Hoe omgaan met angsten

Hoe omgaan met angsten

Omdat angstgevoelens onplezierig aanvoelen proberen we ze vaak weg te stoppen. Dat kunnen we op verschillende manieren doen. Een echte afname van de angst zal het niet opleveren, maar op korte termijn geven ze wel even opluchting.


 

  • Vluchten
    De waarschijnlijk meest gebruikte methode om aan onze angsten te ontkomen is dus vluchten . Door situaties of bezigheden uit de weg te gaan hoef je de confrontatie met de angst niet aan te gaan. Als je bang bent om te gaan winkelen kun je iemand anders vragen dat voor je te doen.
  • Uitvluchten zoeken
    Als je dingen moeten doen waarvoor je angstig bent, zoek je een goed excuus om ze dan niet te hoeven doen. Een voorbeeld: als je verlegen bent kun je als excuus gebruiken: Ik treed niet graag op de voorgrond. In feite praat je de angst goed en hoeft er dan ook niets tegen te doen.
  • Wegdrinken en wegslikken
    Alcohol en pillen en drugs worden helaas vaker gebruikt om je angstgevoelens te onderdrukken . Voordat je op visite gaat neem je gauw even een pilletje, een jointje of een glaasje sherry of brandy. Helaas leidt dit op den duur tot verslaving. Helaas heeft cannabis ook de eigenschap om de gevoelens die op het moment van gebruiken hebt te versterken. Dus ook je angstgevoelens.
  • Compensatie gedrag
    Om onze angst te camoufleren, zoek je iets anders waar je goed in kunt zijn. Iets wat eigenlijk haaks op de angst staat. Een voorbeeld: als je angst hebben voor sociale contacten en hebt thuis een feestje, houd je jezelf zoveel mogelijk bezig met dingen in de keuken die met de verzorging van de gasten te maken heeft.
  • Uitstellen
    Als je iets moet doen wat teveel angst oproept, stel het uit tot morgen. Maar van uitstel komt zoals je weet afstel. Een bezoek aan familie kun je uitstellen omdat je er tegenop ziet. Op die manier voorkom je dus de confrontatie met de angst.
  • Workaholisme
    Als laatste heb je dan nog de mogelijkheid om je angsten of problemen te ontvluchten of te verdringen door helemaal op te gaan in je werk. Op die manier kun je jezelf aan situaties of omstandigheden die angst oproepen onttrekken en is het niet noodzakelijk jezelf bezig te houden met bijvoorbeeld situaties uit je leefomgeving.

Gevolgen

Door bovenstaande strategie├źn te gebruiken, is je angst misschien wel beheersbaar maar zal zeker niet afnemen of weggaan. Ze zijn niet effectief. En soms zorgen ze ervoor dat de angst geleidelijk aan toeneemt. Ook zorgen ze vaak voor nieuwe klachten.
Je kunt in een isolement raken door steeds voor je angsten te vluchten. Je wordt eenzaam en dan is het vaak moeilijk om weer uit dat isolement te komen.
Als je de angstklachten op deze manier te lijf gaat is dat niet goed voor je zelfvertrouwen. Je gaat steeds meer het gevoel krijgen dat je helemaal niets meer kunt. Je gaat jezelf minderwaardig voelen.
Soms is angst in staat zichzelf waar te maken. Als je er vanuit gaat dat je paniekerig zult worden in een afgesloten ruimte zal de kans op een daadwerkelijke paniekaanval alleen maar toenemen. Als je angst op een niet effectieve wijze aanpakt ga je ongetwijfeld last krijgen van lichamelijke klachten. Hoofdpijn, spier- en gewrichtspijn, nek- en schouderklachten en maag- en darmklachten. Als je steeds weer een glaasje neemt om je angst te onderdrukken zal dat uiteindelijk ten kosten van je gezondheid gaan.

Heb jij last van angsten? Doe de gratis Angststoornistest
Columnist Tandor.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief