schooldokter

Mijn zoon van 12 moet binnenkort naar de schooldokter maar hij heeft daar nog al angst voor omdat hij dan ook zijn onderbroek naar beneden moet doen. Hij zit net een beetje in de pubertijd.

Hoe kan ik hem overtuigen dat het best allemaal wel mee valt? Wie kan mij vertellen wat de schooldokter allemaal doet, zodat ik hem kan voorbereiden?

Als ik hem ga vertellen dat ze aan zijn ballen gaan voelen (denk ik) dan wordt het een creem om hem er heen te krijgen.

Alvast bedankt.

Reactie

Mijn zoon van 11 is nog niet zo lang geleden bij de schoolarts geweest (groep 7),
    Hij hoefde zich helemaal niet uit te kleden. Er was alleen een gesprek over:
    - of zijn lengte en gewicht goed zijn
    - hoe vaak hij zich doucht
    - of hij problemen op school had, of thuis, of met andere kinderen
    - zijn eetgewoonten

Omdat de vorige keer bij de schoolarts (groep 2 ???) al bekend was dat zijn balletjes wel goed waren ingedaald, hoefden ze daar niet naar te kijken.

Ze beoordeelden eigenlijk alleen maar of hij wel lekker in zijn vel zit.
    En als je vragen hebt, dan mag je dat aangeven.

Reactie

bedankt voor je reactie,
    Maar hij is vorig jaar ook naar de schooldokter geweest en toen waren zijn balletjes nog niet ingedaald, daarom is hij bang dat ze nu weer gaan kijken. Ik heb zelf ook al bij hem gevoelt en denk zelf dat hij er maar 1 ingedaalt is want de andere is een stuk kleiner.
    het viel me mee dat ik er nog aan mocht komen want nu hij een klein beetje schaamhaar heeft mag ik hem niet meer zo vaak naakt zien. Daarom word hij ook verlegen bij de schooldokter

Reactie

Misschien kun je hem laten kiezen:
    naar de huisarts of naar de schoolarts.
    Als hij liever naar de huisarts gaat, kun je bij de schoolarts zeggen dat hij inmiddels bij de huisarts onder behandeling is.
    Zowel de huisarts als de schoolarts zijn wel wat gewend. En zullen er echt wel begrip voor hebben, dat u zoon dit vreselijk vindt.
    Stel dat het inderdaad niet helemaal goed er uit ziet, dan bespaart het hem veel ellende door er nu al naar te laten kijken.
    Veel succes.

Reactie

Ik herinner me dat ik het op die leeftijd ook vreselijk vond. Zelfs met een onderbroek rondlopen vond ik erg.

Reactie

Bij ons moest je je uitkleden tot aan je onderbroek toen deden ze je wegen en je oren en mond en je ogen nakijken en je bloeddruk ommeten. als dat gedaan was moest je naar een andere dokter, daar moest je ook je onderbroek uit doen en ging hij aan je ballen voellen en deed je voorhuid wegschuiven en deed hij vragen hoe je je eikel deed wassen. toen werd je penis opgemeten en mocht je je onderbroek weer aan doen.
    ik schaamde me altijd omdat mijn vader of moeder er ook bij moesten zijn.

Reactie

ik moest gisteren naar onze schoolarts en werd lichamelijk grondig onderzocht.en,ja,ook trok de schoolarts mijn donkerblauwe onderbroek naar beneden en keek naar mijn piepie.ook moestik,terwijl de schoolarts keek,op mijn hand blazen.al met al duurde dit maar 1 minuut.en hoef je je geen zorgen te maken,dat het niet plezant is,dat de schoolarts in je onderbroek kijkt,want,dat valt echt wel mee.o ja,ik had ook nog een donkerblauw hemd aan.utionsin537

Reactie

De schoolarts onderzoekt basale zaken zoals de lengte, het gewicht, de ogen, het gehoor, het evenwicht, het spreken en het bewegen van het lichaam, de rug, armen en benen. Andere zaken die aan bod komen zijn sociaalmaatschappelijke zaken als het gedrag, en algemene mendische zaken zoals plassen en poepen, eten en drinken en het slapen. Hierbij hoort ook de ontwikkeling van de geslachtsorganen. Dit onderzoek zal altijd oppervlakkig zijn. Als er zaken zijn die opvallen of nader onderzoek nodig hebben, dan verwijst de schoolarts altijd door naar de eigen huisarts. Mocht uw zoon dan uitgebreider onderzocht worden, dan kan u of zijn vader daar vanzelfsprekend bij zijn.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ik ben ook naar de schoolarts geweest. In België heet het medisch schooltoezicht. Daar aangekomen mocht ik naar boven gaan en in het kleedhok moest ik mij uitkleden alles behalve mijn slipje. dan oortest en ogen meten plasje maken. had ik niet veel zin in. Ik was een jongen van 12 jaar. dan bij de dokter die mij kwam halen door een andere deur, alles laten onderzoeken bloeddruk pols vragenlijst rug, en op het laatste moest ik voor hem staan hij deed mijn slipje uit tot aan de knie penis laten onderzoeken voorhuid eikel laten zien voorhuid paar keer op en neer kreeg een erectie heb kleine penis. Daarna op hand blazen testikels laten nazien en mocht mij terug aankleden. Wel lieve mensen daar en al bij al niet zo lang geduurd. Haat het wel, schoolarts dokter was een man van 50 jaar.

Reactie

Moeten meisjes hun ondergoed ook laten zakken? Mijn dochter moet binnenkort ook maar ik weet dat eigenlijk niet.

Reactie

Ja dat moeten meisjes ook 🙁

Reactie

ik moest ook altijd onderzocht worden .
    in verschillende centrum,s voor medisch schooltoezicht .alles laten onderzoeken .
    van boven naar onder ook penis eikel en
    mijn wit slipje altijd uit doen vondt ik niet leuk
    was altijd beschaamd soms in je blootje staan .
    dat iedereen alles zag van mij je staat daar
    maar in je blootje zoals een standbeeld en ze
    gebieten van je penis en je hele lichaam en
    en het was een lange namiddag zonder kleren aan
    mijn penis was in erctie en de vrouwelijke dokter
    bleef er naar zien ook mijn slipje had ze
    goed gezien . een beschaamde dag .

Reactie

me zusje moest vorig jaar op controle en op het laatst ook eventjes in der blote

Reactie

Precies, heel gewoon. Bij jongens wordt gekeken naar de penis en of de testikels goed zijn ingedaald. Bij de meisjes eventuele borstvorming. Gewoon ter controle. en dat je dan even in je blootje moet staan lijkt me duidelijk, dat ziet een dokter niet als je al je kleding aanhoudt.

Mara

Reactie

Moeten? Je kind MOET helemaal niet naar een schoolarts. Als je kind dat niet wil dan ga je naar de huisarts. Als het specifieke problemen heeft kan de schoolarts daar ook niets aan doen. Hij signaleert alleen.

Reactie
Reageer op: schooldokter
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief