dochter en schoolarts

  • #1

    Hallo

    Mijn dochter  van 13 is gisteren met de school op medisch onderzoek moeten gaan bij de school arts Ze heeft de opmerking gekregen dat  haar schaamhaar  kort geknipt was en haar schaamlippen geschoren.  Volgens die dokter hoort dat niet Ze heeft een brief mee gekregen dat de ouders moeten ondertekenen met de vraag als we dat wisten en hoe we daar tegenover staan . Ze moet die brief op school afgeven en die wordt dan aan die dokter bezorgt. Neen ik wist daar niets van maar het is haar lichaam van mij mag ze er met doen wat ze wil. Als ik dat op die brief zou schrijven, zou dat bij die dokter niet raar overkomen ??. Zijn hier nog moeders die dit mee gemaakt hebben?? Graag reactie a u b

    #2

    Gewoon schrijven. Maar wel schrijven dat je er vanaf wist en er geen probleem mee hebt

    #3

    Een schoolarts vraagt dat niet normaal.

    #4

    Aan Tandor en Sander

    Ja Tandor ik  ga schrijven dat het haar lichaam is dat ze met haar schaamhaar mag doen wat ze zelf wil dat ik daar geen probleem met heb en dat ik mij trouwens zelf ook scheer Ze heeft zich daar niet met te moeien . Elk doet met zijn lichaam wat hij zelf wil

    Ja Sander niet iedere schoolarts is gelijk he . Die vraagt het dus wel , zij heeft haar gezegd dat daar op haar leeftijd  gewoon haar moet staan dat dat normaal is en zoals zij is  bijgeknipt en schaamlippen geschoren ,niet. Ze zal nog van het oude gedacht zijn he . Het is ook raar dat ze bij haar hun broek moeten uit doen. Ik weet dat dat op haar ouderdom nog gebeurd maar meestal niet

    Groetjes Colette

    #5

    Was dat medische onderzoek in België.. Bij het CLB door een schooldokter? Die werken inderdaad veel uitgebreider met vragenlijsten.

    Ik weet van mijn puberende zoon dat hij eventjes alles uit moest trekken. Dat was met 13 - 14 jaar....

    #6

    Hallo Lambert, Ik ben tevreden dat u reageert op mij berichtje

    Ja dat was in Belgie. Inderdaat die werkt heel precies. Zowel de

    jongens als de meisjes moeten hun broek uit doen. Dus alles hun bovenkledij

    is reeds uit. Mijn dochter wordt zoals een volwassene onderzocht.Ze wordt aan

    haar tepels getrokken en ook aan haar clitoris; Haar schaamlipjes worden open

    getrokken en ook  binnenin wordt ze na gezien. Ik vindt dat voor haar leeftijd

    niet normaal. Zoiets doet de genicoloog als u zwanger bent. Maar toch  normaal de schoolarts niet he. Wat is jou gedacht daar over Lambert??  Is jou zoon ook aan zijn pikje getrokken ?? Wat is jou gedacht over dat schaamhaar ?? Mag ze het verder afsnijden?? Voor mij geen probleem, maar ik zou graag eens weten hoe iemand anders daar over denkt ??

    Graag jou antwoord a u b

    Groetjes Colette

    #7

    Aan haar tepeltjes getrokken? en aan haar clitje? aan zijn pikje getrokken?

    Om eerlijk te zijn vind ik dit een zeer vreemde reactie, ik kan moeilijk geloven dat dit echt gebeurd tijdens een medisch onderzoek. Ik ben van België, heb een tweeling van 13, jongen en meisje, beide hebben nog nooit hun slipje moeten uitdoen tijdens een medisch onderzoek bij het CLB...

    #8

    Antwoord op vreemde reactie

    Geloof mij of niet  toch is het zo, zelfs mijn zoontje van 11 wordt aan zijn pikje

    getrokken. Waarschijnlijk is dit momenteel niet zo maar hier dus wel. Zoals ik vroeger beschreven heb mijn 13 jarige dochter moest bij de schoolarts volkomen naakt zijn. En heeft een ferme opmerking gehad dat haar schaamhaar kort geknipt en haar  schaamlipjes geschoren waren. Gaat die dokteres dan niet mee met de tijd nu ?? Welk jong meisje is er nu momenteel niet geschoren tenzij een  enkele uitzondering ?? Aan vreemde reactie, zijn jullie getrimd of geschoren ?? Aan jou antwoord uitmakend blijkbaar niet

    graag indien mogelijk reactie a u b

    M V G  Colette

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #9

    @Colette

    Mijn zoon zit op een jongensinternaat nu in Genk. Hij had met 13 jaar een oproep van het CLB. Ik mocht erbij zijn mijn zoon wou dat zelf. Hij was een beetje bang en onzeker en hoefde niet in de wachtkamer. In de brief stond namelijk geheel lichamelijke onderzoek indien vereist naakt.

    De medische onderzoekjes zijn gerelateerd aan je leeftijd. De rest is standaard zoals in Nederland. De vragenlijst is wel uitgebreid met soms met afbeeldingen. De CLB arts is daar een man denk ik vanwege de jongens allemaal.

    Hij moest zijn onderbroek uitrekken. De arts check daar de intieme zones :schaamhaar, testikels (dikte en of beide ingedaald) en de voorhuid. Dan wordt die voorzichtig teruggetrokken. Hij kijkt of het makkelijk gaat anders advies besnijdenis. De lengte van zijn penis of die al gegroeid is.

    Vragenlijst kon hij invullen of hij een zaadlozing al heeft. Of hij doet aan masturbatie, ervaring met seks etc.

    Aan de hand van een getekende  afbeeldingen de lengte   van de penis  stijf selecteren. Hij kon ook cm invullen.

     

    Best allemaal intiem en kan schaamte geven.

     

    <span class="update">Laatste update: 12/03/2012</span>

    <h1>Geslachtsonderzoek</h1>

    <span class="header3">Meisjes</span>

    De dokter zal tijdens het onderzoek even de groei van schaamhaar en de borstontwikkeling willen controleren. Om dit goed te kunnen doen, zal de arts vragen om even de kledij te verwijderen.

    Bij het prille begin van de borstgroei is de tepel wat gezwollen. Om het onderscheid te kunnen maken tussen een 'echte start' van de borstgroei of gewoon wat vetweefsel onder de tepel, moet de arts voelen aan de tepel. Als de borst echt begint te groeien, is er een soort hard schijfje net onder de tepel te voelen. Dat wil zeggen dat je puberteit start. Is je puberteit al een tijdje bezig, dan is gewoon eens kijken meestal genoeg voor de arts om te weten hoe ver je staat in de ontwikkeling.

    <span class="header3">Jongens</span>

    Bij jongens zal arts de groei van het schaamhaar nakijken en de grootte van de teelballen meten. Dit doet de arts door de grootte van de teelbal te vergelijken met houten teelbalmodelletjes. Om dit op een juiste manier te beoordelen moet de arts de teelbal zachtjes tussen duim en wijsvinger houden en vergelijken met de modelletjes. We gaan ervan uit dat de puberteit start vanaf een teelbalvolume van 4 ml. De teelballen zullen dan rustig verder groeien tot een volume van 20 à 25 ml. Daarnaast geven het uitzicht van de balzak en de penis ook mee aan hoe ver je staat in de puberteit.

    De arts zal dan in je dossier noteren hoe ver je staat in de puberteit volgens vaste wetenschappelijke afspraken.

    <span class="header3">Waarom?</span>

    Dit deel van het onderzoek vindt niemand leuk. Waarom moet dat dan per se?

    Je moet weten dat een normale puberteit niet te vroeg mag beginnen (vóór 8 à 9 jaar) maar ook niet te laat (na 13 à 14 jaar). De puberteit mag ook niet te traag of te snel verlopen. De CLB-arts controleert daarom van op kleuterleeftijd tot bij het laatste medisch onderzoek of er tekens zijn van de puberteit. Op die manier kan er tijdig worden ingegrepen als er iets fout loopt.

    Omdat de groei sterk door de puberteit wordt 'gestuurd', kan de arts je groeipatroon beter begrijpen als die weet hoe ver je in de puberteit staat... De arts kan zich dan ook beter een idee vormen over hoe lang iemand nog kan groeien. Dit is voor iedereen leuk om weten, maar het is bijzonder belangrijk voor wie erg klein of erg groot is.

     

     

     

    #10

    Wat heeft het ermee te maken of wij geschoren of getrimd zijn? dat is informatie die ik over mij en mijn kinderen liever prive hou, het ging er gewoon over dat ze bij ons bij het CLB helemaal niet naakt moeten

    #11

    Aan vreemde reactie

    Neen  dat heeft daar inderdaat niets mee te maken en ja iedere schoolarts is anders he.Ik vroeg dat om te weten als ze daar ook naar keken bij  jou dochter. Maar aangezien ze haar broek mag aanhouden   doen ze het daar niet . U ziet toch in deze emails dat  er nog schoolartsen zijn waar  ze alles moeten uitdoen he , dat dat niet raar is he

     

    #12

    ja idd, ik vind het gewoon een beetje vreemd dat een dokter van CLB dat doet, een dokter die de kinderen niet kennen, heel ongemakkelijk. Bij ons gaan ze naar medisch onderzoek op school en krijgen ze dan een brief voor de huisdokter die de meer intiemere onderzoeken doet. Lijkt mij een betere regeling, maar dat is mijn idee.

    en ja wij zijn allemaal geschoren, alles weg zelfs en onze dokter heeft daar nooit problemen over gemaakt

    #13

    In Duitsland gaat het ongeveer zo als in België .

    Hier een verslag op een Duitse website

    Medische onderzoek J1 13 jaar

     
    <h3>eine J1</h3>
    Zur J1 ging ich mit 13. Zuerst ein lockeres Gespräch mit dem Arzt über Schule, Sport, Erkrankungen. Danach hat er mich gebeten, alles bis auf die Unterhose auszuziehen. Er ging dann raus und kurze Zeit später kam eine Helferin rein, die mich gewogen und gemessen (Länge, Bauchumfang, Brustumfang) hat. Dann hat sie Blutdruck gemessen und an meinem Finger Blut entnommen. Dann hat sie mir EKG angehängt. Danach musste ich mich ihr gegenüber setzen und einen Test der Lunge machen. Dann kam der Arzt dazu und bat mich auf die Liege. Dort hat er mich abgehört und die Helferin gab ihm die Ergebnisse meiner Werte. Dann nahm er Arme und Beine auf Beweglichkeit unter die Lupe und die Helferin schrieb auf was er sagte. Dann hat er mir den Bauch und Unterleib bis unter die Unterhose abgetastet. Dann sagte er, dass er noch gerne den Pubertätsstatus untersuchen möchte und fragte noch so schön, ob ich damit einverstanden sei. Ich sagte OK, da ich nicht genau wusste, was er meinte. Ich sollte dafür dann die Unterhose runterziehen. Da habe ich es gewusst was er damit meinte, aber ein zurück war auch blöd. Natürlich mit Hemmungen, versuchte ich vor den Augen der beiden die Unterhose runterzuziehen, was aus gewissen Gründen nicht so schnell ging und der Arzt half dann etwas mit und zog sie bis zu den Knöchel runter. Dann bat er mich die Hände hinter den Kopf zu verschränken. Er schaute sich alles genau an und gab der Helferin Infos zum aufschreiben die ich nicht ganz verstanden habe. Ich fragte dann was das heißt. Er meinte, irgendwie Tanner oder so und dann die Zahl 2, Tabellenwerte über Penisgröße und Schambehaarung. Dann nahm er meinen Penis in die Finger und schob zuerst die Vorhaut einmal zurück und wieder vor. Dann noch 3-4 Mal langsam so weit es ging und ich mein Gesicht verzog und leicht aufschrie. Er tastete die Eichel ab und schob die Vorhaut wieder vor. Dann nahm er zuerst einen Hoden in die Finger und tastete diesen auch ab und dann den anderen. Und dann öfters im Wechsel. Dabei hatte ich dann schon leichte Erregung empfunden aber keine Erektion bekommen. Die Helferin konnte natürlich alles mit ansehen, was mir schon etwas peinlich war. Er meinte, dass die Hoden insgesamt noch etwas klein seien, aber auch ein Hoden größer sei als der andere. Dann konnte ich mich anziehen. Danach hatten wir noch ein Gespräch unter vier Augen über meinen Pubertätsstatus, wobei er mir die Tabelle genauer erklärte, meinen allgemeinen Zustand und über Sex und Selbstbefriedigung, etc.
    War schon etwas unangenehm, meine Geschlechtsteile vor zu zeigen, aber es ist vorbei und ich bin gesund. Werde die J2 auch bei ihm machen, auch wenn ich mich wieder ganz ausziehen muss.

    http://www.paradisi.de/Health_und_Ernaehrung/Untersuchungen/Vorsorgeuntersuchungen/Forum/54480.php

    #14

    Aan Colette

    Ik heb zelf (als 13 jarige jongen) een aantal jaren geleden vanaf het eerste moment naakt gemoeten. Ik kwam binnen en de dokteres zei meteen: "Ge mag uw broekske even uit doen en voor mij komen staan". Als 13-jarige ben je overdonderd en je doet het gewoon omdat het gezegd wordt. Je wil niet lastig zijn.  Het zou dus dezelfde dokter geweest kunnen zijn. Het was in de kempen. Ik was er toen niet zo mee bezig en weet niet wat er in de voorlichtingsbrochure op het internet stond. (ALS die al op het net stond.) Wij kregen uitleg vooraf door een zuster. Het onderzoek is bij mij verder verlopen zoals beschreven, incl. het kralensnoer. Ik was toen nog niet in de puberteit.

    2 jaar later hoefde ik pas op het einde mijn onderbroek uit te doen. Ik was toen in de puberteit, Ik weet niet of de (andere) dokteres  daarom mij mijn onderbroek langer liet aanhouden.

    Als ik nu weer moest gaan, hier de link van mijn CLB

    https://www.clb-kempen.be/het-clb-onderzoek-naar-de-pubertaire-ontwikkeling-wat-moet-ik-me-daarbij-voorstellen/

    In de brochure staat dat je aan het eind even je kledij moet verwijderen, jongens dus hun onderbroek, meisjes moeten enkel hun T-shirt even uitdoen om de borstgroei te laten zien dus zeker niet de hele tijd naakt.

    Ik weet niet wat er in de brochure van het CLB van uw dochter staat (elke CLB heeft een eigen brochure die licht afwijken van elkaar) geschreven maar ik heb 3 brochures gelezen en nergens staat dat meisjes op deze manier worden onderzocht. Meisjes komen er in de brochures goed mee weg. Enkel (in de slip) kijken of er schaamhaar is, hoeven dus niet (even) naakt zoals de jongens en er wordt enkel "aan de tepel gevoeld" als er nog geen borstgroei is. Anders is kijken al genoeg. Zeker niet het onderzoek zoals beschreven met het opentrekken van schaamlipjes en voelen aan de meest intieme delen. Ik hoop toch niet dat ze haar maagdelijkheid aan het controleren was.

    Als de dokteres zich aan de voorlichtingsbrochure had gehouden had ze niet eens kunnen constateren dat uw dochter haar schaamlipjes had geschoren. Ze heeft iets geconstateerd door buiten haar boekje te gaan. Als de politie iets vindt tijdens een illegale actie wordt de schelm weer vrijgelaten.

     

    Ik vindt het verder bijzonder vals wat deze dokteres heeft gedaan. Ik wordt er echt boos over. Het moet voor uw dochter echt genant geweest zijn dat U op deze manier op de hoogte bent gebracht. Wij hebben toch allemaal "geheimpjes" voor onze ouders. Ik vindt uw reactie naar uw dochter hartverwarmend (dat ze zich nu helemaal mocht scheren). Ik zou deze reactie ook vermelden aan de dokteres.

    De dokteres probeert om van de ontdekkingstocht van uw dochter naar haar lichaam en haar eigen seksualiteit iets vies te maken. Ik hoop dat haar zelfvertrouwen, wat bij jonge meisjes al zo vaak afwezig is, geen grote klap heeft gekregen. Het vertrouwen in de CLB zal wel weg zijn. Weet dat zij de volgende keer eventueel een andere dokter kan vragen.

    Ik zou deze manier van lichamelijk onderzoek ook melden bij de school samen met de brochure over hoe het onderzoek had moeten gaan. Als het erg afwijkt zou ik bij de school een klacht indienen over het onderzoek.

    Ook zou de school een betere voorlichting kunnen/moeten geven aan hun leerlingen hoe ze mogen/moeten reageren als ze vinden dat de arts te ver gaat. Dit is namelijk wel mogelijk, je mag je grenzen aangeven, de arts MOET dat respecteren. Ik weet zelf hoe moeilijk dat is, ik trok ook direct mijn broekje uit toen het gezegd werd, niet pas aan het einde, daarom moet de school dat vooraf vertellen. De school dient haar leerlingen te beschermen tegen grensoverschrijdend gedrag. Als de school ook nog eens vooraf de arts zou zeggen dat ze hun leerlingen hebben verteld dat ze hun grenzen mogen aangeven zou het voor de leerlingen ook gemakkelijker zijn om NEE te zeggen en voor de arts veel moeilijker om die grens op te rekken, zoals in dit verhaal. Het onderzoek zal waarschijnlijk niet onwettig of strafbaar zijn omdat uw dochter "stilzwijgende toestemming" heeft gegeven.

    Je mag van het CLB een eerlijke voorlichting verwachten. Als zij schrijven dat een meisje haar slipje mag aanhouden en er alleen aan de tepel wordt gevoeld als er nog geen borstgroei is moeten ze op het CLB-centrum een meisje zich niet meteen helemaal laten uitkleden, naakt gaan onderzoeken en ook nog eens in de intieme zones gaan voelen en kijken.

    Ik denk, helaas, dat de school geen CLB-dokteres zal aanspreken.

    Misschien kunt U op dit forum vertellen hoe het onderzoek in de brochure van uw dochters CLB  is beschreven. Ze had misschien zelfs haar slipje en T-shirt de gehele tijd gewoon mogen aanhouden.

    Ook zou ik echt de school erop aanspreken. Uw dochter moet waarschijnlijk over 2 jaar voor de laatste keer naar de CLB en ik denk dat het aanspreken van de school een enorme boost zal zijn voor het vertrouwen van uw dochter in U als ouder. U wilt immers vechten voor haar.

    Als U de brief van de dokteres nog niet heeft beantwoord zou ik zeker vermelden dat:

    -uw dochter nu geheel geschoren is

    -U het bijzonder vals vindt om bij de ouders te klikken over zoiets intiems

    -de dokteres haar zoektocht naar een eigen seksuele identiteit herleidt tot iets vies

    -het onderzoek van de arts vergelijken met het beschreven onderzoek in de brochure

    -dat uw dochter nooit meer echt een arts zal vertrouwen.

     

    Colette, ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt en ik hoop dat je dochter niets psychisch overhoudt aan deze voor haar waarschijnlijk traumatische gebeurtenis.

    Ik ben verder nooit met het CLB in aanraking gekomen maar voor mij zijn het arrogante betweters.

    Groetjes uit de Kempen

     

     

    #15

    Aan, in Belgie                                                                                                                                                   Neen  hier is het zo meisjes zowel als jongens moeten naakt bij de dokter gaan  . Ik heb hirer nog nooit anders geweten                            Normaal heeft die dokter gelijk he, op hare leeftijd staat daar normaal schaamhaar he           Maar zo hevig rageren omdat mijn dochter haar schaamhaar getrimd en geschoren had was nu ook niet nodig he. Als dokter weet ge tochwel dat de jeugd nu meestal geschoren is he. Ze heefd vandaag die brief afgegeven en ja ik heb het vermeld dat ze nu helemaal geschoren is en dat ze het gaat blijven scheren, dat we trouwens allemaal geschoren zijn.Mijn dochter is mij dankbaar dat ze haar mag scheren want ze vond het echtvuil en vies. Aangezien ik hier nog nooit anders geweten heb ga ik haar niet aanvallen. Misschien krijgt ze andere gedachten als ze mijn brief leest                       Groetjes uit Oost- Vlaanderen

Het onderwerp ‘dochter en schoolarts’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief