dochter 8 jaar okstel/schaamhaar

  • #1

    Beste dokters,

    mijn dochter is net 8 geworden en heeft beginnend schaamhaar en okselhaar. op haar benen is dat een jaar geleden begonnen. Nu heeft zij al op 5 jarige leeftijd een sterke lichaam geur en met 4 jaar al witte afscheiding van de vagina. Kan het zo zijn dat ze vroegrijp is en daardoor snel kan gaan menstrueren?
    Ze zit er erg mee en schaamt zich er voor. Ik probeer haar zo goed als mogelijk hiermee op weg te helpen, maar eerlijk gezegd ben ik ook best geschrokken dat ze nu al beharing heeft!

    Een bezorgde moeder.

    #2

    Pubertas praecox (Voortijdige puberteit) is een lichamelijke ontwikkelingsstoornis waarbij kinderen (zowel jongens als meisjes) te vroeg te maken krijgen met de kenmerken van de puberteit; verandering van primaire geslachtskenmerken of secundaire geslachtskenmerken.

    Lees verder/Bron:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Pubertas_praecox

    #3
    #4

    Ik had ook al vroeg 'last' van okselhaar en had ook op mijn 11e al mijn eerste menstruatie, mijn moeder was ook jong bij haar eerste menstruatie.
    Misschien is dit bij jullie ook het geval? Als je je echt bezorgd bent zou ik gewoon even naar de huisarts gaan.

    #5

    Sinds gisteren ik me ook rotgeschrokken me meissie heeft 5 lange schaamharen en is net 5 morgen ochtend toch ff huisarts bellen ik zelf was 8 toen ik haartjes kreeg maar net 5 is toch wel veelste jong???

    #6

    Mijn dochter is 8.5 jaar en heeft beginnende borstjes, ook al licht schaalhaar en soms witte afscheiding in haar broekjes. Ook last van zweetoksels. En is letterlijk aan t puberen in gedrag. Ik vind t zelf erg jong. Ik was zelf 11 toen ik borstjes kreeg.  Moet ik mij zorgen maken?

    #7

    Zorgen maken heeft niet zoveel zin. Door onze westers eet- en leefwijze krijg je meer oestrogeenvorming, waardoor een vroege puberteit en overmatige borstgroei. Door suiker, frisdrank, zuivel, xeno-oestrogenen in verzorgingsproducten, plastic flesjes enz.

    Zorgen voor een evenwichtiger eetpatroon, bepaalde voedingssupplementen als magnesium, die de oestrogeenvorming verminderen, zou licht kunnen schelen. Te vaak eten ontregelt ook de insulinehuishouding en je hormonen. Het beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment.

    In elk geval haar goed begeleiden bij haar vroege ontwikkeling.

    #8

    Goedemorgen,

    Onze dochter van 8 heeft al veel okselhaar en haar vriendinnen niet. Nu de zomer eraan komt zit ze hier helemaal mee. Iemand ervaring met het verwijderen van okselhaar bij kids? Ik wil het niet gaan scheren bij haar ivm uitslag en dikkere haren die ervoor terug komen. Iemand tips??

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    Is wel jong. Dat de puberteit tegenwoordig vroeger inzet, heeft te maken met hormoonverstorende stoffen en via voedingspatroon insulineresistentie door teveel snelle suikers. Denk verder aan hormonen in zuivel en vlees. Of je het kan omkeren is de vraag.
    Wat je zou kunnen doen is het haar trimmmen met een haartrimmertje.

Het onderwerp ‘dochter 8 jaar okstel/schaamhaar’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief