Reukvermogen kwijt door Val

Hallo,

Ik ben een vrouw van 60+ en ben enkele maanden geleden op m'n achterhoofd gevallen in de keuken op een harde tegelvloer.

Sindsdien is mijn reukvermogen volledig weg. Ik ruik helemaal niks meer. De doktoren in het ziekenhuis beweren dat 't weggegaan is door een verkoudheid en dat 't in een enkel geval daardoor niet meer terug komt. Maar ik heb 't idee dat het door die val is gekomen.

Na die val was ik ook rood en blauw rondom m'n ogen. Ze hebben toen alleen een foto gemaakt om te zien of er bot naar binnen was geslagen in m'n schedel, maar dat was niet het geval.

Na een MRI scan in het ziekenhuis heb ik te horen gekregen dat ze niks meer voor me kunnen doen aan m'n reukvermogen.

Heeft iemand dit ook gehad? En zijn er andere visies ipv "niks meer aan te doen"? Of heeft iemand andere gevallen gehoord?

Reactie

Als toevoeging:

Na die val heb ik alleen een rontgen foto laten maken. De MRI scan was pas een tijdje later na de val, aangezien ik toen niet direct door had dat m'n reuk was verdwenen.

Reactie

Mijn moeder van 61 is een jaar geleden van de trap gevallen en is sindsdien is ze ook haar reukvermogen kwijt.Een heel enkele keer ruikt ze in een vlaag iets , maar meestal niets.Ik weet eigenlijk niet wat de arts daarover heeft gezegd of het nog goedkomt ofzo.
    Ze had onder andere ook last van haar evenwichtsorgaan en dat begint zich langzaamaan wel te herstellen.
    groetjes

Reactie

Lees ook:

Proef en ruik bijna niets meer!
    http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/64196-Proef-en-ruik-bijna-niets-meer.html

Ik kan niet meer ruiken en proeven
    http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/183759-Ik-kan-niet-meer-ruiken-en-proeven.html

Niet kunnen ruiken
    http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/65008-niet-kunnen-ruiken.html

Reukvermogen ontregeld
    http://www.dokter.nl/forum/Anticonceptie-abortus/214131-Ontregeld-anticonceptie-reuk-vermogen.html

Geen reukvermogen
    http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/63175-Geen-reukvermogen.html

Geen geur en smaak
    http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/61008-geen-geur-en-smaak.html

Reactie

Ja, ik herken het verhaal......heb er helaas ook last van.
    Viel op oudjaarsdag 2008 met schaatsen heel hard op mijn achterhoofd op het ijs, flinke hersenschudding en een grote bult op mijn hoofd.
    Maanden met een kale plek gelopen omdat door de klap mijn haren (zakjes) beschadigd raakten.
    De eerste weken had ik het niet eens zo in de gaten. Ook nog verkouden geweest, maar toen ik de ramen wilde gaan zemen viel me ineens op dat ik de spiritus niet rook.
    Ik heb het in het totaal een jaar aangekeken, neussprays gebruikt van de huisarts en daarna toch maar naar de KNO arts.
    Na mijn verhaal en wat kleine testen en onderzoek kreeg ik ook de mededeling: toen u op het ijs viel met uw hoofd was u uw reukvermogen al kwijt, de reukzenuwen zijn afgescheurd, niets meer aan te doen.

Ik weet het er zijn ergere dingen in het leven, maar ik kan toch de geur van de omgeving erg missen als je op vakantie bent bijvoorbeeld.
    Ik was altijd gek op lekkere parfummetjes, nu moet ik aan mijn man en dochter vragen of het een lekker luchtje is. Ik koop dan ook meestal zelf maar de luchtjes die ik nog ken van voor de val.
    Ook als ik ergens ga eten kunnen ze me verassen tot ik het eten voor me zie....ik heb geen idee wat er op het fornuis staat.
    En lastig...ik sta te koken, sta er met mijn eus bovenop en heb niet in de gaten dat er iets aan staat te bakken.
    Nou, ja, ik kan nog wel ff doorgaan, maar ik vertel geen nieuwe dingen, u herkent vast alles.

Groet, Brigitte

Reactie

Ik ben door een ongeluk ook mijn reuk kwijt.
    Bij mij zijn dat niet de enige gevolgen want buiten dat heb ik 24 uur hoofdpijn en word heel snel moe.
    Ja oke er zijn ergere dingen in het leven, maar ik ben toch zeker wel van mening dat mensen niet weten wat reuk kwijt zijn je doet. Als ik de keus had dat ik mocht kiezen tussen mijn reuk terug en mijn hoofdpijn houden of andersom is voor mij de keus snel gemaakt.
    Als een gezond iemand mijn hoofdpijn zou hebben dan zou hij zich ziek melden op het werk. Ik weet onder tussen niet anders meer dus ik ga gewoon door.
    Toch zou ik voor 100% kiezen voor mijn reuk want dat is een gemis wat dagelijks terug komt bij alles.
    Leven zonder reuk is echt harder dan mensen denken en ik vind dat dat zeker niet onderschat moet worden.

greetzz,
    Anne

Reactie

De meeste mensen weten niet hoe groot de gevolgen van een val kunnen zijn. Doof- en blindheid, reukvermogen weg en geheugen aangetast zijn mogelijke gevolgen. Of daar wat aan te doen is verschilt per mens. Als er wel iets is dat mogelijkerwijs soelaas kan bieden is het de homeopathie. Ik kwam per toeval op deze site omdat ik een patiënte had die sinds de aanvang van haar menopauze niet meer kan ruiken en ik mij afvroeg of er veel vrouwen met dit probleem kampen.
    Ik zal proberen een artikeltje te schrijven over dit onderwerp en dat voor woensdag 27 okt. 2010 af te hebben. Bij interesse, ga dan tegen die tijd naar

http://www.homeopathie-belt.nl/val_op_het_stuitje.htm

en zoek het kopje zintuigproblematiek na valpartij

Jeannette

Reactie

Beste mevrouw,

Heeft U Uw Geur en Smaak nog weer teruggekregen?

Ben héél beniéuwd...

Groetjes van iemand die ook haar Geur en Smaak KWIJT is!

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ook ik ben mijn reuk en smaak voor een groot gedeelte kwijt af en toe ruik ik iets in n vlaag net of er dan even kontact word gemaakt ik ervaar het ook als zeer hinderlijk en gevaarlijk .ik ruik b.v niet als er iets aanbrand.  en in de tuin . Ik hoop dat mijn reuk en smaak nog terug komt

Reactie

Ook ik ben mijn reuk en smaak voor een groot gedeelte kwijt door een val op mijn achterhoofd af en toe ruik ik iets in n vlaag net of er dan even kontact word gemaakt. ik ervaar het ook als zeer hinderlijk en gevaarlijk .ik ruik b.v niet als er iets aanbrand.  en in de tuin . Ik hoop dat mijn reuk en smaak nog terug komt

Reactie

hallo mw

ik heb dit probleem ook al twee jaar

Reactie

ook ik ben gedeeltelijk mijn smaak kwijt. Ben 3 x flauw gevallen , en tja of het daardoor komt weet niemand! Ik had gekneusde ribben voor en achter maar niet pijn in of op m'n hoofd. Dokter stuurt me nu voor een scan, ook omdat ik last van m'n oor hebt! Ja nou we wachten t maar af!

Reactie

Ik ben ook mijn reuk en smaak kwijt, komt door een val.  Werd duizelig en in een flits zwart voor me ogen, toen ik bijkwam lag ik op de grond.  Heb hersenschudding opgelopen. Had weken lang hoofdpijn. Inmiddels ietsje minder geworden  maar bij inspanning komt het terug. Ik mis mijn reuk en smaak heel erg. Ik kreeg van de neuroloog te horen er is geen behandeling of medicijnen. Het moet uit zichzelf terugkomen, maar kan ook wegblijven. Koken is een ramp geworden . Als je niet oplet brand alles aan.

Reactie

Na een hersenschudding raakte ik mijn reuk kwijt. Naar het reukorgaan loopt een teer zenuwbaantje die bij een hersenschudding beschadigd kan raken of door midden kan scheuren. Bij beschadiging kan de reuk binnen vijf jaar weer gedeeltelijk terug komen, inmiddels ben ik twintig jaar verder. Maar leer en rubber kan en ik kon de zee even ruiken. Pindakaas ruik ik drie dagen na consumptie. Het is alsof de hersenen toch een reukorgaan opzoekt.

Reactie
Reageer op: Reukvermogen kwijt door Val
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief