Zo overleef je de overgang

Hoe-overleef-je-de-overgang

De overgang is een natuurlijk proces. Helaas gaat dit proces maar zelden klachtenvrij voorbij. Het is een fase waarin opvliegers, stemmingswisselingen en andere overgangsklachten je dag kunnen beïnvloeden. Hoe overleef je de overgang?

De lijst van mogelijke overgangsklachten is lang, maar dit zijn een paar veel voorkomende:

Lichamelijke overgangskwalen

  • Opvliegers die wel drie tot vijf minuten kunnen duren, waarbij het zweet je letterlijk uitbreekt. ’s Nachts leidt dit tot doorweekte lakens, met alle vervelende gevolgen voor de nachtrust van dien
  • Veranderingen in je menstruatie. Dat geldt voor de cyclus maar ook de manier van menstrueren verandert: van ineens heel zwaar bloedverlies tot juist heel weinig
  • Vaginale veranderingen waardoor het slijmvlies van de schaamlippen en de vagina, maar ook dat van de baarmoeder en de blaas, dunner, minder elastisch, stugger en meer kwetsbaar kan worden. Dat kan tot leiden tot klachten als pijn, bijvoorbeeld bij vrijen, en jeuk
  • Urineverlies
  • Blaasontstekingen
  • Gewichtstoename
  • Pijn in je gewrichten

Psychische overgangskwalen:

  • Stemmingswisselingen
  • Depressieve gevoelens
  • Geheugen- en concentratiestoornissen en of vergeetachtigheid
  • Minder zin in seks.

Waardoor krijg je opvliegers?
Belangrijk om te weten is dat de hoeveelheid adrenaline die vrijkomt effect heeft op die opvliegers. Hoe meer adrenaline, hoe meer opvliegers. Een opvlieger ontstaat doordat het temperatuurcentrum door de verandering in de hormoonhuishouding, vooral door de plotselinge afname van het hormoon estradiol, ontregeld raakt. Mensen zijn warmbloedige zoogdieren die hun lichaamstemperatuur constant moeten houden. Zakt de lichaamstemperatuur te veel (meer dan 0,2 graden Celsius) dan ga je rillen. Deze spierarbeid zorgt voor warmteproductie, zodat onze temperatuur weer stijgt. Als de lichaamstemperatuur teveel stijgt (meer dan 0,2 graden Celsius) dan wordt de huid meer doorbloed en gaan we transpireren om weer warmte af te voeren. In de overgang is het temperatuurcentrum wat van slag en registreer je al een ‘oververhitting’ wanneer je lichaamstemperatuur met 0,1 graden Celsius stijgt. Een opvlieger is dan het gevolg.

Bewegen en de overgang
Een mogelijk effect van sport is dat adrenaline onder andere in de spieren wordt afgebroken. Adrenaline is het stresshormoon dat we aanmaken wanneer we in gevaar zijn. Door adrenaline kunnen we snel reageren op gevaar. Adrenaline is pas afgebroken na 30 minuten rennen of 90 minuten flink doorwandelen. Krachtsport is effectiever bij het afbreken van adrenaline dan een looptraining. Krachtsport is niet beter dan hardlopen maar het is intensiever en daarom sneller effectief. Hardlopen kan ook, 4 keer per week en dan 30 minuten. Let wel, het is niet zo dat langere hardlooptrainingen effectiever zijn. Wanneer je langer loopt dan 45 minuten maakt het lichaam juist weer meer van het stresshormoon cortisol. Ook boksen kan heel goed werken. Bij beide soorten trainingen, looptraining en krachtsport, maak je endorfine aan. Endorfine zorgt dat je temperatuurcentrum weer gereguleerd wordt. Bewegen in de overgang en daarna is hoe dan ook goed.

Bewegen is een belangrijke factor bij het voorkómen van hart- en vaatziekten, osteoporose, borstkanker, darmkanker en depressie. Iedere keer dat je een trap oploopt in plaats van de lift neemt of dat je de fiets neemt in plaats van de auto, telt mee.

Voeding en de overgang
Gezond eten is altijd belangrijk maar gezonde voeding kan ook voor een verbetering in je overgangsklachten zorgen.

Voedingsmiddelen die het beste zouden werken tegen overgangsklachten zijn:

  • Noten en zaden, zoals amandelen, walnoten, lijnzaad en zonnebloem- en pompoenpitten
  • Sojaproducten
  • Peulvruchten zoals kikkererwten, kidneybonen en linzen
  • Graansoorten zoals tarwe, mais, haver, gerst en rogge

Voedingsmiddelen met een gunstige invloed op opvliegers:

  • Fruit, zoals appels, perziken, peren, ananas en mango’s
  • Groenten zoals broccoli, bloemkool, spruitjes, wortelen, paprika, rabarber en koolsoorten
  • Aardappelen
  • Vette vis zoals makreel, haring, paling, sprot en bokking
  • Vetten en oliën zoals roomboter, olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie
  • Eieren
  • Zuivelproducten zoals yoghurt, sojamelk, karnemelk en kwark
  • Zoetstoffen zoals honing, kandij, ahornsiroop en dadelsiroop

Producten die opvliegers erger kunnen maken zijn:

  • Pittig gekruide gerechten
  • Koffie, thee, frisdranken en alcohol
  • Vlees en gevogelte
  • Suiker en producten van witmeel
  • Conserveringsmiddelen

Overgang en nachtelijke transpireren
Lig je net een paar uur te slapen word je badend in het zweet wakker. Nachtelijk transpireren kan je slaap behoorlijk verstoren. Wat kun je er aan doen? Gebruik beddengoed en nachtkleding van natuurlijke stoffen die sterk ademen, snel drogen en vocht en lichaamswarmte afvoeren. Dun katoen bijvoorbeeld. Zorg voor een koele, goed geventileerde slaapkamer. Ook een goed ventilerend matras kan helpen bij nachtzweten. Vermijd het nemen van hete douches voor het slapen gaan en vermijd voedingsmiddelen en drankjes die bij jou nachtzweten kunnen uitlokken, zoals heet of sterk gekruid voedsel, cafeïne of alcohol.

Overgang en hormonale substitutietherapie
Voor vrouwen met ernstige overgangsverschijnselen kan hormonale substitutietherapie (meestal aangeduid met MHT, de afkorting van de Engelse benaming Menopausal Hormone Therapy) een uitkomst zijn. MHT vult het oestrogeentekort aan dat tijdens de overgang ontstaat en onderdrukt zo de meest onaangename overgangssymptomen. Daarbij vermindert MHT osteoporose (botontkalking), heeft het een gunstige invloed op het cholesterolgehalte, verlaagt het risico op diabetes, zorgt ervoor dat de huid minder snel veroudert, haar minder uitvalt én verlengt de levensverwachting van vrouwen die voor hun veertigste in de overgang zijn gekomen. Bij veel vrouwen duren de symptomen van de overgang zeker een aantal jaren. Samen met deze tips en tips van lotgenoten hopen we dat je de overgang goed doorkomt. Je kunt je klachten zeker verminderen.

Bronnen: overgang.klachten.info, vrouwenindeovergang.nl en gezondidee.mumc.nl

13 reacties op “Zo overleef je de overgang
  1. ik ben voor mijn 40e in de overgang gekomen, maar nu ik 51 ben ben in humeuriger/bozer, heb ik meer pijn in handen/voeten. ook meer moe. wat nu?

    Geschreven door Els op
  2. Ga naar de huisarts en bespreek de klachten met hem / haar

    Geschreven door Tandor op
  3. Ik ben inmiddels 59 en nog steeds wordt ik ‘ s nachts minstens 3 keer wakker van de opvliegers, overdag heb ik er niet meer zo’n last van. Dit speelde al voor mijn 40e. Al meer dan 20 jaar dus, ik weet niet meer wat het is om een nacht lekker door te slapen. Ik heb alle middeltjes op homeopathisch gebied al geprobeerd maar het helpt allemaal niet of nauwelijks. Moet ik dan toch aan de hormonen? Gezellig een wijntje drinken is er voor mij niet bij want dat moet ik met mijn nachtrust bekopen.

    Geschreven door Yo op
  4. hallo,

    ik ben 76 jaar (jong) en ik heb nog steeds nachtelijke opvliegers, overdag krijg ik soms nog ineens een rood hoofd ….Het vervelende is dat ik erg veel kilo,s ben aangekomen en het er erg moeilijk weer af krijgen ….. Ik ben wel laat in de overgang gekomen..Toen ik 42 was is de baarmoeder verwijdert op de eierstokken na….misschien heeft dat er mee te maken ?

    Geschreven door janny op
  5. haha, ja zo’n advies daar heb je wat aan. Denk je serieus dat deze dames nog nooit hebben overwogen naar de huisarts te gaan ?
    Als u niets zinnigs te melden heeft, laat dat dan na.

    Geschreven door Bella Gerant op
  6. Dat is het enige zinnige antwoord dat in principe mogelijk is. Er zal toch eerst nader onderzoek gedaan moeten worden voordat de vraag of een hormoonbehandeling nodig is beantwoord kan worden.
    En je gelooft het misschien niet: maar er zijn genoeg dames die dus niet naar de huisarts gaan of dat overwogen hebben omdat dit soort klachten als normaal worden gezien gedurende de overgang.
    Maar toegegeven: mijn antwoord had iets duidelijker gekund.

    Geschreven door Tandor op
  7. hallo
    ik was 52 toen ik in de overgang kwam ben nu 59 heb het nog steeds opvliegers maar dat vind ik niet zo erg, ik ben ook depressief stemmingswisselingen en onwerkelijk gevoel en dat vind ik vreselijk hoort dat ook bij de overgang en hoelang kan dat eigenlijk duren iemand ook ervaring met deze klachten ? gr jesje

    Geschreven door jesje op
  8. hallo Jesje,
    Ik was ook 52 toen deze ellende begon , ben nu 64 en nog steeds opvliegers en transpireren in de nacht. Slaap enkel nog onder wollen een deken, draag katoen of linnen kleding en voor de depressie heb ik antidepressiva gekregen en die gebruik ik al meerdere jaren nu, wel een kleine dosis venlafaxine 70 milligram per dag. Dat helpt het leven aan te kunnen en toch helder te blijven. Ik hoor van vrouwen van ver in de 70 jaar dat zij nog opvliegers krijgen, dus overgaan doet het niet echt. Sterkte. groet anne.

    Geschreven door anne op
  9. Hallo Anne
    Bedankt voor je reactie
    Ik slik alwel 10 jaar sertraline en oxazepam maar heb het idee dat het niks meer doet vreselijk is dat onwerkelijk gevoel
    Gr jesje

    Geschreven door Jesje op
  10. Zoals gezegd toch maar even naar de huisarts. ook het voedingspatroon aanpassen helpt.En probeer er ook niet te veel bij stil te staan en laat de leuke dingen niet aan je voorbij gaan .

    Geschreven door Angie op
  11. Ik ben 75 jaar. Baarmoeder -hals en eierstokken eruit.Nog steeds opvliegers en tijdens een opvlieger toch 36,5 temp.Soms wel 80 op 1 dag. Ik wordt er heel moe van.Wat kan ik nog doen.? Ook reumatische en artrose.klachten

    Geschreven door Henny Stok op
  12. advies: wandelen wandelen wandelen is werkelijk een probaat middel, verder zoveel mogelijk zwemmen en de natuur in.
    geheid geen klachten meer.

    Geschreven door oma op
  13. Hallo allemaal
    Ik ben 47 en al een tijd aan het rommelen met de overgang , hele heftige ongesteldheid , en ook nog eens super onregelmatig ,elke nacht wakker van het zweet , echt funest voor je nachtrust 🙁
    En nog meer van die hormonale gerelateerde klachten .
    Toen las ik over cbd + olie van Jacob hooi ( wietolie ) ik neem hiervan 3 x 1 druppel per dag , smaakt niet lekker , maar had ik had gewild dat ik hier maanden eerder van gehoord had , na een week gebruiken merkte ik dat het nacht zweten , en andere klachten duidelijk minder werden ( alleen mijn gewicht niet 😉
    Affin ik heb GEEN last meer van nacht zweten 🙂
    En andere klachten minder tot weg 🙂
    Echt een aanrader die olie , smaakt niet lekker , maar dat weegt niet op tegen de voordelen 🙂

    Geschreven door Knorry op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder