jongens in de pubertijd!!!!

zijn er ouders die weten wat er zoal aan een lichaam van een jongen
    veranderd in de pubertijd, als alleen haargroei en de baard in de keel??

Reactie

Wat verandert wanneer bij jongens?
    ? Groter worden van ballen: 10-13,5 jaar (gemiddeld: 11,8 jaar).
    ? Schaamhaar: 10-15 jaar.
    ? Langer worden: 12-16 jaar (gemiddelde groeipiek: 14 jaar, meestal 1 jaar na groter worden van de ballen).
    ? Groter worden penis (eerst dikker, dan langer): 11-14,5 jaar (meestal 1 jaar na groter worden ballen; bij de meesten is hij op 15 jarige leeftijd volgroeid);
    ? Beginnende baard in de keel: 11-14,5 jaar (gemiddeld: 13,5 jaar);
    ? Eerste zaadlozing: 11-15 (gemiddeld tussen de13 en13,5; meestal 1 jaar na penisgroei);
    ? Haar onder de armen, op het lichaam en op de bovenlip, bakkebaarden: 2 jaar na schaamhaar;
    ? Volle baardgroei: 4-5 jaar na schaamhaar.

De baard in de keel krijgen wil zeggen dat de stem van een jongen zwaarder en lager wordt. Meestal begint dit proces tussen het twaalfde en vijftiende jaar, met een gemiddelde van 13,5 jaar.
    ? In de keel ligt het strottenhoofd, dat een rol speelt bij het ademen, slikken en spreken. In het midden hiervan liggen de stembanden.
    ? In de puberteit groeit het strottenhoofd bij jongens in snel tempo. Dit is van buiten af te zien aan het ontstaan van een ?adamsappel?: het vooruitstekende bovenste gedeelte van het strottenhoofd dat zichtbaar wordt in de keel.
    ? Door de groei van het strottenhoofd worden de stembanden opgerekt. Ze worden langer, waardoor ze langzamer trillen en de stem lager wordt.
    ? De spieren rond de stembanden moeten zich aanpassen. Daarom heeft de jongen niet in ??n klap een mooie zware stem. In het begin breekt zij vaak en kan er opeens een hoog pieperig geluid uitkomen. Dit is voor velen een vervelende periode. Deze kan snel voorbij zijn, maar het kan ook best een tijd duren voordat je als jongen weer controle hebt over je stem.

Onder invloed van het mannelijke hormoon testosteron neemt de beharing van jongens tijdens de tienertijd toe.
    ? Schaamhaar. De meest jongens krijgen tussen hun twaalfde en dertiende schaamhaar. Dit blijft groeien tot ongeveer hun veertiende.
    ? Okselhaar komt meestal kort hierna door. Bij velen gebeurt dit voor hun dertiende. Maar er zijn ook tal van jongens bij wie dit gebeurt als ze 14 of 15 zijn.
    ? Haar op de ballen komt meestal 1 jaar later door dan het okselhaar.
    ? Haar op het perineum (het stukje huid tussen ballen en anus) is kort daarna aan de beurt. Overigens zijn er ook jongens die geen haar op hun ballen of perineum krijgen.
    ? Borst- en gezichtshaar. Ongeveer 2 jaar nadat het schaamhaar is doorgekomen, krijg je meer haar op je gezicht en op de rest van je lichaam.
    De hierboven genoemde leeftijden zijn gemiddelden. Bij sommige jongens zijn de veranderingen in de puberteit sneller voltooid, terwijl het bij anderen wel 5 jaar kan duren.

Je spreekt van een natte droom als een jongen in zijn slaap een zaadlozing heeft.

? Een nachtelijke zaadlozing is een puur biologisch gebeuren. De jongen kan over sex hebben gedroomd, maar dat hoeft niet.
    ? Je hebt iets meer kans op een natte droom als je overdag erg opgewonden bent geweest zonder tot orgasme te komen. De inhoud van de droom is dan meestal opwindend.
    ? Ongeveer 20% van de jongens heeft de eerste zaadlozing tijdens de slaap. Als je niet weet dat dit kan gebeuren, kun je aardig schrikken van deze onverwachte nattigheid en denken dat je in bed hebt geplast.

Schaamhaar is het haar dat groeit op de geslachtsdelen.
    ? Het tijdstip waarop het schaamhaar begint te groeien verschilt sterk. Het kan al doorkomen op acht jarige leeftijd, maar ook pas op vijftienjarige leeftijd. Bij jongens gebeurt het meestal vlak na het groter worden van de ballen en penis en bij meisjes komt het meestal door na het dikker worden van de tepels en het begin van de borstgroei.
    ? In het begin gaat het om vrij weinig haar, dat zacht is. Na ongeveer een jaar nemen de haren in omvang toe, worden ze donkerder van kleur en krijgen ze meer krul. Tussen de dertien en vijftien worden ze vaak wat stugger en wordt de bos dikker.
    ? Schaamhaar is vaak donker van kleur, maar het kan ook (licht) blond zijn of rood. Doorgaans is het een slag donkerder dan hoofdhaar.
    ? Bij meisjes kan het schaamhaar zich beperken tot een kleine driehoek, maar het kan ook doorlopen naar de dijen en buik. Bij jongens kan het haar alleen boven de penis zitten, maar zich ook uitbreiden naar de navel, penis en ballen. Bij zowel jongens als meiden loopt het haar vaak door in de bilspleet.
    ? Haar onder de oksels komt meestal 1 of 2 jaar later door dan het schaamhaar.

? De talgklieren zijn klieren die een vettige vloeistof afscheiden: talg. Dit is huidsmeer dat (samen met haartjes) aan de oppervlakte komt en ervoor zorgt dat de huid en haartjes wat vettig blijven.
    ? Bij alle tieners produceren de talgklieren meer talg. Dat talg kan duidelijk zichtbaar zijn in de vorm van kleine witte bultjes op de ballen, penis, eikel, voorhuid of schaamlippen. Dit is heel normaal! Deze witte bultjes zijn een normaal onderdeel van de huid en trekken dus niet weg.
    ? Soms kan zich aan het einde van het haarzakje een propje vormen, waardoor het haarzakje wordt afgesloten. Omdat de talgproductie gewoon door blijft gaan, vormt zich dan een puist. Die kun je uitdrukken, maar het kan ook vanzelf openbarsten, waardoor het pus naar buiten komt. Na verloop van tijd trekt de ontsteking weg (net als puisten op je gezicht of je rug).

Let op: de meeste witte bultjes zijn geen puisten, maar kleine voorraadjes talg. Die zijn heel normaal!

In de puberteit gaan jongens en meiden meer zweten. Je moet je daarom regelmatig wassen en schone kleren aan doen.
    ? Bij verreweg de meeste mensen die veel zweten gaat het om een normale lichamelijke reactie. Maar de zweetreactie kan ook zo groot zijn dat de persoon zich in het gezelschap van anderen ongemakkelijk voelt. De nare geurtjes, klamme handen en natte sokken maken dat de persoon anderen uit de weg gaat.
    ? Het gaat vaak om de oksels, de handpalmen en de voetzolen.
    ? Vaak begint dit als iemand in de puberteit komt.

Reactie

Hallo mijn naam is richard en ik ben 15 jaar. Ik heb een vraagje er staat niets bij over de gemiddelde leeftijd waarneer je ballen weer terug je buik in gaan. Dit gebeurde bij mij 1 jaar geleden. Is dat vroeg of laat?

Reactie

Hoi Richard, je ballen horen niet terug je buik in te gaan, ze komen er een keertje uit, en dan moeten ze er uit blijven..
    Zo te horen, is het wel verstandig om naar de huisarts te gaan als je ballen weer terug naar binnen zijn geemigreerd.

Groetjes,

Thobias

Reactie

Puberteit jongens:
    http://www.dokter.nl/forum/Kinderen/312003-Puberteit-jongens.html

Reactie

Anoniem. ik ben 16 jaar en ik denk dat ik een te kleine penis heb (13,5 a 14,5 cm) is dit normaal op mij leeftijd

Reactie

Dat is volstrekt normaal. Eigenlijk zelfs boven gemiddeld. Dus maak je vooral geen zorgen. Je penis kan tot je 21ste groeien.

Reactie

Bedankt voor het zelfvertrouwen gr ano

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Hey ik ben 13 en hb nog kleine ballen, maar wel al schaamhaar en sperma hoe kan dit? Gr. Hugo

Reactie

De vraag is wat jij kleine ballen noemt.
    Je bent pas 13, dus ze zullen ongetwijfeld nog wel wat groeien.

Reactie

hallo ik BEN 15,3 en ik heb nog geen baard in me keel hoe komt dat?

Reactie

Sommige jongens zijn wat later dan anderen. Dat kan.
    Heb je wel schaamhaar?

Reactie

Hallo, ik ben net 16 en schaamhaar, maar verder nog niks, ben nog steeds klein. Wat te doen?

Reactie

Wat bedoel je met verder nog niks?
    Hoe groot ben je?

Reactie

Verder nog geen baard in de keel, beenhaar, wel beginnende okselhaartjes, nog steeds babyface, en 1,69 meter.

Reactie
Reageer op: jongens in de pubertijd!!!!
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief