handen en voeten vervellen

Bedankt voor het advies.

Ik denk dat ik het eerst nog eens ga proberen met anti-schimmel crème. Eens zien wat voor effect het heeft.

In het verleden heb ik zelf ook lopen zoeken naar mogelijke oorzaken. Bijvoorbeeld bijhouden wanneer het optreed en wat ik gedaan heb. Bijvoorbeeld bepaalde (soort) middelen veel gebruikt, en of mee in aanraking geweest etc.

Daar kwam toen niet echt iets uit. Over het algemeen komt het hele jaar voor, het ene moment wat heviger en vaker dan het andere moment.

Ooit is mij gezegd dat een voetschimmel zich op een gegeven moment ook bij de handen kan uiten. Echter zelf nooit, voor zover ik weet, voetschimmel gehad.

Reactie

Ik ook, zie foto. Handcreme helpt maar lost het niet op.

Reactie

Het zou een schimmelinfectie kunnen zijn of een allergische reactie.
    Ga even naar de huisarts en laat er naar kijken.

Reactie

Bij ons komt het vervellen van handen in de familie voor. Moeder, dochter en zoon. En dan vooral midden in de zomer. Niet tengevolge van de zon, want ook de binnenkant van de handen is aangedaan. Na Augustus verdwijnt het vervellen weer net zo spontaan als het is opgekomen. Oorzaak onbekend.

Reactie

Vervellen op de voeten is bijna altijd zwemmersexceem.

Reactie

Antideppresiva lijkt overal op te werken

Reactie

Vervellen van de handen en/of voeten kan denk ik verschillende oorzaken hebben.

In mijn geval komt het door een allergische reactie.

Een paar weken geleden ging ik mijn dieffenbachia (kamerplant) snoeien, ik dacht dat deze plant alleen giftig was als je deze eet.
    Tijdens het snoeien kreeg ik het sap van de plant over mijn rechterhand, het sap stonk dus ik dacht al dat er iets niet klopte, ik heb toen mijn handen goed gewassen.

Enkele uren later voelde het alsof er honderden speldjes in mijn hand zaten als ik mijn hand bewoog. De volgende dag waren mijn vingers rood, gezwollen en het jeukte nogal. Bij de apotheek heb ik toen anti-histamine pilletjes gehaald, met een week waren de klachten verdwenen.

2 weken na het voorval is de huid van mijn hand en vingers gaan vervellen, er ontstaan witte plekken waarbij je de huid er met grote stukken tegelijk af kan trekken.

Zelf ga ik hier niet mee naar de huisarts, het doet bij mij immers geen pijn.
    (En ben chronisch ziek dus heb wel ergere dingen :p)

In mijn geval denk ik dan ook dat het om hetzelfde principe gaat als bijv. je neus verbrandden door de zon: de huid is beschadigd, maakt nieuwe huid aan en gooit de oude huid eraf.

Reactie

ik had ook al een geruime tijd schilfers op handen toevallig na mijn operaties moest ik cystine B6 nemen gewoon vitamine voor haar en nagels en raar alles is weg na drie weken proberen zou ik zeggen baat het niet schaad het niet

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Remon,

Had je toevallig al gevonden wat de oorzaak is en hoe je het beter kan verzachten of kan verhelpen:

Reactie

Ik heb ook jaren last dat in bepaalde gedeeltes va nhet jaar mijn voeten en handen vervellen. lappen kan ik er dan aftrekken... net een slang.
    Dit doet geen pijn en de huid daaronder is gezond.
    Ik smeer er dan Ketoconazol op wat tegen schimmels(voet) is en dat werkt.

Reactie

hey iedereen,

Ik heb juist het zelfde. Mijn huid van mijn handen & vingers beginnen te vervellen elke keer ik uit de douche stap of de afwas doe komt er meer en meer vel los.

het is me wel opgevallen dat ik dit alleen krijg als ik een week op men luie kont heb gezeten...(part time job) ik heb een ruwe job waarbij mijn handen op het einde van de maand schuurpapier is. Uiteindelijk na het vervellen worden mijn handen weer zachter

Reactie

Voor wat het waard is...
    Vel van vingertoppen wordt hard, vingers tintelen een beetje. Na twee dagen komen er witte blaasjes en laat het vel los. dat gaat dan een weekje door en het vel dat er onder zit is een beetje rimpelig, nog nieuw. Na twee weken is het over.
    Dit heb ik dus zonder uitzondering nadat ik een avond veel te veel gedronken heb, anders niet. Veel is in mijn geval bijvoorbeeld 20 biertjes, drie flessen wijn of iets dergelijks. Voorheen had ik er geen last van, maar het lijkt een soort overgevoeligheidsreactie. Na 5 keer is er geen twijfel meer dat dit bij mij de oorzaak is. Bij anderen kan het best een andere oorzaak hebben.
    p.s. Overmatig alcoholgebruik kan ook uitdroging en vitaminetekort tot gevolg hebben (al is dat laatste nooit accuut). Met die puitdroging zou het ook te maken kunnen hebben.

Reactie

Veel GSM gebruik?

Reactie

Zweten van de lever!

Reactie

mijn zoon kwam gisteren van school zijn handen pellen helemaal af was nog een kind die dat had op school wat is dit

Reactie
Reageer op: handen en voeten vervellen
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief