Dat zou zeker kunnen. Dat zou ook je klachten kunnen verklaren
Ik heb last van hyperventilatie.
Maar 's nachts word ik wakker en dan ben ik beroerd. Zwart voor de ogen. Beetje dizzy, duizelig. Pijn in borst en arm.
Kun je s nachts ook hyperventileren?
Bart hallo. Ik heb nog even een vraagje over die onregelmatige hartslag. Erg onregelmatig, dan om de 2 slagen een stop,dan weer om de 7 gewone slagen. En zo erg afwisselend. En dat dag en nacht. Herken jij dat.? Ik voel het dus niet op de manier waarom de meesten de hartoverslagen beschrijven. Dat heb ik wel gehad,maar die zijn er niet meer. De hartslag is gewoon erg onregelmatig. Op de halter gezien. Verder voel ik me vaak soort ziek. Naar gevoel in de borst, drukkend gevoel,en slap gevoel in benen en armen. Vroeg me af of jij die dingen soms herken. Ik kan er zo moeilijk mee omgaan ook al bleek met de echo dat het hart er best goed uit ziet. Had al jaren een bèta blokker vanwege steeds hart op hol slaan. Nu sinds 2 weken een andere gekregen.
@Floris
Ja dat kan dus. Er is een chronische vorm van hyperventileren en dat kan dus idd 24/7 doorgaan.
Je zou voor dit soort momenten een hypoerfree kunnen gebruiken om uit die aanval te komen.
https://www.leef.nl/hyperfree-tegen-hyperventilatie-953501
Ik ben geregeld duizelig en heb soms een soort gevoel alsof je even buiten je lichaam treedt. Heel apart . Beetje onwezenlijk
Kan dat door stress komen? Ik heb wel last van stress
Ja dat kan
@JB
(ik had al een paar keer eerder geprobeerd om te antwoorden, maar mijn post was elke keer niet zichtbaar, ook al gaf de forumindex wel aan dat ik gepost had. Hier weer een nieuwe poging.
"Afwisselend"
Het is natuurlijk normaal dat de frequentie van de extrasystolen kan variëren. Bij mij is het ook niet constant. De ene keer veel normale slagen ertussen, maar "doubletten" (zonder normale slagen ertussen) en "Bigemini" (slechts 1 normale slag ertussen) kwamen bij mij ook voor in de holter registratie.
Wel werd er bij de extrasystolen een onderscheid gemaakt tussen PAC's (getriggerd vanuit de bovenkamers) en PVC's (getriggerd in de ventrikels). Ik had met name veel PAC's (max. 780/uur) en in veel mindere mate PVC's (max. 15/uur).
Ook waren er tijdens mijn holter sessie perioden van kortstondig een heel snelle hartslag (heel even op hol slaan), 54 momenten van Atriale Tachycardie, en 1 moment van heel kortstondig Ventriculaire Tachycardie. ("Kortstondig" wil zeggen 1 tot 3 seconden lang durend.)
Maar ik ben zelf niet altijd bewust ervan als ik die extrasystolen heb. Dus eigenlijk heb ik niet zoveel last ervan. Het is alleen bij elke registratie en door steeds weer de opmerkingen van degenen die de registratie doen, dat ik weet dat mijn hartslag vaak onregelmatig is. Niet alleen bij de holter onderzoeken die ik heb gehad, maar b.v. ook elke keer als er een ECG wordt gemaakt. In die 10 seconden van een hartfilmpje zijn vaak al 1 of 2 extrasystolen te zien. (misschien moet ik minder koffie drinken.) en mijn bloeddrukmeter geeft ook vaak aan dat er een onregelmatige hartslag was. Vorige maand bij een controle werd er tijdens het maken van een ECG ook weer een opmerking gemaakt dat het zo onregelmatig is.
Ik heb ook als medicatie een spray gekregen voor als ik pijn op mijn borst zou krijgen. (dat is vanwege een kleine stenose in het uiteinde van 1 van mijn kransslagaders, te klein om te dotteren.) maar het is voor mij tot nu toe nog niet nodig geweest om die "Nitrolingual" spray te gebruiken.
Maar ik ben inmiddels ook niet meer zo fit.. Ik heb b.v. ook last van armen en benen. Maar dat komt door ouderdom en omdat ik ook nog andere gezondheidsperikelen erbij heb. (valt dus niet te vergelijken.) Door andere gezondheidsperikelen waren de extrasystolen elke keer voor mij het minst een probleem. Ik weet dat iedereen wel eens extrasystolen heeft en dat dat meestal onschuldig van aard is. Het is voor behoud van conditie voor mij wel belangrijk om te blijven bewegen. In mijn geval is dat b.v. elke dag een eind te wandelen met mijn rollator.
groet.
@JB
Nog even een toevoeging: Ik had mijn reactie hierboven ook kunnen geven door je allerlei vragen te stellen,
Over je hoe je ECG was, en of jij ook een onderzoek, naar je kransslagaders hebt gehad (vanwege het nare drukkende gevoel in je borst wat je beschreef), en een vraag naar je leeftijd, en wat jij doet voor je conditie, etc etc)
Maar ik ben geen arts, en ik wil met vragen ook niet de indruk wekken dat ik een arts ben. Voel me niet deskundig genoeg, en niet bevoegd om door te vragen. Dus daarom heb ik voornamelijk over mezelf geschreven.
Paar keer naar de huisarts geweest met hartoverslagen enz
Stress was t antwoord
Nu had ik een spannende afspraak gisteravond. Voor die tijd flinke hartoverslagen en kreeg moeilijk adem. Pijn in de linkerarm.
Behoorlijke /echt flinke pijn in linkerborst, zeker toen ik naar de afspraak fietste, ook voor en tijdens de afspraak. Daarna zakte de pijn en had ik nog wat hartoverslagen.
Vannacht werd ik beroerd wakker. Ook voelde ik een soort kloppen/tikken in de linkerborst . Misschien ontlading?
Vandaag pijn in linker borst en hartoverslagen, sommige trokken door de borst. Ook naar boven. Soms naar de keel,mond.Soms kreeg ik moeilijk adem.
Vraag÷ik word er een beetje dol van, maar kan stress zoveel klachten met zich meebrengen?
Vraag÷ik kan er niet bij, maar kan stress zoveel klachten
met zich meebrengen?
Ik kan soms zo beroerd worden. Even vreselijk duizelig. Net of je hoofd in elkaar krimpt. Druk op het hoofd. Dan droge zweetbuien en heel erg in de benen. Komt zo maar op
Ik ben wel wat gespannen, maar kan dit door spanning komen?
@ Tom
Spannende afspraak die bij jou dus een kleine paniekaanval uitlokte waardoor je bent gaan hyperventileren
@ Erica
Ja dat kan ( PS 1 berichtje is genoeg
Ik voel het vaak in mijm keel net of mijn hart effe stil staat vind het zo angstig daarna word ik onrustig vaak met hartoverslagen John wat is dat
Dokter zegt dat mijn hartoverslagen onschuldig zijn. Toch voelen ze best wel eng. Soms heb ik er een licht gevoel bij in mijn hoofd. En pijn in de borst en tussen de borsten. En pijn in de arm. Ik heb het met traplopen, bewegen maar ook in rust.
Vannacht moest ik naar de wc en toen voelde ik ook een hartoverslag. Of ik word wakker met hartoverslagen, hartkloppingen.
Je hoort tegenwoordig veel over hyperventilatie . Kan dat samen met hartoverslagen gaan?
Hallo Bart. Bedankt voor je uiteenzetting. En nee hoor als je vragen hebt ,vraag maar gerust. Mag altijd,en zie het niets als dat jij dokter zou spelen. Vind het fijn dat er eindelijk iemand is die ook zoiets heeft als ik. Ja hier allemaal op dit forum hebben overslagen. Ik zeg altijd met die ,,,bonk,,,, maar die zijn het niet,ooit wel gehad maar zijn er niet meer. Zoals ik al zei als ik wat naars voel in mijn borst heb ik de neiging te voelen bij mijn hals slagader.en dan voel ik een heel onregelmatige hartslag. Vooral smorgens bij het wakker worden ook,terwijl ik nog in bed lig. Maar even naar je vragen. Ik ben net 74 geworden. En het laatste hartfilmpje was niets te zien. Volgens de cardioloog. Heb een echo gehad en dat zag er ook goed uit. Ik krijg nog een scan of zoiets met vloeistof of er ergens toch geen lekkage zou kunnen zijn bij de kleppen. Maar is een wachtlijst voor. De cardioloog verwacht het niet,maar voor de zekerheid, en krijg nog een holteronderzoek weer. Knijpkracht van het hart was ook oké zei ze. En nee dacht niet dat er naar de aders is gekeken. Misschien ook straks met dat onderzoek.? Groetje. JB