Hallo,
Is het ok om mijn bloeddruk te meten op een fauteuil/sofa met de voeten goed op de grond, mijn arm op de corecte positie (ondersteund door 1-2 kussens), maar mijn rug niet perfect recht (eg een beetje naar achteren leunen - wel ondersteund op de fauteuil)? Zou het feit dat het rug niet recht om 90 graden zit significant de metingen beinvloeden?
Alvast bedankt!
Lees in de gebruiksaanwijzing hoe de bloeddrukmeter gebruikt dient te worden en volg die dan ook
Idd, dat heb ik als eerst gedaan. Ik meet met een Omron bovenarm bloedruk meter. Maar het staat niets over de rug positie en of leunen (eg of de stoel moet 90 graden zijn of niet). Daarom vroeg ik me of het in prakrijk een verschil kan maken. Op een faiteuil zit ik iets rustiger en dan meet ik rond 130-135/75, op een rechte stoel bij de tafel ben ik meer gespannen en dan kom ik rond de 140/90.
Je moet in ieder geval rechtop zitten maar niet perse in 90 graden. Als je maar ontspannen zit
Idd - dat zie ik ook als ik meet in dezelfde staat op een stoel of op een bank. Het problem is dat ik ben best gespannen als ik meet - als ik een wat hogere meting krijjg (160/85-90) dan probeer ik meerdere keer (soms 5-6 keer) - begin te zweten en zo. En dan gaan de metingen niet veel omlaag. Als het wel lukt om te ontspannen een beetje met ademhalen dan zaken de metingen wel richting 130/80. Zou dam de stress/angst dat kunnen verklaren? Heeft het feit dat ik angst heb om een hoge meting te krijgen wel zo veel beinvloed?
Angst heeft daar zeker invloed op. Waarom meet je je bloeddruk eigenlijk?
Het begon met wat slechte nieuws binnen onze vrienden cirkel (een beroerte)…toen dacht ik “laten wij een keer meten om te checken”…ik zit altijd rond de 130/80 en il dacht “wat als ik medicatie moet hebben, wat als ik iets heb gemist met de vorige checks”. Eerste meting was wat normal - 135/80. Maar dan begon ik te obsederen en meer en meer te meten. Ik kreeg van alles tussen 140-180/80-90. Soms meet ik 4-5 keer achter elkaar om te kijken of het gaat dalen. Meestal is de systolic hoog en de diastolic is na een paar metingen normal. Maar ik blijf gespannen…als ik wat relaxatie techniken probeer (wat langer wachten, een paar metingen met pauze en adem halen) dan daalt het wel (lukt niet altijd om te ontspannen) richting de 130/75. Ik word nerveus en begin te zweten als ik denk dat ik moet meten.
Daarom mijn vraag over verschillen in meten tussen recht op een stoel en op de bank. Op een stoel blijf ik gespannen en lukt niet helemal te onstpannen. Uiteindelijk als ik nerveus ben meet ik bijna dezelfde initiele waarde op een stoel of op de bank, dus ik denk dat de angst een grotere impact heeft dan de positie maar ik wilde even checken.
(Ik ben in de mid 40, wat overgewicht, maar verder geen klachten)
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Je veroorzaakt met dat obsessief meten dus voor onnodige spanningen die dan weer invloed hebben op je bloeddruk Bovendien is het normaal dat de bloeddruk door de dag heen wisselt. Daar kun je dus beter mee stoppen