Ervaringen met amandelen knippen bij volwassenen?

Ik heb mijn keelamandalen weg laten branden toen ik 15/16 was. Als ik vooraf had geweten hoeveel pijn het zou doen, had ik het nooit laten doen. Dagen lang pijn gehad bij slikken, tot huilen aan toe. En ik heb verder een hele hoge pijngrens. Heb 2 weken vloeibaar moeten eten en daarna stapje voor stapje weer vaste voeding. Nu overigens ben ik wel blij dat ze weg zijn, heb geen last meer met slikken en heb weer een vrijere ademweg.

Reactie

Hallo,

Ik ben afgelopen dinsdag (6 november) geopereerd aan mijn keelamandelen. De eerste twee dagen zijn me goed bevallen echter de donderdag (dag 3) ging het mis. Pijnstillers wat niet tot amper werkte, of na een uurtje alweer waren uit gewerkt. Ik had zoveel pijn. Vrijdagavond een ritje dokterswacht, daar heb ik diclofenac gekregen (100mg) om de 12 uur + om de 6 uur 1000mg paracetamol. Het was redelijk te doen. Tot zaterdag middag/avond toen ging het weer mis en ik hield de pijn niet vol.. weer naar de dokterswacht geweest en wat bleek... een infectie/ontsteking ik heb toen antibiotica meegekregen en dit begint nu goed te werken. Ik zit nu op dag 8 en heb al 5 dagen niet gegeten. Ik drink amper (2 glazen water op een dag) gister wel 2 ijsjes gehad.

De pus/korst achter in mijn keel begint nu los te laten volgens mij. Ben beroerd en misselijk van dit gevoel wat achter in je keel iets zit wat er niet hoort, dit tot kokhalzen en veel dik slijm spugen..

Ben nu toch wel benieuwd wanneer ik eindelijk weer naar buiten kan, aan het werk kan en vooral normaal eten kan.

Reactie

Veel pijn na 6 dagen en 3 kilo kwijt. Slikken pijnlijk . Slijm dan maar uitspugen. Blijf  ijswater drinken

Reactie

Beste,

Ik heb ze laten weghalen op 23 november.

Ik zou het niemand aanraden. het is een helse pijn. Ik heb een zware ontsteking erop gekregen. 2 weken bijna niet kunnen spreken. antibiotica gekregen en pijnstillers via een spuit voor 2 weken. concreet ben ik na 2 weken terug gestart met werken omdat ik zelfstandig ben. Dit was niet eenvoudig.

Nog altijd heb ik een rare smaak in mijn mond. En heb ik problemen als ik te lang praat opeenvolgend.

Binnen 2 dagen ga ik terug op controle.

Reactie

Maandag 7 januari zijn mijn keelamandelen verwijdeerd. De oepratiebviel mee. Ik moet eigelijk zelfde dag naar huis tot ik in de middag onwel werd en bloed begon te braken. Moest een nacht blijven. De eerste 2 dagen viel het best mee kwa pijn. De 3de dag is meer pijn maar sinds de 4de dag is het echt niet meer te doen. De pijnstilljng werkt heel snel uit, in de ochtend heelse pijn die uitstraalt naar mijn oren. Eten lukt niet, heb gisteren beetje gepureerde aardappel gegeten maar dit met veel pijn. Eet alleen maar vla, drink water en ijs eten en zelfs dat gaat nu met moeite.

Dokter zei dat het na een week beter zou gaan en dat ik de 21ste op vakantie xou kunnen, maar ben bang dat het misschien niet door gaat. Dit is echt verschikkelijk.

Zou ik een onstekking hebben in me keel? Me tong is opgezwollen, veel slijm, pijn etc.

Hoe gaat het bij jullie?

Reactie

ik heb vrijdag 4 januari mijn amandelen er uit laten halen, zit nu op dag 8. Ik vind het erg zwaar, ook omdat ik 3 kleine kinderen heb. Mijn schoonouders doen erg veel.

Ik eet nog amper tot niets. Maar wel veel water. Ik kan de ijsjes wel uitkotsen, die hoef ik evht niet meer.

Voor de rest slik ik 3x diclofenac (50mg) en 4x paracetamol (1000mg)

hoop dat heg snel overgaat en ik heeeeeeelijk kan eten!

Reactie

Beste lezers,

Ik ben het echt zat. Die ijsje in het begin waren lekker maar nu word ik er echt gek van. Die smaak in me mond en het slikken is echt verschrikkelijk. Lijkt of er continu iets in me keel is blijven hangen en maar niet weggaat met slikken. Het niet kunnen eten en het niet normaal met me dochter spellen vind ik het ergste. Me kind is steeds bij me schoonfamilie omdat het anders niet gaat. De pijn die steeds uitstraalt naar me oren is echt verschrikkelijk. Dokter zegt kan minimaal 2 weken duren tot het beter gaat. Ik krijg steeds hoestbuien omdat er lijkt alsof iets in me keel prikt.

Kan het die stolsel (geelbeslag korst) zijn waar die wond zit?

Hou het niet vol. Word er moe en ziek van.

Reactie

hay Patricia,

dat heb ik ook. Kleine korreltjes (of iets) wat in Mn keel blijft hangen. Dat zijn denk ik de korstjes. Ik eet bijna geen ijsjes meer, kan ze niet meer zien.

En het niet voor je dochter kunnen zorgen dat vond en vind ik het ergste! Ik heb er 3 (5,3 en 7mnd) en die zijn continue onder de pannen. Ze worden er zelf ook een beetje geïrriteerd van. De oudste heeft ook pijn in haar keel en is bang dat haar keelamandelen ook geknipt moeten worden. (Oef!)

elke dag gaat voorbij en elke dag gaat het echt een beetje beter. Ik hoop echt dat ik snel ook weer kan eten. (4 januari geopereerd, 31 jaar)

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Heeft u ook om dat gele beslag heen  roodheid

Reactie

het gele/witte/grijze is er bij mij nu af. (Wat ik net kon zien) maar is wel rood. Voelt als een schaafwond. Gevoelig als daar water komt, is even doorbijten.

Reactie

Ik ben vandaag geholpen aan mn amandelen ik werd nogal rottig wakker gelijk een shot morfine gekregen. Na 30 minuten mocht ik naar mijn kamer. Ik was trouwens heel snel goed helder wakker. Ik had geen trek in ijs of water. Alsnog moest ik water drinken om uberhaupt het ziekenhuis uit te komen. Na 2 glazen water was ik dr wel klaar mee.. ik mocht gelukkig om 12 uur naar huis.. was om half 9 geholpen! Het drinken is echt een hel elke keer moet je slikken om een inniminie slokje weg te krijgen. Veder is mij tempratuur telaag 34,6 dus dat is ook zeker niet goed.. ik heb vanavond een beetje bami sliertjes gegeten en dat deed net zoveel pijn als mijn drinken door te slikken.. veder heb ik geen pijnstillers uit het ziekenhuis mee gekregen en omdat ik paracetamol niet wegkrijg.. lukt ook niet als ik niet was geholpen heb ik godzijdank diclofinac gehad.. wand zonder pijnstilling kan gewoon niet.. veder heb ik alleen keelpijn als ik slik wat elke minuut ongeveer moet of drink.. maar ik hoop dat het voor een goed doel is geweest! Succes iedereen die nog moet!

Reactie

Hoi allemaal,

op vrijdag 18 januari heb ik op 21 jarige leeftijd mijn amandelen laten verwijderen. Ik was nog nooit geopereerd dus vond het extreem spannend. Daarnaast val ik flauw van bloed, dus leek me deze operatie geen pretje.

Al met al ging het herstel beter dan verwacht. Ik had alle horrorverhalen gelezen op internet, maar zo erg was het niet. Ik had heel erg veel pijn en de oorpijn vanaf dag 5 was een hel, maar nog niet zo erg als een keelontsteking in mijn geval (met een keelontsteking kreeg ik zelfs tranadol tegen de pijn, dus was wel heftig).

Ik vond het niet erg om in het ziekenhuis te slapen. Het gaf me wel een veilig gevoel. Ik kreeg vocht via het infuus en ze hielden me goed in de gaten ivm nabloedingen of overgeven van bloed. Gelukkig is dit bij mij niet gebeurd! Toen ik net op de verpleegafdeling kwam viel ik wel bijna flauw en moest ik bijna overgeven, maar ze spoten direct vanalles door mijn infuus waardoor het snel beter ging

Helaas werd ik ziek van de diclofenac waardoor ik de eerste twee nachten steeds moest overgeven. Geen pretje met twee open wonden in je keel. Ik kreeg daarna een lagere dosis naproxen, daar kon ik wel tegen. Plus 4x 1000mg paracatamol.

Dag 1: je mag niks eten. Na de operatie krijg je wel ijswater en ijsjes. Mijn voorkeur ging uit naar ijswater. Dit heb ik mijn hele herstel veel gedronken

Dag 2: koud vloeibaar eten. Vla dus. Dit lukte me nog niet.

Dag 3 en 4 heb ik ook alleen vla kunnen eten. En ijsjes natuurlijk. Ik kan nu trouwens geen vla meer zien! Appelmoes was een goede afwisseling

Vanaf dag 5 begon de oorpijn. Daarnaast waren mijn maag en darmen echt van slag. Ik ging koude bouillon eten met een halve witte boterham er in. Ook niet lekker.

De dagen hierna at ik witte boterhammen zonder korst met paté of smeerkaas. Het lekkerste van de dag was een zachtgekookt eitje. Veel mensen zeiden kant en klare pannenkoeken, maar voor mij was dit nog te droog.

Mijn avondeten ging door de blender. Ik denk wel voor 8-10 dagen. Daarna pasta met spinazie en andere zachte dingen gegeten.

Tip: zet je wekker iedere nacht (minstens 10 nachten) om de 1 a 2 uur om wat te drinken. Hierdoor heb je veel minder pijn! Echt een aanrader! Ben blij dat ik dat bleef doen!

Nu ben ik 2 weken en 1 dag verder. De korsten zijn bijna allemaal weg. Helaas ben ik nu wel achter een fout gekomen.. Ik ben bezorgd en benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Er zit een groot gat in mijn zachte gehemelte. De beademing paste niet door mijn neus dus moest door de keel, onhandig voor de operatie. Maar nu heb ik dus een groot gat... Het ziet er eng en viezig uit, het hoort niet! Maandag bel ik naar de KNO arts... Ik was zo blij dat mijn herstel vlekkeloos (maar pijnlijk) was verlopen, krijgen we dit... Ik ben benieuwd!

Reactie

nog een toevoeging op mijn bovenstaande bericht:

de eerste 10 dagen werd ik gek van de vieze smaak in mijn mond. Het stinkt en tandenpoetsen helpt niet eens. Ook voel je soms wat slijm/korstjes op je tong, vond ik ook geen pretje.

Na 12 dagen ben ik voor het eerst weer naar buiten gegaan.

Het herstel duurt lang. Lijkt geen einde aan te komen. Het was niet heel pijnlijk, maar het duurde te lang vond ik. Na dag 10-12 gaat het ineens heel snel gelukkig!

Al met al: geen pretje maar zeker niet vergelijkbaar met alle horrorverhalen op internet. Natuurlijk is het voor iedereen verschillend en was ik de keelontstekingen al gewend... Maar had het erger ingeschat.

Reactie

Haii Ik ben 16 jr

En Ik ben maandag geopereerd aan mijn keelamandelen.  Na de operatie was is high @&”!?(scheldwoord) en ik weet dat ik n uur na mijn operatie al verging van de pijn terwijl het meisje naast mij gewoon aan het eten en drinken was en lachen en praten?!#jaloers ik dacht eerst dat ik niet kon praten door de hoge dosis pijnstillers die ik binnen kreeg ... maar dat was dus niet zo.

Dag 3 ging super bijna geen pijn en k heb gewoon men bord leeggegeten.

Ik ben nu op dag 4 en de pijn is niet te doen! Ik praat niet ik lach niet ik kan niet huilen of normaal ademen. Mijn keel is ook ontzettend droog en mijn huig is dik en rood( dat hoort erbij las ik net) waterijsjes werken een klein beetje  en drinken doet pijn maar het voelt wel goed aan. Ik ben nu ong 5 kilo afgevallen en kan alleen maar in bed liggen of zitten want lopen doet op een of andere gekke manier ook pijn...  er lijkt gewoon geen eind aan te komen!!!! En die drang om lekker een sigaret op te steken is ook verdwenen🤷🏼‍♀️

gelukkig heb ik nog geen bloedingen gehad en slaap ik snachts wel door.

Ik hoop dat de pijn weg zakt en dat ik HEEL snel weer gewoon kan eten.

Tip: eer veel ijs.

Slik je pijnstillers optijd

even doorbijten dit kan je

kaugom kauwen dat werkt tegen de pijn in je oren

Gewoon je tanden poetsen! Vele doen dit niet omdat het pijn doet, maar door je tanden te poetsen verwijder je bacteriën uit je mond waardoor je wond mooi schoon kan worden en het wss sneller hersteld.

Iedereen die deze operatie ondergaat denk 2/3 x na voordat je ja zegt en heel veel succes ik laat weten hoe ik over 1.5 week me voel

xoxo meisje

Reactie

ik had veel last met slapen. Sliep heel slecht vaak wakker op een nacht en snurkte ontzettend erg. Kwam super moe uit me bed s’ochtends s’middags wou ik het liefste weer even gaan liggen maar dat gaat een beetje moeilijk met je werk. En soms ging ik gewoon om zeven uur naar bed en werd ik s’ochtends pas weer wakker maar nog steeds moe. Ik was blij dat ze gelijk de oorzaak zagen te grote amandelen en te nauwen neus waardoor ik s’nachts Door een rietje ademde. Vrijdag werd ik geopereerd zag er niet tegen op eindelijk werd het probleem opgelost. De eerste dagen ging eigenlijk vrij goed wel pijn maar te doen veel water en ijsco’s. Woensdag had ik een super dag gelukkig dacht ik. S’middags ging ik even op bed liggen en na een half uurtje schrok ik wakker voelde een stuk korst lis komen. Liep naar de badkamer om het uit te spugen maar raakte snel in paniek me keel me mond stroomde vol met bloed. Het stopte niet was constant alles aan het uit spugen. Dit was de 6 de dag alleen thuis volop paniek. In get ziekenhuis hebben ze mij gelijk opnieuw geopereerd en opnieuw dicht gebrand. Ze zeiden het herstel begint op nieuw maar de pijn zal niet erger worden. Nou dat is dus niet waar ik verkeer echt in een hel van pijn en vooral die oorpijn. Weet geen raad met me zelf neem 3 / 4 x zetpil 1000mg en 3 diclofinac maar de pijn komt er gewoon door heen. Vooral de nachten zijn verschrikkelijk me mond helemaal uitgedroogd me lippen springen aan de binnen kant. Loop alleen maar lippenbalsem te smeren veel koud water maar zelfs water lijkt of dat ze met mesjes in je keel snijden. Maar dat oorpijn zo zeer kan doen zelfs me haren op me hoofd doen pijn. Het is nu zondag. Dus ben nu 4 dagen verder na mijn tweede operatie. De zijkanten zien er al goed uit maar mijn huig waar ze een klein stukje vanaf hebben gehaald is een grote witte gele bal. En ik ruik ontzettend uit me mond en een super vieze smaak in je mond. Alles smaakt ook bitter. Eten gaat de ene x goed en de andere x prikt alles. Oo en een tip eet niks met tomaten want dan sta je echt in de fik gewoon. Morgen ga ik weer naar de dokter want me pijnstillers zijn allemaal op maar ik trek het echt niet meer. Nou maar hopen dat ik straks niet meer snurk en goed slaap.

Reactie
Reageer op: Ervaringen met amandelen knippen bij volwassenen?
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief