longkanker, hoeveel tijd??

Ik moet echt even van me af schrijven....

Bij mijn moeder zijn half augustus uitzaaiingen gevonden in de hersenen, ruggemerg, benen, eierstokken en wie weet waar nog meer....
    Afgelopen week is met zekerheid vastgesteld dat het om longkanker gaat.
    Ik heb haar van de week voor het eerst sinds een maand weer gezien.
    Ik schrok van haar, van hoe ze eruit zag.
    Ze is kaal, oke dat is logisch na bestraling.
    Maar...ze is zo dik geworden.
    Helemaal opgeblazen lijkt het wel, ik herkende haar alleen nog aan haar stem.
    Ze zit ook de godganse dag te snoepen en te eten, dat was vroeger niet zo.
    Komt dit door de medicijnen? Is het normaal?
    Ook kan ze haast niet meer lopen, een maand terug nog redelijk.
    Op dit moment is ze niet sterk genoeg om een chemokuur te ondergaan, ze is te benauwd. Over 2 weken gaan ze bekijken of ze dan wel sterk genoeg is.

Ik mag van haar niet met de dokter praten, en ook qua gedrag is ze er niet beter op geworden.
    Het is nooit een lieve moeder geweest, maar nu slaat ze echt alles!

Ik hoop dat er mensen zijn waarmee ik van gedachten en ervaring kan wisselen.
    Ik ben ook erg benieuwd wat de gemiddelde levensduur is nadat mensen deze diagnose te horen hebben gekregen.
    Misschien zijn het wat vreemde vragen, of veel info, maar op dit moment weet ik met mezelf ook even geen raad, ik zit nog na te trillen van mijn bezoek van afgelopen week.

Ik hoop op reakties van mensen die (helaas) dit soort kanker van dichtbij hebben meegemaakt!

Reactie

Overigens is het zo dat ze al vanaf eind augustus aan de morfine pleisters zit.

Reactie

Moeilijk voor je. Ik heb geen ervaring ermee maar vind dat je juist wel met de arts deze vragen moet bespreken,. Zonder toestemming van je moeder. Je bent volwassen, neem ik aan ,dus doe wat jij denkt dat gedaan moet worden.
    Je moeder is ongeneeslijk ziek. Zij moet dit verschrikkelijke nieuws onder ogen zien en doet dat op haar manier. Respecteer dat, maar laat je niet weerhouden te doen wat jij belangrijk vindt.
    Sterkte..

Reactie

vreselijk voor je moeder en ook voor jou natuurlijk. Ben het helemaal met de vorige reaktie eens, niemand kan jou weerhouden om met de huisarts te gaan praten, doe het voor je eigen geruststelling.
    Kaal worden van bestraling? heb ik nog nooit van gehoord, wel van de chemo.
    Kijk eens op de site van het KWF. daar vond je heel veel informatie.
    Ik wens je heel veel sterkte.

Reactie

vregselijk voor je.
    je kan zo en zo wel met de dokter praten die heeft beroeps geheim dus mag niet zeggen als je geweest bent om er over te praten.

sterkte.

Reactie

In ieder geval waarschijnlijk te weinig tijd! Benut de tijd die je nog met je moeder hebt goed. Wees lief voor haar, zo'n ziekte is moeilijk te verwerken en sommige moeders gaan express onaardig doen, om ruimte te scheppen en afscheid te nemen. Ga vooral zoveel als je kan naar haar toe. ze heeft morfine pleisters, daardoor ga je ook anders reageren. Bespreek inderdaad gewoon met haar arts alles wat je wil weten. Zorg samen met de arts dat ze geen pijn lijdt, bij mijn vader heb ik de morfine hoeveelheid laten verhogen zodat hij geen pijn heeft gehad. Ik wens je heel veel sterkte, misschien heb je nog een paar weken met haar, maar het kan ook plotseling afgelopen zijn, daar moet je je wel op voorbereiden. Brenda

Reactie

Het probleem is meer dat ze haar arts geen toestemming geeft om met mij te praten, dus feitelijk mag hij haar situatie niet met mij bespreken...

Dat ze kaal is komt doordat ze bestraalt is vanwege haar hersentumoren.

Reactie

waarom kijk je niet eens op de site van de KWF? daar is ook een forum en je kan het KWF altijd bellen met jouw vragen! Sterkte Brenda.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Levensduur verschilt bij iedereen na de diagnose. Sommige overlijden na een paar dagen sommiga pas na jaren. Ligt er ook aan of het een agressieve kankersoort is en of de kanker reageert op de therapien. Dit zijn dingen die je aan de arts kunt vragen
    Heel veel sterkte met deze situaitie

Reactie

Iedereen bedankt voor de reacties.
    Inmiddels heeft de huisarts verteld dat ze de kerst niet zal halen.
    Al met al heeft het dus ruim 3 maanden geduurd, buiten de tijd dat ze met veel te veel pijn leefde in Duitsland.
    Ik hoop dat ze straks eindelijk rust en vrede heeft.
    Ik ben erg bang om haar te zien sterven, durf er niet goed naartoe, maar ik moet. Voor haar.
    Ze slaapt veel, praat en eet nauwelijks, en haar huid is zo strak gespannen, ik ken haar gewoon niet meer terug.
    Was ze een maand terug nog dik, nu is ze heel erg aan het invallen, en ziet er zo kleurloos uit.
    Ik hoop straks wakker te wordenen dan is er niets aan de hand, is iedereen vrolijk en gezond....

Reactie

Je moeder verliezen is ingrijpend.
    Of je bij haar sterven wilt zijn is aan jou.
    Ik heb er geen spijt van dat ik dat heb gedaan bij een dierbare.
    Veel sterkte.

Reactie

Dat dik zijn komt van die medicijnen die ze slikt.

Reactie
Reageer op: longkanker, hoeveel tijd??
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief