schooldokter

Zo verloopt het onderzoek door de schoolarts tegenwoordig:
    Structurele contactmomenten:

Rond groep 2
    - volledig lichamelijk onderzoek (bestaande uit o.a. ogen, oren, lengte
    en gewicht, spraak/taalontwikkeling, motoriek);
    - functioneren thuis en op school.
    Dit onderzoek vindt plaats in aanwezigheid van een ouder/verzorger. Het onderzoek vindt meestal plaats in het wijkgebouw of op school.

Groep 4
    - ogen;
    - lengte en gewicht;
    - vragenlijst met vragen naar de gezondheidstoestand van uw kind.
    Dit onderzoek vindt plaats op school. Ouder/verzorger is meestal bij het onderzoek niet aanwezig.

Groep 7
    - ogen;
    - lengte en gewicht;
    - houding;
    - vragenlijst met vragen naar de gezondheidstoestand van uw kind;
    - korte vragenlijst naar depressieve klachten.
    Dit onderzoek vindt plaats op school. Tijdens het onderzoek is de ouder/verzorger meestal niet aanwezig.
    Op de vragenlijst is er mogelijkheid om een gesprek aan te vragen met de sociaal verpleegkundige JGZ. Ook kan zij naar aanleiding van de vragenlijst contact met u opnemen.

Klas 2 voortgezet onderwijs
    - ogen;
    - lengte en gewicht;
    - houding;
    - bloeddruk;
    - vragenlijst met vragen naar de gezondheidstoestand van uw kind.
    Bij dit onderzoek is meestal geen ouder/verzorger aanwezig. Dit onderzoek vindt meestal plaats op school of bij de GGD.

Reactie

leer eerst eens fatsoenlijk nederlands,alvorens berichten,op internet te plaatse,overigens,wat voor kleur onderbroek had je aan,bij de schoolarts?

Reactie

Nederlands was ook niet jouw sterkste vak blijkbaar.
    Stop naar het vragen van de kleuren van het ondergoed! Volstrekt niet ter zake in deze discussie.

Reactie

als de kleur van je onderbroek niet ter zake doet,in deze discussie,waarom wil de shoolarts dan altijd weten,wat voor kleur onderbroek je aan hebt,lijkt mij,dat dit toch ter zake doet.

Reactie

Er is geen enkele reden waarom jij zou willen of moeten weten welke kleur het ondergoed had. Deze discussie gaat niet over ondergoed, maar over hoe een onderzoek door de schoolarts wordt uitgevoerd.

Reactie

dan begrijp ik niet,waarom ik op dit forum lees,dat de schoolarts wel degelijk vraagt,wat voor kleur onderbroek heb je aan,[zie eerdere gepostte reacties].
    maar goed,dat zal dan wel aan mij liggen.gelukkig weten normale mensen wel,dat dit wel degelijk gevraagd wordt,alleen,ja,dat jullie daar niet ote behoren,zegt meer iets over jullie,dan over normale mensen en,laat ikk nou tot die laatste categorie behoren.

Reactie

In deze discussie, ben jij de enige die voortdurend over ondergoed bezig is.
    Je het je al voorgedaan als jongen als meisje en telkens begin jij weer over de kleuren van het ondergoed. Jij bent de enige die voortdurend vraagt naar de kleur en soort ondergoed. Totaal niet relevant.
    Als je een fetisj hebt, ondergoed in dit geval, prima. Maar dan wel op een andere site als Dokter.nl.

Waarschuwing!
    Bij herhaling wordt je IP adres geblokkeerd.

Reactie

(ik ben een meisje van 12)
    Dus eerst moesten we allemaal samen wachten jongens in onderbroek en meisjes in slip en bh
    Toen moet ik naar de verpleger voor lijn ogen enzo en toen moest ik naar de schoolarts daar moest ik ook mijn bh uitdoen gedurende het hele onderzoek.
    Hij beluisterde met de stethoscoop en bevoelde mijn borsten en heeft ook de omtrek van mijn borsten gemeten toen moest ook mijn onderbroek uit en moest hij in mijn vagina kijken met een "eendenbek" toen moest ik mij langs alle kanten draaien en mijn tenen raken.
    En voila

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Toen ik 10 ofzo was moest ik ook heen, op de lagere school,doodzenuwachtig was ik,het was nog een vrouw ook,toen ik er eenmaal was was ze erg aardig, ik mocht mijn onderbroek aanhouden, dat stelde me gerust, ik moest even liggen op een bank en ze controleerde mijn bloeddruk, geheel onverwacht keek ze in mijn onderbroek en deed mijn voorhuid naar achter, het viel allemaal best mee achteraf.

Reactie

DAT IS ECHT WAAR VROEGER WAS HET ZO DAT DE ONDERBROEK NAAR BENEDEN WERDT GETROKKEN EN DE PENIS WORD ONDERZOCHT MIJN VOORHUID NAAR ACHTER GEDAAN EN MIJN EIKEL ONDERZOCHT .HAD ALLEEN MIJN ONDERBROEKJE AAN EN MIJN TESTIKELS WERDEN OOK ONDERZOCHT IK STOND VEEL MAAL BINA BLOOT VOOR DE ARTS ALS IK 12 &13JAAR OUD WAS TOT MIJN 14 JAAR DENK IK DAT IK MIJN PENIS ONDERZOCHT IS GEWEEST .

Reactie

Wat een ontzettend gezeik over de schoolarts! Wat maakt het nu uit of deze even naar je geslachtsdelen kijkt of voelt. Het zijn artsen! Mijn kinderen heb ik er nooit over gehoord het hoort gewoon bij de controle van je lichaam. Zijn ze op de sport ook zo preuts douchen ze daar met kleren aan. Het zal je maar gebeuren dat er niet gecontroleerd wordt of je testikels zijn ingedaald en je komt daar pas achter als je kinderen wilt.

Reactie

Het klopt wel degelijk , bij de schooldokter moesten jongens ook vroeger al als je 12 jaar of zo was , apart 1 voor 1 bij dokter binnen in onderbroekje alleen . was dan onderzoek van hart , oor en mond onderzoek ,en keek de dokter ook naar je houding en rug , maar als je dacht dat onderzoek wel voorbij was dan , had je het mis , onverwachts werd wel degelijk je onderbroek naar beneden getrokken door dokter, waarna hij of zij aan je teelballetjes voelde , en ook je velletje van je piemeltje werd paar keer naar achter geschoven , waarna je broekje dan terug omhoog mocht . dat gebeurde wel degelijk !

Reactie

Anno 2019 is in Belgie nog steeds voor ALLE kinderen om de paar jaar een medisch onderzoek VERPLICHT

Dit gebeurd door regionale onafhankelijke CLB's.

Google "CLB medisch onderzoek" en je krijgt de brochures te zien:

tekst 1e brochure:
    <h2 class="art-postheader">Alles over het medisch onderzoek</h2>

<h2>Wat wordt onderzocht?</h2>
    We beschrijven hier de onderzoeken voor

• 1e secundair 12/13 jaar in het CLB
    • 3e secundair 14/15 jaar in het CLB.

Op het einde van de lagere school en in het begin van het middelbaar groeien de meeste jongeren heel snel. Meestal verloopt dat prima, maar tijdens die groei verandert er zo veel met je lichaam dat er af en toe wel eens iets niet zoals verwacht loopt. Wat kijken we na?

• - We kijken je dossier en de vragenlijst die je ouders hebben ingevuld na. Misschien zijn er belangrijke dingen gebeurd waar we rekening moeten mee houden. Misschien heb je onderweg wel een spuitje gemist (dat kunnen we dan op een ander moment inhalen). Of misschien hadden we tijdens een vorig onderzoek beloofd iets een volgende keer opnieuw te bekijken...
    • - We overlopen samen met jou een aantal leefgewoonten. Dat kan gaan over je voedingsgewoonten, je slaappatroon of je vrije tijd. Je mag daarover ook altijd zelf vragen stellen, natuurlijk!
    • - Je wordt gewogen en gemeten. Je lengte en gewicht worden vergeleken met vroegere meetgegevens en met de gemiddelden voor jouw leeftijd. Zo kunnen we je zeggen of je goed groeit.
    • - Meestal worden ook je ogen nagezien. Soms wordt dat aangevuld met een test die het dieptezicht controleert.
    • - Het nakijken van je oren en het meten van je gehoor zal de ene keer bij iedereen gebeuren, de andere keer alleen bij de leerlingen die zelf willen weten of ze nog goed horen. Het kan ook wel dat de verpleegkundige enkele vraagjes stelt. Als je bv. vaak naar je iPod luistert en dat graag hard doet, is een extra controle zeker nuttig.
    • - We kijken even in de mond om je gebit na te zien. Heb je een beugel? Lukt het je om je tanden te poetsen? Misschien vallen er nog andere dingen te zien, of heb je wel last van iets?
    • - Verder kijken we ook naar je rug (en armen en benen). Als je zo snel groeit, gebeurt het wel eens dat je rug daar last mee doet en niet mee wil. Als we dat vroeg opmerken, hoeft dat helemaal niet erg te zijn!
    • - Om je groei (of de start daarvan) zo goed mogelijk te kunnen volgen kijken we ook na of je puberteit al begonnen is. Daarom kijken we bij meisjes na of je al borsten krijgt en of er haartjes verschijnen op je schaamstreek. Bij jongens kijken we niet alleen die haartjes na maar ook de piemel en de teelballen. Afhankelijk van hun grootte weten we hoe sterk je al gegroeid bent, en hoeveel je nog kan groeien. We kijken ook of op de teelbal geen extra bloedvaatjes lopen. Dat gebeurt toch bij zeker 15% van de jongens. Meestal is dat beperkt en hoeft er niets te gebeuren, maar als het veel van die bloedvaatjes zijn kan dat schadelijk zijn voor de gezondheid van je zaadcelletjes en dan sturen we je naar de huisarts voor verdere opvolging.
    • - Als de arts nog andere dingen zou onderzoeken, zal hij of zij altijd uitleggen waarom dat gebeurt. Maar jij kan ook altijd zelf vragen om iets na te kijken! Daar zijn we voor!

tekst 2e brochure:

Bij de dokter.
    Vanaf het 5e leerjaar kom je ook bij de dokter.
    Die gaat even met je praten over de vragenlijst en het onderzoek dat je al gehad hebt.
    Daarna gebeuren er nog enkele extra onderzoeken.
    De dokter zal:
     naar je rug, benen en voeten kijken
     je geslachtsdelen nakijken. Hiervoor moet je even je onderbroekje laten zakken.
     Bij de jongens zal de dokter kijken of de voorhuid goed naar achter kan en of de
    teelballen helemaal in orde zijn. Zij (of hij) controleert hoe groot ze al geworden zijn door
    te vergelijken met een soort kralensnoer.
     Bij meisjes kijkt de dokter naar de borstontwikkeling en vraagt of er al maandstonden zijn.
     Zowel bij jongens als bij meisje willen we weten hoe het zit met de puberteit. Dat is je
    ontwikkeling van meisje naar vrouw of van jongen naar man. We willen weten of dit
    goed verloopt.
     Soms kijkt de dokter ook andere dingen na, zoals mond en oren

Over al deze dingen mag je vragen stellen aan de dokter. Als je bang bent voor het  nderzoek of vindt dat er aan iets speciaal aandacht moet gegeven worden, dan mag je dat zeker  zeggen.

Er wordt inderdaad in de 2e brochure vermeldt dat de onderbroek maar even omlaag hoeft maar ik weet van zeggen EN uit eigen ervaring (5 en 7 jaar geleden) dat de onderbroek bij jongens wel degelijk helemaal uit moet.

Bij de 1e brochure kun je vermoeden dat je naakt bent tijdens het onderzoek.

Bij mij was het beide keren een dokteres en moest ik volledig naakt. Bij 13 jaar vanaf het begin, bij 15 jaar pas aan het einde van het onderzoek. Dokteressen duldden geen tegenspraak. Waarschijnlijk tijdsdruk. Onderzoek aan voorhuid en balzak duurt nauwelijks 1 minuut en er wordt inderdaad een kralensnoer gebruikt.

Mannelijke dokters zijn soepeler naar het schijnt, die doen zoals in de 2e brochures staat.

De Nederlandse kinderen moeten dus niet zeuren, ELK kind hier in België wordt op deze manier onderzocht en de dokter is nog altijd de baas en het gebeurd hoe zij het willen en niet zoals de folder het zegt.

Reactie

Het is in Nederland niet anders. Maar iedereen ervaart dit op zijn eigen manier

Reactie

Hier bij ons in Belgie moeten zowel de jongens als de meisjes volkomen                                          naakt bij de school dokter gaan .Ze worden ook grondig nagezien ook de geslachtsdelen.              Maar ik lees hier dat er bij jullie gebruik wordt gemaakt  van een kralensnoer. Dat ken            ik niet. Wat doen ze daar mee?? Graag een beetje uitleg A U B

Reactie
Reageer op: schooldokter
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief