Vreemd Gevoel In Hoofd / Concentratie Problemen

Hallo,

Ik ben benieuwd of dit forum nog actief is. De klachten die S. opsomt, komen mij zo bekend voor! Mijn huisarts weet zich geen raad met mij en daarom sinds kort bij een psychiater... Wie weet het antwoord?

Warme groet,

Johan

Reactie

Zeggen de termen depersonalisatie je iets, en derealisatie?

Reactie

Depersonalisatie is een term uit de psychiatrie. Het is het gevoel buiten de werkelijkheid te staan.

Voor iemand die aan depersonalisatie lijdt, lijkt het of hij een andere rol in de wereld speelt, vaag, als in een droom, onbelangrijk.

Een patiënt ervaart een scheiding tussen zichzelf en de wereld, zijn identiteit of lichamelijkheid.

Mensen die deze gemoedstoestand hebben ervaren, beschrijven het leven vaak alsof het een film is, onecht of wazig. Het besef van de eigen persoonlijkheid wordt minder (vandaar de naam).

Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit.

De oorzaak van depersonalisatie ligt vaak in een psychisch trauma.

De gemoedstoestand komt voor als onderdeel van verschillende psychische aandoeningen, met name klinische depressie, bepaalde neurosen en angststoornissen. Als er ook sprake is van wanen, kan depersonalisatie een teken zijn van schizofrenie. Een lijder aan depersonalisatie kan in ernstige gevallen neigen naar zelfmoord. Als de patiënt hiertoe overgaat, doet hij het kalm en zonder zich er geheel bewust van te lijken. In het DSM-IV is de specifieke depersonalisatiestoornis ingedeeld bij de dissociatieve stoornissen.

Naast de term depersonalisatie wordt ook de term derealisatie gebruikt. De grens is niet altijd duidelijk, maar de richtlijn is dat bij depersonalisatie de persoon zijn geest of lichaam als vreemd ervaart en dat hij bij derealisatie zijn omgeving ziet als onwezenlijk of onecht.

Reactie

Depersonalisatie (afgekort als DP) is een bewuste ervaring waarin een persoon zichzelf of zijn eigen lichaam als vreemd, niet vertrouwd of onecht ervaart.
    Veel mensen beschrijven deze ervaring als: angstaanjagend; het idee hebben dat je niet echt leeft; levend dood zijn; leven als een automaat; vervreemd zijn van je eigen lichaam en je gevoelens; denken dat je gek wordt; toeschouwer van jezelf zijn; jezelf horen praten alsof je iemand anders bent; jezelf nauwelijks herkennen in de spiegel.

Derealisatie (afgekort als DR) is een bewuste ervaring waarin een persoon zijn vertrouwde omgeving als vreemd, niet vertrouwd of onecht ervaart.
    Deze ervaring wordt vaak beschreven als: leven in een film; in een glazen kooi, in een stolp of achter glas zitten; de hele buitenwereld komt raar of onwerkelijk over.

Lees meer op:
    http://www.depersonalisatie.nl/derealisatie.htm

Reactie

Hallo,,

Heb jij misschien in t verleden eens een ongeluk gehad waar ze jou vanachteren hebben aangereden,of op een andere manier een zweepslag gehad metr je hoofd?????Jou verschijnselen zouden iets te maken kunnen hebben met een wipplash!!!!!!

Hoop dat je eriets mee kan.
    Groetjes Manuela

Reactie

Hallo Allemaal,

Even een tip voor iedereen: laat met vage klachten je waarde van vitamine B12 eens nakijken.
    Hopelijk helpt het jullie!

Groeten Anna.

Reactie

heei ik herken precies je problemen. ik heb het pas sins 2 weken.
    ik ben naar de dokter geweest en die zij dat het hyperventilatie was. dus mischien heb jij dat dan ook;)

Reactie

Heeey hoi!

5maand geleden begon het, een enorme brok in mijn keel...(daarvoor heb ik 2keer hyperventilatie gehad) dat heb ik zo'n 2 maand gehad, daarna is het overgegaan op irritatie gevoel, die ik nu nog heel vaak heb(in mijn keel)!

Daarnaast ben ik me heel wazig in mijn hoofd gaan voelen, soms prikkels bovenop mn hoofd(hersens)...
    Heb een tijdje gehad dat mn benen en armen heel raar voelde(lekker onduidelijk, maar kan niks als pijn beschrijven)...
    En dat alles in mijn lichaam ging kloppen, dat neemt overigens wel al wat meer af.
    Ook ben ik 3 maand aan de diarree geweest(echt heeeel erg!!!!), maar toen heb ik 1x norit gehad, en dat gaat nu al een stuk beter

Nu 5 maand later, voel ik me vaak wazig, voorals ik in de kroeg werk, of ik buiten op straat loop, of in de trein zit...

Ik ben al bij de KNOarts geweest, die zei dat ik wel ontstoken keelamandelen had, maar dat ik geen keelpijn had, dus daar het niet mee te maken had.
    Ik heb ook al bloed laten prikken, en dat was ook gewoon in orde..

Mijn huisarts schuift het steeds op het psycische af, ook omdat ik al een poosje vrij labiel ben..) maar voel me nu niet meer serieus genomen.

Ik doe op het moment accupuntuur, wat opzich wel bevalt, maar het neemt de wazigheid niet af!
    Ik doe sinds kort ook haptonomie, dat lijkt mij opzich wel fijn...maar kan er nog niet veel overzeggen, aangezien ik 2x nu ben heengeweest(en 1 x daarvan was intake)...

WIe o wie herkent dit, en weet een beetje welke kant ik op moet gaan..

Slik trouwens ook 2x per dag alprazolam..
    En voorheen in combinatie met oxezepam, wat mijn dokter nu niet meer voorschrijven..
    En voelde me er wel beter bij..maar ja..

Ik hoop op enige reactie!

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Het spijt mij voor je maar ook mijn eerste gedachte is psychisch. Al jouw klachten en symptomen lijken sterk op psychische klachten en je hebt geen duidelijke en concrete somatische afwijkingen.

Waarom vind je het zo'n probleem als de oorzaak op psychisch vlak lijken te liggen? Dat is toch een prettig idee dat je lichamelijk 100 bent en dat het tussen je oren zit?

Een goede psycholoog of misschien wel een psychiater kan samen met jou op zoek naar wat je dwars zit (globusgevoel) of wat zich onder de oppervlakte in je ziel telkens weer opspeelt.

Ik zie het probleem er niet van in en begrijp je weerstand tegen de optie dat het psychisch is niet goed.

Ik heb het als een weldaad ervaren dat er bij mij eindelijk aandacht was voor mijn 'zachte' feiten, omdat ik dacht dat ik zeurde over mijn klachten. Toen bleek dat ik toch zo gek niet was en dingen heel duidelijk voelde en bovendien erkenning kreeg voor mijn gevoelens, ging ik met sprongen vooruit!

Zoals je begrijpt ben ik een absolute voorstander van goede zielenzorg.

Reactie

Heeey,

ik moet je zeggen, dat zo'n berichtje mij wel weer even goed doet!!

Ik wou er meer mee zeggen, ik wil gewoon dat ze mij een keer goed onderzoeken, dat ze mij kunnen geruststellen...dan kan ik ook verder met herstellen..

Ik ging vroeger nooit naar de dokter, mijn dossier kon je op een half a4tje lezen..
    Maar nu...
    Ik heb nu ook gewoon het idee, dat als ik bij de dokter kom, ze weer denkt van, is ze weer hoor..
    maar dat zal ook wel aan mijzelf liggen, omdat ik nooit zo'n zeur was, die om elk pijntje naar de dokter ging...

Ik dacht mijn lichaam gewoon altijd te kennen, maar blijkbaar niet..
    Het rare vind ik, als ik het ergens naar mijn zin heb, kan ik me opeens zo raar voelen...

Ik wil gewoon weer de oude zijn, en me goed voelen!!!

Maar bedankt voor je reactie (toch weer een stukje geruststelling)!!!

Reactie

Okay, maar waarom ga je niet naar een psycholoog met je klachten? Of waarom ga je geen psychisch zelfonderzoek doen? Ik begrijp dat niet, als de dokter zegt dat het psychisch is, dan wil je toch weten wat er aan de hand is?!

Reactie

Ja, ik ben ook met van alles bezig!
    Ben eerst naar ziekenhuis gestuurd, psych afdeling..

Na 1 gesprek kwamen ze er al achter?!?! wat het was.. burnout, gelijk 3 soorten medicijnen voorgeschreven, oa ante dep..

Ik stond daar niet achter, want vond dat wel heel snel allemaal gaan..
    Toen zeiden ze van, het is verstandig dat je naar dagbesteding gaat,3 ochtenden in de week, heb ik geprobeert, maar is gewoon niks voor mij, iedereen leek daar zwaar depri, en onder de medicatie, en daar voelde ik me niet goed bij..

Nu doe ik accupuntuur, waar het al iets beter mee gaat, en haptonomie..
    Vorige week weer naar mijn dokter geweest, en die wilt nog wel dat ik iets 'normaals' ga doen, dat ze er achter kunnen komen waar het allemala vandaan komt..

Dus nu wacht ik nog op een oproep!!!

DUs het valt nog mee hoor, ben er druk meebezig,
    maar vind het nog moeilijk, om te zien wat echt wat voor mij is,.
    Haptonomie ben ik nu 2x geweest, 1x intake, en 1x echt heengegaan, dat voelde heel fijn!!!

Maaaaar ik ben ernog niet, dus volg advies van mijn dokter wel op..

Maar jij hebt ditook gehad? en wat heb jij er aan gedaan?

Reactie

Normaal en gezond leven: op tijd naar bed, op tijd opstaan, werken, een voldoening gevend sociaal leven, gezond eten en drinken, geen alcohol, drusgs en niet roken, rust, reinheid, regelmaat, voldoende bewegen.

Reactie

'Een mensenlichaam is klein in verhouding tot de geest die het bezielt'.

M. om je werkelijk zorgen te maken, kun je misschien goed aan een gezonde basis werken, en daarbj heb je geen hulp nodig, zodat duidelijker kan worden wat eventuele afwijkende symptomen zijn.

Ik vind je verhaal nogal vaag eigenlijk, je noemt geen 'harde medische symptomen'.

Reactie

Mijn eerste verhaal staat onder de naam Unhappy..
    maar dit zijn mijn syptomen..
    net zoals de persoon van bericht nummer 1...

Klachten:

- Duizelig
    - Wazig in hoofd
    - Zweverigheid / onwerkelijkheid
    - Concentratie problemen
    - Afwezig
    - Druk achter mijn ogen
    - Vergeetachtig
    - Gedesorienteerd
    - Diarree(nu al stuk minder(norit))
    - Vermoeidheid

Reactie
Reageer op: Vreemd Gevoel In Hoofd / Concentratie Problemen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief