurremmers nog niet ingenomen (ben geen fan van tabletten) en let op mijn eten (minder koffie en zo). Ik hoop dat de keel en stem weer volledig hersteld, want ik geloof zelf niet zo in het maagzuur (heb daar ook niet echt last van) en maak meer de link met de kinkhoest. Naar mijn gevoel heb ik in mijn keel/stembanden iets kapot gehoest wat nu moet herstellen, maar wat er nog wel voelbaar zit, Herkennen andere ook deze symptomen in de nafase van kinkhoest??

Reactie

Bij mij werd half januari de diagnose kinkhoest gesteld. Half dec overgegeven van het hoesten en nachten niet kunnen slapen, maar dat aan verkoudheid. In januari bleef het hoesten aanhouden. En in februari was ik totaal uitgeput. Niet meer in staat om te werken. Nu probeer ik mijn werk weer op te pakken. Maar ben bij fysieke inspanning nog steeds heel erg moe ook wanneer ik lang praat ga ik hoesten word ik hees en kost het heel veel energie. Ik vind het best logisch klinken wanneer er wordt gezegd dat er met hoesten iets kapot gemaakt kan worden bij je stembanden heb er volgens mij ook wel eens iets over gelezen. Ik herstel dus nauwelijks en heb het al vanav begin dec en vraag mij af hoe het mogelijk is dat dit zolang kan duren.

Maar ik weet nu iig wel dat er meer volwassenen zijn met flinke kinkhoest klachten. sterkte en beterschap

Reactie

Hoi, ik ben herstellende van kinkhoest. Begon half april als met flinke hoestbuien, benauwd en niet slapen en ben nu eindelijk wat minder aan het hoesten. Wat volgens mij helpt zijn de pilletjes 8mg broomhexine van Bisolvon. Ik slik er 2 of 3, 3 keer per dag. Verder is gemberthee met honing ook erg fijn, stomen met tea tree olie en een luchtbevochtiger naast je bed.

Ik vraag me af of het verstandig is om weer te gaan sporten, moet je je lichaam eerst helemaal laten herstellen?

Reactie

Ha allemaal

Hoorde vandaag dat paardenmelk heel goed is voor kinkhoest!

Gr Arri

Reactie

Eind augustus voelde ik mij totaal niet lekker. Na een week begon het hoesten eerst droog daarna met slijm. Het ging na 2 weken niet over en toen begonnen de stikaanvallen waarbij mijn neus verstopt raakte en ik tegelijkertijd aan het braken was. Ik dacht echt dat ik dood zou gaan (nu nog af en toe).

Kinkhoest wordt echt zo onderschat maar ik wens dit niemand toe. Nu twee maanden verder en ik heb nog steeds klachten, meerdere ribben gekneusd en ik ben er gewoon klaar mee.

Ik hoop dat het snel overgaat en niet meer terug komt, ik heb verhalen gehoord dat mensen 2 maal kinkhoest hebben gehad, stop mij dan maar ver weg.

Reactie

Heeft iemand ervaring met paardenmelk, dit schijnt na twee dagen al enigszins verlichting te geven bij kinkhoest.

Reactie

Zelf geen ervaring met paardenmelk.

Vanaf november kamp ik met kinkhoest. Gelukkig zijn de dagelijkse hoestbuien nu voorbij.  Sinds deze week eindelijk weer begonnen met werken, maar ik ben zo vreselijk moe.

Hebben anderen dit ook? en zijn jullie volledig weer gaan werken of hebben jullie het opgebouwd?

Reactie

Hallo Allen. Sinds half oktober heb ik kinkhoest. Ik hoest nog wel, maar is niet problematisch. Wel ben ik al een hele tijd hees en moe. En ook vatbaar voor andere virussen. Door een verkoudheid 2 weken erg slechthorend geweest. Helaas al 3 keer ziek thuis  geweest. Ik merk dat bij iedereen het weer anders is. Het einde lijkt tot dusver nog niet in zicht. Ik word er een beetje moedeloos van.

Beterschap voor  iedereen !

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Heel blij dat ik dit forum heb gevonden en zie dat ik niet de enige ben die meer dan last heeft van een simpele verkoudheid. Een niet zo'n vrolijk feest van herkenning. Begin november teruggekomen uit Nepal en na een week verkouden. Een week later een vreemde (blaffende) hoest, weinig energie en lichte koorts. De dokter dacht aan een griep.

Een week later (week 3) kwam de gierende inademing na het hoesten en werd ik continu 's nachts wakker om te hoesten met stikbuien. Ook overdag had ik hier last van en vooral na het eten moest ik na een hoestbui overgeven. Toen ik zelf begon te googelen kwam ik uit op kinkhoest. Weer naar de dokter geweest om me te laten testen en jawel, het bleek inderdaad kinkhoest. Als kind gewoon ingeënt en inmiddels ben ik 29.

Langzaam ben ik na vijf weken weer begonnen met het opbouwen van werk en sport en nu 2,5 maand later ben ik nog altijd niet de oude. Een verkoudheid opgepikt en ik zit weer te hoesten en proesten als in de eerste weken. Het gaat steeds wat beter, waarna ik blij vertel aan mijn medemens dat ik me echt stukken beter voel en dan hop een paar dagen later heb ik weer geen energie en geef ik over na een hoestbui. Dat overgeven is overigens wel afgenomen.

De informatie op de RIVM klopt absoluut niet met mijn ervaringen. Ik vind het dan ook niet ok dat er wordt geadviseerd gewoon te werken (als je daar al fit genoeg voor bent) met kinkhoest en daarbij de kans je collega's te besmetten.

Ik hoop dat jullie allemaal snel genezen en ik hoop ook dat er in de toekomst wat kan worden gedaan aan deze vervelende ziekte.

Reactie
Reageer op: kinkhoest(ervaringen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief