Oefeningen bij urineverlies

Oefenen bij urineverlies

Urineverlies is erg vervelend. Gelukkig zijn er verschillende middelen die u kunnen helpen het ongemak te verkleinen. Naast diverse soorten incontinentiemateriaal, kunt u ook oefeningen doen om uw bekkenbodemspieren te versterken.

Het urineverlies zal hierdoor met de tijd afnemen of zelfs helemaal niet meer optreden. Het fijne aan bekenbodemoefeningen is dat u ze overal kunt doen, zonder dat iemand anders er erg in heeft. De oefeningen zijn eenvoudig, u zult ze dan ook snel eigen hebben gemaakt.

Verminderen van stressincontinentie
Het oefenen van de bekkenbodemspieren is vooral geschikt wanneer u last heeft van stressincontinentie. Dat komt omdat deze vorm van incontinentie veroorzaakt wordt door verzwakking van de bekkenbodemspieren. Door deze spieren te trainen, kunt u het urineverlies verminderen en bij een groot deel van de vrouwen is na zes maanden, het urineverlies als gevolg van stressincontinentie, helemaal verholpen.

Versterk de bekenbodemspieren
Met de volgende oefeningen kunt u de sluitspier van de blaas versterken. Hierdoor bent u beter in staat de sluitspier onder controle te houden, zou kunt u urine langer kunt ophouden. De bekenbodemspieren zijn dezelfde spieren die u aanspant als u het plassen onderbreekt. Span deze spieren aan voor de duur van zes seconden. Probeer de spieren af en toe extra hard aan te spannen tijdens deze zes seconden. Ontspan de spieren en herhaal de oefening. Doe dit tien keer achter elkaar. Zorg dat u tussen de oefeningen de spieren steeds zes seconden ontspant. Het beste resultaat krijgt u door deze reeks van oefeningen drie maal daags te herhalen gedurende een langere periode.

Onzichtbaar uw spieren versterken
Wanneer u de bekenbodemspieren aanspant, zult u merken dat niemand in uw omgeving door heeft dat u uw spieren traint. U kunt deze bekenbodemoefening dan ook op ieder gewenst moment, en op ieder gewenste plek doen. Tijdens het autorijden, op het werk of op een bankje in het park. Waar u maar wilt. U zult na enige tijd al merken dat u meer controle krijgt over uw blaas. Meer dan de helft van de vrouwen die deze oefeningen toepassen bij stressincontinentie, ervaren na een half jaar geen urineverlies meer.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief