schooldokter

Ik ben een meisje van 14. Bij ons op school krijg je in de 2e klas een controle. Dat is niet op school maar in zo'n centrum.

Dan krijg je eerst in een kamer een gesprek en wat simpele testjes. Zoals het nakijken van je ogen en oren.

Daarna moet je uitkleden tot je ondergoed en wordt je in een andere kamer onderzocht.

Op het einde van de controle moet je dan ook even je ondergoed uitdoen en wordt je ontwikkeling ofzo nagekeken.

Ik had een vrouw als arts maar sommige vriendinnen hadden ook een man. Je ouders zaten op de gang maar mochten erbij als je het fijner vond.

Ik kan leukere dingen bedenken, maar het is voor je eigen gezondheid toch.

De laatste keer bij de schooldokter was ook in groep 2,voor 14jarige ben nu wel bijna 18.wij moesten ons met groep in kleedruimte uitkleden .Slipje en topje en bh mochten wij aanhouden.Na eerst bij de verpleegster voor wat testen van ogen en oren,lengte en gewicht moesten wij eventjes wachten en moesten dan bij de dokteres binnengaan.Eens bij de dokteres binnen werd ons gevraagd om slipje ,topje en bh ook uit te doen,dus even wel helemaal in je blootje,ze keek naar je vagina om te zien of je al schaamhaar had en naar de ontwikkeling van je borsten en tepels.Speciefiek tussen je benen en schaamlippen en clitoris werd bij mij niet gekeken,hoewel sommige meisjes nadien vertelde dat bij hun ook eventje tussen hun schaamlippen en naar hun clitoris werd gekeken.Denk dat het van meisje tot meisje afhangt hoever je al ontwikkeld was met je geslachtsdelen toen in je pubertijd en dat zo een onderzoek dan wel nuttig is.Daarna terug je ondergoed aan en mocht je u verder gaan aankleden terug in kleedruimtes.

Mara.

ik vind het niet normaal en zelfs gestoord dat mensen van pubers vragen om in hun nakie te gaan staan en wat tussen de benen kijken ik snap niet welke idioot dit bedacht heeft en snap het nut er ook niet van

Bespreek nooit je problemen met een schoolarts, voor je het weet krijg je een stempel. Als je bv zegt als je vader nog in bed ligt in het weekend tot 11 uur, wordt er opgeschreven: vader verwaarloost kind. Bovendien komt het in een dossier en dat draag je de 15 jaar mee. Ook wordt het doorgegeven aan school want een schoolarts is in dienst van school. Een schoolarts kan ook niet behandelen, dus ga gewoon naar je eigen huisarts. Alleen die kan je helpen en heeft geheimhouding, ook tegen je ouders als je 12 + bent als je het je huisarts vraagt. Serieus mensen pas op, anders wordt er zo een electronisch dossier van het kind aangelegd.

Dat is natuurlijk niet waar.
    De schoolarts heeft dezelfde geheimhoudingsverplichting als je huisarts. Een schoolarts is ook NIET in dienst van de school. In Nederland valt de schoolarts onder verantwoordelijkheid van de GGD en in in Belgie onder de dienst Kind en gezin.

Nee hoor Tandor, mijn dochter was al 17 (dus dan moet je zelf schriftelijke toestemming geven ipv dat ik het als vader zijnde moest) en het kwam gewoon in haar dossier, sterker nog, niet het medisch dossier van de arts, maar gewoon leerlingdossier. Ik kan het bewijzen, gelukkig is ze nu 19 en van die school af.

De schoolarts werkt vanuit de JGZ onder verantwoordelijkheid van de GGD.

Beroepsgeheim
    De JGZ-medewerkers hebben medisch beroepsgeheim. Dit betekent dat alles wat jij hen vertelt vertrouwelijk behandeld wordt en dus niet zomaar doorverteld mag worden. Doorvertellen mag alleen als jij het goed vindt óf als je gezondheid (ernstig) in gevaar komt en het belangrijk is dat andere mensen weten wat er aan de hand is.

Je ouders mogen ook niet zomaar ingelicht worden over wat jij hebt verteld. Je ouders hebben wél recht op informatie, dus ze moeten bijvoorbeeld wel weten dat jij voor een onderzoek bent geweest. Als er iets is waarvan de JGZ vindt dat je ouders of iemand anders het moet weten, dan vraagt ze jouw toestemming om dit door te vertellen.

Het kan dus zijn dat je dochter wellicht zonder zich daarvan bewust te zijn toestemming heeft gegeven. Als dat niet zo is zou ik het er niet bij laten zitten

ik ben een meisje van 11 moest ook bij de schooldokter komen was een oudere man en heeft lang aan me gevoeld toen ik mijn broekje omlaag had

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

ik moest ook bloot en mijn piemel werd ook onderzocht en zelfs,ja,u leest het goed,zelfs opgemeten,15cm.
    na het onderxzoek,toen ik weer was aangekleed,moest ik mijn witte onderbroek en mijn witte hemd laten zien.

Hoi
    Ik met binnenkort ook naar de schooldokter
    Ik hen een meisje van 14 maar moet je dan per se je onderbroek en bh uit doen of mag je ook weigeren

Lieve schat,ik weet het niet helemaal zeker,maar als je wilt weigeren doe je dit gewoon.Ik zou het ook niet doen,dus...doe het niet!! Zeg gewoon,dat je dit niet wilt en mocht er iets zijn,dat je dan liever naar je eigen huisarts gaat.Sterkte.

dat zal wel mee vallen hoor ik moet ook naar de schooldokter en ook alles laten ,
    onderzoeken dan gaan ze bij mij ook mijn slipje uitdoen en naar mijn piemel .
    Kijken maar dat duurt niet lang en ze hebben al veel meer gezien .
    je moet denken dat het belangrijk is dat ze het nazien want dat ben je ,
    gerust dat het in orde is en dat je gezond bent.

bij mij ik ben een jongen van 12jaar en ik moest naar de schoolarts en ik moest altijd.
    Mijn slipje uitdoen en piemel en balletjes laten zien dan keek de dokter altijd naar mij .
    ik kon er niet van tussen glippen .ook was dan alles goed daar .
    ik hoop dat het daarbij blijft

ja dat kan ik inkomen als je ouders meegaan op onderzoek . bij mij mocht mijn vader.gaan met mij schoolarts alles gezien van mij ook de penis laten onderzoeken
    bij de dokter op het bed liggen en slipje uitdoen penis lag bloot .erectie
    onderzoek lang geduurd bij mij .reden ik masturbeer te veel volgens mijn ouders ;dus
    naar de dokter .onderzoek maar alles was oke maar ondertussen hebben ze als gezien
    van mij ook de piemel had alleen slipje aan en plassen ook ?
    ben 13 jaar nu was heel beschaamd als ze met 2 naar mijn piemel kijken .
    vader en de dokter .nog een jonge piemel te zien vernederend voor mij .
    groetjes

BESTE
    HET IS VOOR MIJ OOK AL EEN HELE TIJD GELEDEN DAT IK NAAR HET MEDISCH ONDERZOEK MOEST ? EN HET WAS VOOR MIJ OOK NIET PLEZANT . JE MOEST ALLE TESTEN DOEN DAN JE ,
    UITKLEDEN ALLEEN JE SLIPJE AAN LATEN ?PLASSEN IN EEN POTJE IN DIE TIJD DAN NAAR DE DOKTER . BINNEN GAAN ALLES LATEN ONDERZOEKEN OOK JE SLIPJE OMLAAG EN JE PIEMEL .
    LATEN ZIEN VOORHUID EN OVER DE EIKEL OP MIJN HAND BLAZEN .WAS MEESTAL EEN OUDERE ARTS BIJ MIJ WAS MAAR 12 13 JAAR GEEN GOEDE HERINNERING AAN HET MEDISCH ONDERZOEK .
    IN SCHOOL TIJD .

Het onderwerp ‘schooldokter’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief