Ervaringen met amandelen knippen bij volwassenen?

ben toch gebleven omdat de ingrep al anders verliep dan normaal.
    Maar je hoeft maar 1 nachtje te blijven volgende morgen mocht ik naar huis toe.
    slapen kun je er echt niet. ....

Reactie

heel pijnlijk

Reactie

Hoi,
    Vandaag precies 2 weken geleden zijn mijn amandelen eruit gehaald. Ik ben 43 jaar en had ook al de nodige dramaverhalen gehoord dus zag er best tegenop.
    Maar had in de laatste maanden 5 keelonstekingen achter elkaar gehad dus ik had geen andere keus. Het is me 100% meegevallen! Natuurlijk wel wat pijn de eerste dag maar inderdaad heel veel ijswater drinken, constant kleine slokjes en tussendoor waterijsjes eten. Die van Festini, die zijn lekker plat, hoef je je mond niet zo ver open te doen want dat is wel pijnlijk.
    Na 1 nachtje ziekenhuis - slecht geslapen - mocht ik gelukkig naar huis. De eerste week in bed gebleven, veel gedronken, veel waterijs, 4 zetpillen per dag. Na 5 dagen voorzichting begonnen met eten, wel lastig dat het achter in mijn keel bleef liggen, moest bijna iedere hap wegspoelen.
    Daarna was ik eigenlijk al weer de oude (afgezien van enige vermoeidheid, dus de 2e week iedere middag nog wel geslapen).
    Pijn is geheel verdwenen. Het scheelt denk wel als je goed uitgerust en in goede conditie het ziekenhuis ingaat. Ikzelf slikte al een aantal maanden vitamine-pillen Ben er van overtuigd dat dit mijn herstel ook bespoedigd heeft.
    werken).

Reactie

Hoi,

Ik heb jullie verhalen gelezen maar hoor niemand klagen over gewicht toename na een keelamandelen operatie.
    ik ben 20 jaar en ben in Januari geholpen aan mijn amandelen. En heb verschrikkelijke pijn gehad. Ik zou het voor geen goud over willen doen!! Maar ik merk dat ik in 3 maanden tijd 5 kilo ben aangekomen. Ik kon daarvoor eten wat ik wil ik kwam niet echt aan. Ik zou graag willen weten of iemand anders dit ook herkent. En of jullie denken dat het daar mee te maken heeft. Ik heb namelijk het idee dat het daar aan ligt. Ik probeer er echt op te letten wat ik eet maar ik heb zo een eetlust.. Ik weet het niet meer..

Reactie

hoi ik ben danielle 21 jaar.
    de grote dag voor mij was dinsdag 16 mei, na heeeel lang doorgelopen te hebben met chronisch ontstoken amandelen was het voor mij wel een opluchting dat die ellendige dingen er eindelijk uit gingen. (het kon alleen maar beter worden tenslotte)
    Had van te voren veel spook verhalen gehoord en had dus wel gerekend op aardig wat pijn.
    Uit de narcose bijgekomen viel het me allemaal reuze mee,, totdat ik super misselijk werd en zo'n 6x oud bloed heb overgegeven.
    Dat is absoluut geen pretje door zo'n pijnlijke keel.
    mocht wel dezelfde dag nog naar huis (wat ik achteraf niet normaal vind want ik was echt doodziek maargoed zo gaat dat tegenwoordig.. iemand moet je de eerste nacht om de 2 uur wakker maken om te drinken en te kijken ofdat er geen bloedingen zijn)
    heb echt een week niet kunnen eten en dacht dat t nooit meer beter zou worden want in die week merkte ik absoluut geen vooruitgang, en werd zo slap en moe van de papjes en ijsjes die je na een week echt niet meer kan zien! en ik ben trouwens ook aardig wat kilo's kwijt!
    maaar gelukkig precies een week later werd t met de dag beter en nu 2,5 week later voel ik me eigenlijk best wel weer goed ik kan alles weer eten en ga volgende week weer aan het werk.
    wel voel ik dat als ik veel gedaan heb nog sneller moe ben, maar ik hoop dat dat met de tijd ook steeds beter gaat.
    mijn advies is om heeel goed te drinken daardoor gaat de genezing ook sneller en 's nachts drinken is ook heel fijn want als je dit niet doet en de volgende ochtend wakker wordt verga je van de keelpijn bij de eerste slok!
    verder qua pijnstilling geven ze paracetamol 1000 mg zetpillen, ik vond ze niet goed helpen maar veel anders mag je ook niet ivm de kans op een bloeding wel heb ik de eerste dagen diclofenac zetpillen genomen die werken wel goed, alleen ze zijn niet al te best voor je maag en darmen.

nou succes voor iedereen die t nog moet ondergaan, t is een weekje niet leuk daarna voel je je met de dag beter!

Groetjes danielle

Reactie

Hoi,
    Afgelopen dinsdag (6/6) zijn bij mij (31 jaar) de amandelen verwijderd. Het is nu dus de 4e dag na de operatie. Ik vond het de eerste dag ook wel meevallen, maar achteraf gezien kwam dat door de morfine na de operatie. Ik ben 1 nacht in het ziekenhuis gebleven. Op zich wel een fijn idee, omdat de kans op nabloeding dan relatief groot is, maar slapen lukte voor geen meter. Bij thuiskomst begon de ellende eigenlijk pas: niet normaal meer die pijn. Ik heb echt onwijs veel moeite met slikken, hoesten en gapen doet pijn en mijn oren zijn ook erg pijnlijk. Ik had me er op ingesteld, maar het valt toch best wel tegen hoor.

Gisteren in de loop van de dag ging het beter, maar vannacht en vanochtend waren weer waardeloos. Ik heb gisteren wel voor het eerst voorzichtig iets gegeten. Een beetje koude pasta (spaghetti) gaat redelijk goed en ook een witte boterham zonder korst krijg ik wel weg. Het scheelt toch als je iets naar binnen krijgt. Je voelt je iets sterker.

Hopelijk gaat het snel beter. Dan ben je deze ellendige dagen ook wel weer snel vergeten.....

Groet,
    Edgar

Reactie

Ben ik blij dat ik niet de enige ben die moeite heeft met eten!!! Ik ben 24, en vorige woensdag, de 7de juni dus, zijn bij mij de amandelen verwijderd. Toen ik wakker werd dacht ik echter dat ze m'n tong geopereerd hadden. Weet iemand hoe het komt dat je tong zo'n m00rdende pijn doet? Als ik iets drink of eet, dan is het het ergste. Ik neem Dafalgan tegen de pijn, de 500 mg, en die helpt wel hoor. Maar ik heb geen zin om constant medicijnen te nemen. Ik heb toen ik thuis kwam donderdag al 'n boterham gegeten en kipfilet. Soep gaat ook maar wel als ze lauw is. Ben wel al 2 kg vermagerd, en weeg maar 51 meer. Voor 'n meter 74 is dit wel weinig he. Heeft hier iemand raad mee? M'n man heeft hier allerlei puddingkjes gemaakt, maar heb der niet zo'n zin in met die warmte.

Reactie

Ik heb aan de arts gevraagd waarom mijn tong ook zo?n pijn deed. Ze zei dat dit kwam doordat die nogal grof wordt weggedrukt tijdens de operatie om ruimte te maken voor de ingreep. Daarnaast zitten je keelamandelen vast aan je tongamandel en worden ze dus ergens van elkaar losgemaakt, die pijn straalt uit naar de tong.

Ik heb vandaag lauwe spinazie gegeten met wat spaghetti. Op zich is dat wel goed te doen. Glijdt zo de keel in.

Groet
    Edgar

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Vandaag de eerste maal op controle geweest bij de huisarts, ze vertelde me dat het er lelijk uitzag in mijn keel, maar dat het wel beterde. Ik doe wel mee aan dat vloeibare voedsel hoor, omdat ik meestal niet anders kan, maar ben bang er darmproblemen van te krijgen... Zeker met zo'n warm weer. Probeerde net 'n stukje zacht fruit te eten, maar dat moet ik me weeral bekopen met pijnscheuten. Maar ik kan al minder pijnstillers nemen, dus da's toch al goed. M'n tong doet alleen nog zeer als ik kauw op voedsel. Ik eet liefst sandwiches nu, dat gaat ook nog gemakkelijk binnen, en dan 'n flinke scheut water er achter.

Reactie

Joanna,

Heel herkenbaar allemaal. Die witte korsten (klinkt ranzig, ik weet het) zijn wel weg nu, maar het is nog steeds erg gevoelig. Heb jij dat ook?

Ik probeerde vandaag ook wat fruit te eten (je moet toch wat vitaminen binnenkrijgen niet waar..), maar dat deed weer zo verrekte pijn. Toch vreemd dat je zo heftig reageert op zoiets gezonds als fruit...maar ja, dan nog maar een (fijngehakt) vitaminepilletje...

Edgar

Reactie

Hey Edgar,

Ik heb die witte vlekken nog, maar zie ze wel krimpen. Heb deze nacht een kleine bloeding gehad. Ja, leek mij ook laat om dat nog te krijgen. Op de handdoek die op m'n hoofdkussen lag, zat 'n cirkel van zo'n 15cm breedte. Zien wat morgen de KNO arts zegt als ik op controle ga.

Ik heb vandaag zelfs weer last met water drinken. Het lijkt of er een dozijn naalden in mijn keel geramd worden en steeds heen en weer bewegen. Maar probeer van zo weinig mogelijk pijnstillers te nemen.

Over wat de dokter morgen over de bloeding zegt, laat ik iets weten, voor degene die het ook nog meemaken.

Groeten.

Reactie

Hoi Joanna,

Ik ben benieuwd wat de KNO-arts zei van de bloeding. Wel even schrikken natuurlijk. Goed dat het een relatieve kleine bloeding was en het kennelijk snel weer is gestold.

Die witte vlekken zijn bij mij zo goed als weg nu, maar daaronder is het rood en heel erg gevoelig nog. Toch merk ik dat ik heel langzaam steeds iets meer kan eten en dat het praten beter gaat.

Groet Edgar

Reactie

nou ik ben 14-06 gewest ben 26 jaar en mijn evaring tot nu is dat het behoorlijk
    pijn doet vooral met slikken in eerst instantie toen ik wakker wert op de uitslaapkamer vondt ik het wel mee vallen ben om 15:00 uur geholpen en was om 7 uur weer buiten
    maar toen ik thuis was begon het pas echt pijn te doen voral met slikken
    heb ook geen stem meer en kan niks eten en mijn rechter oor doet zeer
    ik hoop dat het morgen wat beter gaat want dit is niks

Reactie

Hallo,

Ik ben donderdag 8 juni geopereerd aan de keelamandellenen ik dacht eerst nog " dat valt wel erg mee". Geen last van de narcose en weinig pijn . Naar een nachtje in het ziekenhuis nocht ik al weer naar huis en aan de ijsjes, vla en ijswater. Zondagavond voor het eerst warm gegeten zonder al te veel problemen. Maar op maandag begon de ellende. PIJN aan mijn tong. Het lijkt wel of je glas in je mond hebt. Ik was gewaarschuwd voor pijn naar mijn oren , maar hier was mij niets van verteld. Ik gebruikte 1000mg paracetamolzetpillen, maar die helpen dus niets meer. Op woensdag kreeg ik daar naproxenzetpillen bij. Mijn keel geneest goed en volgens de KNO arts is het heel vervelend ,maar hoort dit er gewoon bij en kon dit wel twee weken duren!!!!. Sinds gisteren heb ik het idee dat het langzaam iets beter gaat. Alleen als ik praat en eet doet het nog erg pijn. Ik hoop dat ik in het weekeinde weer iets vast voedsel kan gaan eten, want je wordt wel slapjes van alleen maar vla en thee en ik moet me maandag wel fit genoeg voelen want dan wordt ons dochtertje van 3 jaar geopereerd aan haar neusamandel. Volgens de KNO was 11 dagen tussen mijn operatie en die van haar genoeg ruimte zodat ik er goed voor haar kan zijn, maar als ik dit van te voren had geweten had ik er nog een week extra tussen gepland. Oke nu genoeg geklaagt. Ik hoop dat vandaag weer een stukje beter gaat als gisteren en dat ik nu op de goede weg ben.

Groetjes Patricia

Reactie

Ik heb vorige donderdag, allee, in de nacht van donderdag naar vrijdag, nog eens een bloeding gehad, omdat die witte rare korstjes willen loskomen, dit was heel eng. Ik werd wakker omdat ik 'n dikke prop in m'n mond voelde, en een massa warme vloeistof, bleek dus dat bloed te zijn. Het heeft iets meer dan een uur geduurd, deze keer. Telkens ik dacht dat het gedaan was, kwamen er nieuwe, ja hoe noem je het??? Propjes? Klonters? In m'n mond, en als ik die wou uitspuwen, een ganse stroom bloed er nog eens achter. De propjes waren donker donker rood. Dit kwam dus echt in 't midden van de nacht. Huisarts gebeld. Wou niet komen, kan daar niks aan doen. 't enige dat die zei was: Ja, doe er een kwartiertje ijs tegen, en als dat niet helpt moet je naar 't Spoed. In 't laatste had ik geen zin, dus werd het maar 20 minuten ijs. Dan de rest van de nacht met 1 oog open geslapen, en nu elke avond als ik in bed kruip hou ik uit vrees, toch nog effe ijs tegen m'n keel hoor. Maar kan terug alles eten en drinken, roepen en zingen, dus denk wel da'k genezen ben. Ga morgen ook terug werken.

Tip voor alle mensen die hun amandelen laten verwijderen hebben: Hou er de eerste week regelmatig ijs tegen je nek. Het doet de bloedvaten dunner worden en minderd de kans op bloedingen. Zeker als de korstjes eraf komen.

Reactie
Reageer op: Ervaringen met amandelen knippen bij volwassenen?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief