vreemde pijn bovenaan de voet

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
KG

Hallo!

Ik ben 23 j, sporter (duurlopen) en heb een probleem aan m'n voet!

Ik heb geen pijn bij stilzitten, ook niet 's nachts, maar enkel als ik erop duw. Het voelt alsof er onder de pees van mijn kleine teen en de teen ernaast een bobbel zit. Deze doet pijn als ik hem aanraak. Mijn huisarts was overtuigd dat ik te maken heb met een peesontsteking en dat die bobbel de normale voetstructuur is (maar meer uitgesproken dan linkervoet; daar voel ik die bobbel namelijk niet)..
    Ik heb geen pijn bij wandelen, enkel bij in de schoen kruipen bijvoorbeeld. In feite zou ik ook kunnen lopen denk ik...

Ik ben toch wat ongerust en gezien ik niet mag sporten word ik ongemakkelijk!

Ik hoop dat iemand me kan helpen?

Groetjes

Reactie

Ja, dat lijkt inderdaad een overbelaste pees. Rust is de enige remedie om chronische pijn te voorkomen. Je hebt in het verleden verkeerd en te zwaar belast.

Reactie

Bij een peesontsteking kan de patiënt meestal precies aanwijzen waar de pijn zit. De patiënt heeft vaak een actieve levensstijl. De pijn doet zich aanvankelijk voor tijdens een voor de patiënt normale bezigheid, op het werk of bij het sporten. Soms heeft de patiënt eerst geprobeerd met vrij verkrijgbare pijnstillers van de klachten af te komen, of heeft hij de pijnlange tijd genegeerd en komt pas bij de dokter als de pijn zo ergis dat hij het gewricht niet meer kan bewegen. Wanneer de oorzaakvan de peesontsteking een achterliggende gewrichtsslijtage is, is het gewricht soms ook opgezwollen.

De diagnose van peesontsteking wordt meestal gesteld op grond van de klachten van de patiënt, en op grond van wat deze vertelt over het overmatig gebruik of overbelasting van de pijnlijke spiergroep. Een enkele keer wordt de pees in beeld gebracht met MRI. Wanneer het vermoeden bestaat dat de peesontsteking veroorzaakt wordt door een onderliggende botslijtage kan een botscan of MRI worden uitgevoerd. Daarnaast zijn ook andere onderzoeksmethoden vaak zinvol, bijvoorbeeld bloedonderzoek. De arts kan u vertellen welk onderzoek voor u, gezien uw klachten, het beste is.

Peesontsteking als gevolg van overmatig gebruik of overbelasting van een spiergroep gaat meestal over door de pijnlijke spiergroep rust te geven en te koelen met ice-packs. Soms verminderen de klachten ook na het innemen van ontstekingsremmers zoals brufen. Ook sportmassage geeft soms pijnverlichting.Geneesmiddelen worden nooit, zelfs niet bij extreme pijn, bij de aangetaste pees geïnjecteerd, vanwege het risico dat pees scheurt. Wanneer er sprake is van een achterliggend gewrichtsprobleem wordt dit gelijktijdig met de peesontsteking behandeld. Een heel enkele keer is het mogelijk om peesontsteking operatief te verhelpen. Dit kan als de achterliggende oorzaak van de peesontsteking een botprobleem is, en de gewone behandeling niet helpt. In dat geval is het soms mogelijk om de aangetaste een pees te vervangen door een pees uit ander deel van het lichaam.

Omdat de meeste peesontstekingen het gevolg zijn van overmatig gebruik of overbelasting van een spier of spiergroep, is het aan te raden om geen intensief sportprogramma te gaan volgen als u daar niet aan gewend bent. Als u een lichamelijke afwijking hebt, zoals een wat korter been of een slechte voet, kan oefentherapie helpen om peesontsteking of gewrichtsproblemen te voorkomen. Vraag de huisarts om verwijzing naar een fysiotherapeut die u de juiste oefeningen kan leren, bijvoorbeeld gewrichtsversterkende oefeningen.

Reactie

en hoelang kan die pijn aanslepen?

Ik smeer er nu al 3 weken zalf op (Voltaren) en het lijkt toch niet echt te beteren. Ook niet echt verslechteren, maar toch...

Reactie

Ik haak even in op het bericht van Tom.
    Mijn vriend is vandaag bij de huisarts geweest en zijn diagnose was ook een ontstoken pees boven op zijn voet.
    Hij is een intensieve voetballer,wanneer hij aan het voetballen is, heeft hij er geen pijn aan. Kan dit komen omdat de spieren dan zijn opgewarmd? Want wanneer hij verkeerd de trap af loopt, krijgt hij een pijn scheut en hoor ik hem klagen.
    Hij moet nu rust houden, maar het rare vind ik dat hij wel mag rennen/hollen tijdens de training.
    Wie weet hier meer van?

gr, Ramona

Reactie

Voltaren is een pijnstiller, waar ook wat ontstekingsremmer in zit, maar daar gaat het niet meteen van over. de enige remedie is, hoe vervelend ook voor een sporter: RUST. Je zou er ook een Podoloog naar kunnen laten kijken, misschien kan hij iets ontdekken en kan hij je helpen met een zooltje of zo. Sterkte Brenda

Reactie

Ik heb hevige pijn aan de zijkant van mijn voet. Van grote teen naar de hiel n rust is het ergste wat druk er op minder. Gisteren is er een foto van mijn voet gemaakt.  Orthopedische chirurgie zegt dat de foto laat zien dat de voet er goed uit ziet. Nu ben ik weer verwezen naar de huisarts om de doorbloeding te meten. Ik wil ook een bloedonderzoek. Een peesontsteking is niet genoemd. Wat heb ik dan wel met die ondraaglijke pijn ?

Reactie

Moeilijk om daar zo zonder onderzoek iets over te zeggen... eerst toch maar eens terug naar de huisarst

Reactie
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG
Reageer op: vreemde pijn bovenaan de voet
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief