OPGEZWOLLEN LYMFEKLIEREN

Niet meteen zorgen over maken, bij eenderd welke ziekte of zelfs maar een wondje kunnen je lymfeklieren opzwellen. Veel van wat ik hier lees over symptomen en het opsporen van lymfeklier kanker klopt niet. Ik heb zelf de ziekte van hodgkin gehad (ben zelf nog maar 22j), en ik ben bij de dokter binnen gegaan met een hoest.

Hoe dan ook de eigenlijke symptomen zijn: vermoeidheid, zweetaanvallen (dit hoeft niet enkel s'nachts te zijn), extreem hoge wittebloedcellen​ waardes en gezwollen klieren. (Dit varieert natuurlijk van persoon tot persoon, en in het beste geval komt het dan nog voort van iets anders, jammer genoeg had ik dit geluk niet)

Al de rest dat met de kanker geassocieerd wordt, zoals haaruitval, extreem afvallen, spier afbraak, misselijkheid, etc. Komt allemaal voort van chemotherapie.

In zaken de opsporing van zoiets, ik lees hier links en rechts "echografie", dit laat enkel klieren zien, deze zijn altijd zichtbaar. De enige manieren om er echt achter te komen is door een botpunctie, PET-scan en een biopsie.

Hopelijk helpt dit voor enkelen die zich zorgen maken over lymfeklier kanker.

Mvg

Reactie

Ik wil niks zeggen hoor, mar ik heb in totaal 5 opgezwollen klieren. 2 daarvan zitten er al mijn hele leven ( in mijn nek een en in mijn lies) de andere 3 zijn er later bijgekomen, maar zitten er ook al 3 a 4 jaar.( 1 in mijn kaak, nog 1 in mijn nek en 1 in mijn achterhoofd.) ik maak me echter wel zorgen omdat ik van 3 van de 5 echt last heb en van nog 1 soms. Is dit normaal of moet ik zo ondertussen een hulp gaan zoeken bij een dokter?

Reactie

Ga dan eens naar de huisarts en laar ernaar kijken

Reactie

Ik heb zelf in 2012 een opgezette lymfeklier gekregen onder mijn kaak. Destijds meteen mijn moeder geraadpleegd en samen naar de dokter gegaan. Bloed geprikt en echo gemaakt, uiteindelijk niks aan de hand. Aangezien ik best wel hypochondrisch ben aangelegd en er meer klieren kwamen opzetten  geloofde ik het niet helemaal en ben ik nog 1/2 (2013/2014) keer naar de dokter met vervolgens ook een goed resultaat. Nu inmiddels anno 2018 zitten de lymfeklieren er nog steeds maar ik heb voor de rest geen grote klachten. Je zou denken dat na 6 jaar je dan er al iets van had gemerkt. Alleen als je je echt heel beroerd voelt zal ik nog wel even naar de dokter gaan.

Reactie

Hallo iedereen die dit leest

Ik heb nu al zo'n 7 weken 2 opgezwollen klieren in mijn hals, ongeveer in het midden van mijn hals onder het oor. Ik ben al verschillende keren naar de huisarts geweest en heb ook al bloed laten afnemen. Mijn bloed is perfect en voor de rest heb ik geen klachten. De klieren worden niet groter, maar ook niet kleiner. Ik maak me echt heel veel zorgen als je kijkt naar bv. Hodgkin enz... Kan iemand mij a.u.b zeggen wat ik moet doen of mij op zen minst gruststellen :/ Ik ben er heel bezorgd over.

Ohja en ook nog dit, de laatste keer dat ik naar de dokter ben geweest, zei ze dat deze klieren niets ergs zijn, maar ik ben nog niet volledig gerustgesteld.

Groetjes

Reactie

Hi Anoniem 625

Ik weet precies wat er in je hoofd spookt.. Beleef momenteel dezelfde vragen.

Heb sinds 3 weken een flinke opgezette klier aan de rechterkant van mijn hals, onder mijn oor. Eerst dacht ik aan een cyste en besloot naar de huisarts te gaan om volgende stappen te bespreken. Deze stuurde mij door voor een echo-grafie , waarop te zien was dat het om een opgezette lymfeklier ging. Ik heb er nog 2 kleintjes onder die zelfde klier zitten die ook lichtjes opgezet zijn (je ziet ze in een rechte lijn naar beneden gaan).

Mijn huisarts prikte bloed op Klierkoorts en lymfeklierkanker waar niets uitkwam. Eerst een hele geruststelling maar als je dan verder gaat lezen wordt gezegd dat je niet alles in het bloed kan zien en er een punctie/biopsie nodig is. Ik besloot ook voor een 2e opinie te gaan en ging naar een andere huisarts die me gerust stelde door te zeggen dat de klier zacht aanvoelt en beweegbaar is. Het kan nl een tijdje duren vooraleer deze verdwijnen.

Heel menselijk denk ik, maar zolang de klier goed zichtbaar blijft bij het draaien van mijn hoofd, ben ik toch niet 100% gerustgesteld. Ik ga dus binnenkort opnieuw langs en vraag een doorverwijzing naar een internist.

Moest je zelf niet gerust zijn, zou ik hetzelfde doen. Hoe langer je met vragen blijft rondlopen , hoe meer je er pychologisch gaat onder lijden..

Veel liefs,

S

Reactie

Hallo iedereen

ik heb in oktober een keelontstekinggehad waarbij ik veel keelpijn, halsklier,nekpijn en verkouden was maar mijn huisarts gaf geen antibiotica, maar de klier ging wel weg. Daarna kreeg ik weeral eenklier in november omdat ik verkouden was en moest hoesten, ik kreeg spray(met cortizone) en de volgende dag ging de klier wel weg. Maar nu is deze week de klier terug, ik ben niet zeker of het van de tanden komt( ik ga morgen foto nemen van al mijn tanden), en ik ben echt ongerust. Ik heb ook bloedonderzoeken gedaan en het bleek dat mijn rode en witte bloedcellen heel beetje hoog zijn.

Reactie

Hallo allemaal,

‘Fijn’ om te lezen dat er meerdere mensen last hebben van dezelfde klachten. Ik ben een vrouw van 19 en heb al zeker 4 a 5 jaar last van (chronisch) opgezetten klieren. Vooral de klieren in mijn hals zijn erg groot en ja niet zacht maar voor mijn gevoel ook niet hard. Ik heb elke dag veel pijn aan mijn lymfe. Daarnaast ben ik ook chonisch moe, heb ik zowel in de nacht als overdag last van zweetaanvallen.

4 jaar geleden zijn mijn amandelen geknipt. Dokter dacht dat hier de bron van ontsteking lag. Dit heeft helaas niks geholpen...

De eerste twee jaar heb ik vaak bloed laten afnemen. Door de heftige pijn in mijn halsklieren (het gevoel dat er iemand in me nek steekt) viel ik ook regelmatig flauw. Uit de bloedafnames kwam echter geen duidelijke uitslag. Mijn ontstekingswaarden waren hoger dan gewoonlijk en vitamine wat te laag. Klierkoorts was wel uitgesloten!

Op een dag had ik zoveel pijn dat het bloed uit me gezicht wegstroomde, mijn gezicht werd helemaal wit. Mijn vader nam mij direct mee naar de eerste hulp. Waar ze mij vertelde ‘neem maar een aspirine, dan gaat de pijn wel over.’

Twee jaar later zei mijn huisarts dat de oplossing misschien niet bij de medische geneeskunde lag. Hij stuurde mij door naar een orthomoluculair arts. Zij dacht aan de zieke van lyme, maar omdat dit moeilijk te bevestigen is, wilde zij eerst andere mogelijke oorzaken uitsluiten. 1,5 jaar geleden begon ik met suikervrij en gezond (veel groente) eten. Ik kreeg probiotica mee ter herstel van alle antibiotica die ik al van de dokter had gehad. Ook kreeg ik een flesje koeienborstvoeding mee. Dit omdat ik vroeger geen borstvoeding kon krijgen van mijn moeder. Daarnaast moest ik ook dagelijks vitamine D3, zink en multivitamine slikken.

Nu 1,5 jaar later merk ik eigenlijk nog geen verschil, sterker nog ik heb meer pijn in m’n klieren dan ooit eerder gehad, deze pijn is af en toe niet te verdragen. Ondertussen heb ik een nieuwe huisarts, waar ik een aantal weken geleden bij langs ben geweest. Zij zei mij dat de opgezwollen lymfe misschien wel gewoon bij mij hoorde. Dit vind ik een rare uitspraak. Als iemand zoveel pijn van iets ondervindt hoort dat niet...

Op de plek waar eerst mijn keelamandelen zaten, komt er nu af en toe een klein bultje tevoorschijn. Dit bultje is gevoelig, maar lang niet zo vervelend als mijn lymfeklieren. Eigenlijk heb ik alle klachten nogsteeds (chronisch moe, zweet aanvallen). Alleen het flauwvallen is overgegaan op alleen nog maar het gevoel dat ik ga flauwvallen...

Heeft iemand tips of een idee wat het kan zijn?

Ik hoop eigenlijk dat de mensen voor mij ondertussen wel een echte uitslag hebben gehad.

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Rianne

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG
Reageer op: OPGEZWOLLEN LYMFEKLIEREN
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief