Peestranspositie van een klapvoet

Door een hernia heb ik een klapvoet gekregen en de daaropvolgende spoed operatie heeft dit niet kunnen verhelpen. Na 2 jaar met een volledige klapvoet te hebben gelopen en afhankelijk van een brace ben ik in november 2017 door dokter Verschuur geopereerd. Na bijna 6 weken gips kon ik bijna meteen lopen zonder brace. Mijn voet nog niet erbij opheffen maar doordat mijn voet niet meer hangt gaat het lopen al veel beter. Twee maanden na de operatie kan ik mijn voet, door fysiotherapie, als ik zit met gestrekt been weer optrekken. Dit was een emotioneel moment. De volgende stap is dat ik bij het lopen hem kan heffen. Het proces was pijnlijk maar zeker de moeite waar, ik zou het zo weer doen. De mensen van het MCL zijn allemaal heel vriendelijk en je kunt er lekker eten.

Reactie

Hallo,

Aangezien ik veel heb gehad aan alle gedeelde ervaringen op deze site, wil ik ook graag mijn positieve ervaring delen.

Na een medische fout, 16 jaar geleden, heb ik een klapvoet overgehouden. Via google ben ik bij Dr. Verschuur in het MCL terecht gekomen. Een eerste bezoek wees uit dat ik een geschikte kandidaat was voor een pees transpositie. Op 20 december 2017 was het zover! Na een korte operatie (90 minuten) was ik snel weer op de kamer. Zoals vooraf aangegeven moest ik 1 nacht blijven om te checken of het gips goed zat. Het bezoek van de fysiotherapeut wees uit dat ik de volgende dag naar huis mocht. Behalve de gebruikelijke wondpijn viel de overige pijn mij mee.

Eenmaal thuis heb ik 2 weken mijn voet zoveel mogelijk hoog gehouden. De eerste dagen ontstond er wel wat trekkende pijn in mijn been; hetgeen prima met pijnstilling te bestrijden was.

Na twee weken ben ik terug gegaan naar het MCL voor de gipswissel. Aangezien na de operatie al geen mineraal gips meer gebruikt werd was het verschil met loopgips minimaal. De eerste dagen kon ik er niet op lopen aangezien de grote teen in een specifieke stand staat. Na een aantal dagen gewenning werd dit wat gemakkelijker en uiteindelijk heb ik zelfs met het loopgips, zonder krukken, kunnen lopen.
    De wissel was niet pijnlijk maar heb ik wel als eng ervaren. Omdat de aanhechting nog erg "vers" is was het zaak dat hier niet teveel spanning op kwam te staan.

Het loopgips werd zes weken na de operatie, wederom in Leeuwarden, verwijdert. Na het bezoek aan de vervangend chirurg mocht ik weer naar huis. De volgende dag heb ik direct een afspraak gehad met mijn eigen fysiotherapeut. Aan de hand van een stappenplan van het MCL zijn we aan de slag gegaan.

Inmiddels is het vijf weken geleden dat het loopgips er af is en ben ik 10 x naar de fysiotherapeut geweest. Ik loop op platte schoenen doordat mijn voet een nieuwe basishouding heeft gekregen waarmee lopen gemakkelijker is geworden. Wanneer ik zit of lig lukt het inmiddels om mijn voet te heffen. Zoals ook hierboven door Marjo beschreven; een emotioneel moment! Na 16 jaar lukt het ineens! Belangrijk is nu dat deze controle ook onderdeel wordt van mijn looppatroon (balans en spiersterkte). Volgens mijn fysiotherapeut ben ik de komende maanden nog bezig om dit te bewerkstelligen.

Al met al ben ik meer dan positief over de ingreep en met het resultaat.
    Bij vragen deel ik graag mijn ervaringen!

Reactie

Ik heb na een firse hernia uitval gekregen van beide voeten. 10 dagen laten geopereerd. Ik kan niet zelfstandig lopen. Kracht uit billen en heupen zijn weg en ik heb dus een dubbele klapvoet. Met evo’s en een walker (soort rollator) kan ik me redelijk redden maar niet op eigen kracht dus. Nu lang revalideren maar ze kunnen niet zeggen of het goed komt.. ik ben 2 weken geleden geopereerd dus het is redelijk vers nog. Mijn vraag is, wanneer kom je in aanmerking voor een peestranformatie? Doen ze eerst een EMG om de spieractiviteit te meten?

Reactie

ook ik ben erg benieuwd naar het verloop van de transopositie, waneer ben je geschikt om deze operatie te laten doen?

Reactie

Beste allen,    Hebt op 15 juli 2017 een Onschuldige val gemaakt op De brommer. Alsgevolgd daarvan een tibiaplateau fractuur opgelopen.. Meer nog door de breuk een klapvoet van overgehouden. EMG Onderzoekingen heeft uitgewezen dat mijn peroneus zenuw is beschadigd.. Vraagje ;Zal een peestranspositie in deze de oplossing zijn Om weer normaal te kunnen lopén.

Reactie

Ik kan je niet zeggen of dit de oplossing zal zijn... Je zult dit met de orthopeed moeten bespreken

Reactie

Beste Tandor..... Na echo en een MRI scan te hebben gemaakt heeft de ortopeed en de neuroloog niets byzonders kunnen waarnemen die de oorzaak van de klapvoet Zou kunnen wijzen.. Morgen. Dinsdag 31 juli 2018 bent ik wel verwezen naar een revalidatie arts... Die mogelijkheid bestaat er wel voor een peestranspositie Indien nodig.. Hoopt morgen op meer duidelijkheid.. En dat ik Weer de "oude"mag zijn.

Reactie

Hoi Allemaal,

Ik vraag me af of je na een peestranspositie door dokter Verschuur nog op hakken kunt lopen en dus ook op je tenen kunt lopen.

Ik dans elke week 3x en in het weekend sta ik vaak ruim 2 uurtjes op hakken en wil dit graag blijven doen. Nu lukt het prima, omdat ik door mijn klapvoet prima op mijn tenen kan lopen en juist schoenen moet dragen met een hakje omdat lopen op platte schoenen minder makkelijk gaat.

Ik hoor graag jullie ervaringen voordat ik onder het mes ga.

Liefs,

Peesje.

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Geachte Assie.

ik Rene  Mulder. heb jou berichtje gelezen, Zou je mij willen mailen, hoe lang het heeft

geduurd voor dat jij wel kon lopen.

Ik heb links een klapvoet al 4jaar ,denk er over om bij Dr; Verschuur een afspraak te maken.

In afwachting van jou mail.

Wens ik jou het allerbeste. Vriendelijke groet. Rene  Mulder.

.

Reactie

Hallo ik heb sinds 2011 een klapvoet na foute 3e hernia operatie.

2013 peestranspositie in st. Maarten kliniek gehad echter zonder resultaat.

Nu meer pijn en verslechtering van mijn voet.

Naar Dr. Verschuren geweest in Leeuwarden. Ik wordt 15 november geopereerd.

Reactie
Reageer op: Peestranspositie van een klapvoet
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief