Alternatieve hulp bij enkelblessure, advies?

  • #2941

    Ja, dat hoor ik om me heen ook.

    Welkom in mijn wereld, zeg ik dan. Want eigenlijk heeft de Corona voor mij heel weinig veranderd, huisarrest had ik daarvoor ook al.

    Het werd juist wat gezelliger toen Luuk thuis moest gaan werken!

    #2942

    Voor jullie werkt dat, maar voor veel mensen is dat toch net even iets anders

    #2943

    Ja dat snap ik heel goed!

    Zeker als je een gezin hebt en dan ook nog allebei thuis moet werken en niet veel ruimte in huis hebt.......

    Wij hebben het geluk dat Luuk boven de garage/sportzaal ruimte heeft waar hij rustig kan werken, wat vooral met videobellen wel erg fijn is. Veel mensen hebben dat geluk niet en ik snap heel goed dat relaties kapot gaan als mensen constant op elkaars lip zitten. Denk dat ik mn ex in deze situatie al minstens 3x vermoord zou hebben......?

    #2944

    Nou,hij heeft eindelijk gebeld? Maar hij nam wel uitgebreid de tijd, dat was wel fijn.

    De scan moet hij idd helaas uitstellen. Ik had nog geen bericht gehad omdat hij de mogelijk open wilde houden om bij negatieve ontwikkelingen mij er eerder tussen te schuiven. Wat hij nu jammer vond, want een al staande afspraak was waarschijnlijk wel doorgegaan. Hij kan nu lastig vooruit plannen,maar hoopt in januari een afspraak te kunnen maken. Mits de Corona niet helemaal de verkeerde kant op gaat....

    Verder vroeg hij uitgebreid hoe het gaat, wat Dennis precies doet en hoe die het vindt gaan en wat ik aan medicatie gebruik op dit moment. Ik heb overal eerlijk antwoord op gegeven, dat ik na het bewegen een dag meer last heb, wat ik zelf wel en niet kan qua bewegingen en hoe het voelt als Dennis mn voet beweegt. Hij was eigen "blij verheugd" te horen hoe het gaat!

    Naar extra bewegen heb ik niet gevraagd, maar over de voortgang zei hij dat ik dat met Dennis mag bespreken! Wel zei hij dat hij graag zou zien dat we de maand november nog zo doorgaan als nu. Omdat dat ook zo geweest zou zijn als de scan begin december zou zijn. En dat hij echt heel dringend afraadt om de voet te belasten voor er een scan geweest is. Nou, dat zegt Dennis ook, dus daar kon ik hem in gerust stellen?

    #2945

    Verder heb ik gevraagd of hij kon vertellen welke pezen er beschadigd zijn.

    Daar nam hij ook de tijd voor, hij zei dat dat een beetje lastig is omdat ik al vrij veel eerdere schade aan mijn enkel gehad heb. Dat er al vrij veel litteken weefsel te zien was op bijvoorbeeld de laatste scan. En op de eerste zat er zoveel vocht in de hele enkel dat ook niet alles 100% duidelijk te zien was.

    Wat hij er uit haalde, was dat aan de buitenkant de peroneus longus en brevis scheurtjes laten zien, de brevis had een "graad 3 " letsel in combinatie met oud letsel. Dat heb ik opgezocht, dat is een lengte scheur, toch?

    En aan de binnenkant heeft de tibialis anterior bij de aanhechting schade en is er kraakbeenschade te zien en post traumatische artrose. Dat is dan toch ook van eerdere ongelukjes?

    Verder zei hij dat ik, om het simpel te houden voor mij, verder zo ongeveer elk bandje in mn enkel verrekt, uitgerekt, gekneusd of ingescheurd heb. Dat het hele gewricht gewoon een enorme klap gehad heeft,maar er niks helemaal afgescheurd leek, voor zover ze alles tot nu toe bekeken hebben.

    De botkneuzing is het grootste mankement, de rest is afwachten hoe het zich straks houdt als ik er weer op mag staan........

    Is dit een beetje een antwoord op de vragen die jij had?

    #2946

    Dat ging dan dus goed. Van voet belasten is voorlopig zeker geen sprake, maar dat hadden we met z'n allen al vastgesteld.
    Dus wel meer passief gaan bewegen. Ik hoop alleen wel dat de scan in januari dan doorgaat.

    #2947

    Dennis wil dat ook absoluut niet zonder eerst de scan, dus dat doen we ook echt niet!!

    En verder vind ik dat "overleg maar met je fysio" toestemming is om wel meer te bewegen, ben blij dat hij dat zelf zei!

    Geeft het tweede berichtje jou een beeld? Hoop dat ik het goed heb gezegd,heb geprobeerd alles razend snel op te schrijven?

    Als je vindt dat het geen gunstig beeld geeft, kun je dat ook zeggen hoor!??

    #2948

    De Peroneus en de Tibialis, hebben dus alles te maken met het binnen en buitenwaarts draaien van de voet en het op en neer bewegen van de voet. Het herstel van de peroneus long. en brev. en de tibialis ant., zal alles bepalend zijn in hoeverre je de voet weer "normaal" zult kunnen gebruiken. Maar het zal beperkt zijn mede door de andere oudere schade. De voet/enkel licht belasten zou t.z.t. wel mogeljk moeten zijn, maar voor zwaardere belastingen zul je zoals ik eerder al aangaf aan een brace moeten denken.
    Maar met de bevindingen die ik nu lees, acht ik een operatie niet raadzaam. Zoals ik eerder ook al aangaf. De risico's wegen dan niet op tegen de voordelen

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #2949

    Ja dat snap ik......maar eigenlijk ben ik dat wel een beetje gewend, want sinds mn rug en mn been onbetrouwbaar is, raadt Dennis al aan de enkel te tapen met bv bootcamp of wandelen in het bos of op ander oneffen terrein. Zal het dan alleen ook echt steeds moeten doen,ook voor kleine stukjes.

    Dat graad 3 letsel waar hij het over had, dat kan toch ook zonder operatie weer dicht groeien? Dan wordt het wel litteken weefsel, maar de scheur is dan wel dicht toch?

    Hij zei dat er wel per scan meer litteken weefsel op de pezen te zien was, dus dan genezen ze wel een beetje. Hoop ik

    #2950

    Graad 3, vind ik een lastige. Het kan een lengtescheur zijn, maar bij graad 3 zou er dan mogelijk gehecht moeten worden.
    Het kan ook betekenen dat alleen de onderlaag is losgescheurd van de aanhechting van het bot en de aanhechting dus niet volledig is afgescheurd. En dat is wat ik denk dat er aan de hand is.

    #2951

    En dat kan wel vanzelf genezen in principe?

    #2952

    En die "post traumatische artrose " , dat is al van eerder neem ik aan? Want zo snel krijg je toch geen artrose?

    Sorry voor alle vragen hoor, ik kan Dennis pas vanavond na zn werk lastig vallen,hij werkt tot half 10

    #2953

    Dat is inderdaad van eerder letsel

    #2954

    "En dat kan wel vanzelf genezen in principe?"
    Ja, dat zou idd kunnen

    #2955

    Gelukkig,  dan hoop ik dat ze dat op de volgende scan kunnen zien....

    Hij noemde nu niet dat er aan de binnenkant bij die peesaanhechting ook kraakbeen los was gekomen,maar dat zei hij eerder wel.

    Als je nu dit allemaal bij elkaar optelt,plus die botkneuzing erbij, gaat het herstel dan nog steeds een beetje op schema?

Het onderwerp ‘Alternatieve hulp bij enkelblessure, advies?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief