knobbeltje op zaadbal

Hallo Allemaal,

Na een paar dagen op internet te hebben gekeken heb ik toch maar besloten om hier een vraag over te stellen.Omdat ik 21jr ben en dus in de risico groep van zaadbalkanker zit.

Heb nu al ruim een week een hard klein knobbeltje op mijn linkerzaadbal. Deze zit iets lager dan de bovenkant vlak bij de bijbal. Als ik erop druk dan voelt het niet zo fijn aan, en straalt dit gevoel ook uit in de onderkant van mijn buik.

Ook heb ik de laatste tijd veel last van vermoeidheid, tijdens het reizen naar school slaap ik veel en ook na het eten slaap ik vaak.

Nu ben ik onzeker wat ik nu zou kunnen hebben, maar vind het erg moeilijk om zomaar naar de dokter te stappen.

Vandaar dat ik mijn probleem hier eerst wil plaatsen, zodat ik wellicht een idee heb wat het zou kunnen wezen.

Ik hoop spoedig een reactie te ontvangen.
    Alvast bedankt

mvg johan

Reactie

Kanker van de testikel dient zo snel mogelijk te worden behandeld, omdat de tumor vaak snel groeit en kan uitzaaien naar ander plaatsen in het lichaam, bijvoorbeeld naar de lymfeklieren in de buik of naar de longen. De behandeling bestaat uit een operatieve verwijdering van de testikel, terwijl vaak uit de andere testikel een stukje weefsel wordt afgenomen om te zien of die ook is aangetast. Is er sprake van uitzaaiingen, dan moet erna vaak nog een bestraling van de buik (wegens de aangetaste lymfeklieren) of een behandeling met chemische middelen volgen om ook de tumorcellen elders in het lichaam te vernietigen. Gelukkig worden de laatste jaren veel successen geboekt met de behandeling van testikelkanker, ook bij uitgezaaide kanker. Helaas komen veel mannen nog altijd vrij laat bij de dokter, zodat in veel gevallen reeds uitzaaiingen bestaan. Wegens de vaak jonge leeftijd van de patiënten en de agressieve behandeling die vaak nodig is, waardoor er gevaar bestaat voor latere onvruchtbaarheid, kan het soms nodig zijn sperma in te laten vriezen voor later.

Reactie

Is er sprake van dit geval bij mij dan?

Reactie

Helemaal niet gezegd hoor dat je dat hebt, maar in combinatie met je andere klachten kan het geen kwaad om het even na te laten kijken.
    Kan ook een verstopte talgklier zijn of een ontsteking of zo.
    Onverklaarbare vermoeidheid is wel iets om na te laten gaan. Niet dat het persé wat ernstigs hoeft te zijn, je kunt bijv. ook bloedarmoede hebben of een tekort aan een bepaalde stof.

Helaas zit hier iemand al geruime tijd allerlei verhalen uit kennisring over te schrijven, en het liefst de meest lugubere ziektes.

Maar in jouw geval zou ik er echt naar laten kijken. Je bent nog jong, stel dat er in het ergste geval wel iets ernstigs aan de hand is, dan is snelle behandeling altijd goed.

Veel sterkte en succes.

Reactie

Lees ook:

3e bal
    http://www.dokter.nl/forum/Relatie-seksualiteit/113926-3e-bal.html

knobbeltje op bal
    http://www.dokter.nl/forum/Is-dit-kanker/236474-knobbeltje-op-bal.html

Harde gezwollen rechter bijbal
    http://www.dokter.nl/forum/Zaadbalkanker/237250-Harde-gezwollen-rechter-bijbal.html

klein hard balletje in balzak
    http://www.dokter.nl/forum/Zaadbalkanker/84895-klein-hard-balletje-in-balzak.html

Gevoelig bultje op zaadbal
    http://www.dokter.nl/forum/Zaadbalkanker/240627-Gevoelig-bultje-op-zaadbal.html

Knobbeltje boven de linker teelbal
    http://www.dokter.nl/forum/Zaadbalkanker/213467-Knobbeltje-boven-de-linker-teelbal.html

bultje op mijn balzak
    http://www.dokter.nl/forum/Zaadbalkanker/225345-Bultje.html

Reactie

Hallo,

hier even een positief bericht omdat ik mezelf helemaal gek heb laten maken door het internet. Ik vond in bad een week geleden een knobbeltje op mijn teelbal, ten grote van een erwt. Het leek er in te zitten. Ik ging naar de dokter 3 dagen later (omdat het maar door mijn hoofd bleef spoken), en deze verwees mij na heel kort voelen gelijk door voor een echografie. Vervolgens heb ik me echt 5 dagen terminaal ziek gevoeld, mede door googlen over de ziekte. Ik wist het zeker: Ik had teelbalkanker. Mijn knobbeltje op mijn teelbal voelde precies zo aan zoals op elke website beschreven staat: zo groot als een erwt, hard, half in de teelbal half buiten de teelbal. Ik kon het bovendien niet bewegen. Het deed geen pijn, behalve als ik op drukte. Ook had ik het gevoel dat het groeide (dit was puur psychisch). Ik heb me echt vreselijk gevoeld, en heb mijn moeder en enkele vrienden er ook helemaal gek meegemaakt door mijn gedrag. Vandaag naar de echografie geweest, mijn moeder en broer mee, maar na 1 seconde zag de man het al: een verkalkingkje. Ik kon zelf meekijken en zag een wit bobbeltje op de echo, wat dus het kalk was. Sjeeminee, wat was ik vreselijk opgelucht!

Dus een tip voor iedereen:

Als je ook maar iets geks voelt, laat het controleren! Laat je niet gek maken door alles wat op het internet staat. De kans is aanwezig dat het iets naars is (bijna alles wat op het internet staat is naar) maar het kan ook reuze meevallen en het kan heel onschuldig zijn allemaal! Let dus NIET te veel op de verhalen op het internet, elk lichaam is anders!

Groeten O

Reactie

Dank je O voor het delen van jouw ervaringsdeskundigheid. Gelukkig zijn veruit de meeste bultjes en bobbeltjes op de testikels goedaardig. Maar omdat een kwaadaardig bultje zo ernstig is en de kans erop maar klein is, is het altijd verstandig een dokter naar het bultje te laten kijken om zeker te weten dat jouw bultje op jouw bal geen kwaad kan. En als het dan toch niet goed blijkt te zijn, dan ben je er op tijd bij zodat het behandeld kan worden. Ik kan mij helemaal vinden in jouw advies. Nogmaals dank, en fijn dat je duidelijkheid hebt en dat het allemaal heel erg meevalt.

Reactie

Hoi dit kan wijzen op teelbalkanker, de symptonen zijn hetzelfde. Ik zou zo snel mogelijk naar de dokter toe gaan..

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Beste John

Waarschijnlijk is dat knobbeltje je bijbal. De bijbal heeft elke man dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Waneer je gaat puberen dan word deze actiever waardoor hij ook harder wordt je merkt hem meer. Door de bijbal loopt namelijk sperma.

Ik heb het zelfde probleem gehad en ben er mee naar de huis arts gegaan.
    Die heeft het mij uitgelegd.
    Wel zal ik als ik jou was naar de huis arts gaan voor het geval dat

Groetje de helper

Reactie

Ik heb meerdere kleine bultjes op mijn teelbal wat houd dit precies in. Het doet geen pijn als je het aan raakt of erop duwt. Is dit normaal of is dit ernstig. Alvast bedankt voor de hulp.

Reactie

Het is moeilijk om daar zo zonder onderzoek iets over te zeggen. Het zou de bijbal kunnen zijn die je voelt. Ga even naar de huisarts en laat ernaar kijken

Reactie

Zelf heb ik een soort korreltje. voelt an ls een miniscuul steentje. Denk maar een 2mm dia. Dit korreltje zit vast aan de teelbal. Doet geen pijn. Ook verder geen klachten. Reden tot paniek?

Reactie

Nee hoor. Dat zou een kleine cyste kunnen zijn. Die zijn doorgaans ongevaarlijk. Als het plotseling gaar groeien, dan moet je even naar de huisarts gaan.

Reactie

Ik heb het zelfde ik ben 14 en het is niet echt rond en voelt raar en voelt alleen raar in mijn onder buik als ik er op druk en ik wil wel naar de docter maar ik ben bang voor wat ik daar moet doen want ik ja het is raar om iemand anders aan je ballen te laten voelen zonder een reden die we allemaal wel weten. Dus als iemand kan vertellen hoe dat werkt en wat je dan daar moet doen. Ik graag ook liever zonder mijn ouders daar heen. Alvast bedankt

Reactie

ik enk dat het de bijbal is die je voelt. En die hoort daar te zitten. Als je erop drukt of in knijpt, kun je inderdaad een raar gevoel in je onderbuik krijgen. Niet doen dus.

Reactie
Reageer op: knobbeltje op zaadbal
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief