Zeg nee! tegen menstruatiekramp

Menstruatiekrampen

– Blog – Ik weet niet hoe het bij jou was, maar toen ik voor het eerst een bloeding kreeg werden er weinig woorden aan vuil gemaakt. Behalve misschien het meest noodzakelijke medische. Het was een ‘kwaad’ wat erbij hoorde, die maandelijkse bloeding en gewoon lastig eigenlijk.

En als je ook kijkt hoe we het vaak noemen: ongesteld. Wat niks anders betekent dan ‘in een slechte toestand verkerend’, ‘in lichte mate ziek’. Niet echt iets waar je naar uitkijkt, toch?

Terwijl het eigenlijk iets heel bijzonders is, zo’n eerste bloeding. Want je maakt de overgang van meisje naar vrouw-zijn! En je bent vruchtbaar en kunt nieuw leven creëren, wow! In veel oude culturen redenen genoeg om er een feestelijke aangelegenheid van te maken!

Maar wat doe je met die vervelende krampen?
Allereerst is je menstruatie een periode van loslaten. Het zorgvuldig opgebouwde nestje vol voedzaam bloed wat je baarmoeder heeft gemaakt. Je natuurlijke behoefte is dan ook om even je aandacht naar binnen te keren. Je lichaam wil rust en ontspanning. Je lichaam wil dat je even voor jezelf zorgt. Als je hieraan voorbij gaat in jouw drukke leven met volle agenda dan gaat je lichaam alleen nog maar harder protesteren. Pijn is namelijk een signaal! Als je rekening houdt met jouw maandelijkse cyclus en de dagen rond je menstruatie het rustiger aan doet, meer tijd voor jezelf neemt, even niet mee doet, zul je merken dat de pijnen minder worden.

Daarnaast kun je eens, in plaats van bv paracetamol (wat toch gevaarlijke bijwerkingen kan hebben) de volgende natuurlijke middelen overwegen. Zonder bijwerkingen!

1) Veel WATER drinken kan menstruatiepijn voorkomen. Bij voorkeur warm of heet water. Er gaat meer bloed naar de huid en dat helpt verkrampte spieren ontspannen. Dus neem een groot glas water wanneer je pijn begint te voelen. Of eet watermeloen of komkommer. Of kijk naar tip 2) en 3).

2) GEMBER is een wetenschappelijk bewezen pijnstiller en spierontspanner. Dus maak bijvoorbeeld gemberthee. Gebruik 5 cm verse gemberwortel, geraspt, op ongeveer 1,5 l water. In een pannetje. Doe er het sap van 1 citroen bij en snij de uitgeperste citroen in stukken en voeg die ook toe. Breng het aan de kook en laat het 10 minuten trekken. Zeef de thee en breng hem op smaak met honing. Neem een kopje en bewaar de rest in een kan in de koelkast. Als je nieuwe thee wilt hoef je alleen maar een kopje op te warmen. Ook kun je veel verse gember toevoegen aan je maaltijden.

3) Ook KANEEL bevat medische eigenschappen. Voeg een kaneelstokje toe aan thee of warme melk. Of koop kaneelthee.

4) Door MAGNESIUM worden je krampen minder pijnlijk. Voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten zijn: bananen, avocado’s, noten, vis en pure chocolade.

5) WARMTE verlicht menstruatiepijn, omdat het de spieren ontspant. Ga op de bank liggen met een warme kruik tegen je buik of onderrug. Of neem een warm bad. En zorg dat je onderbuik en –rug warm gehouden worden door je kleding.

6) MASSEER je buik met olie die je even een beetje verwarmt, bv op de verwarming. Zachtjes drukken en cirkeltjes wrijven.

7) Bepaalde YOGA-oefeningen verlichten de pijn in onderrug en buik. Ga bv plat op je rug liggen met je armen langs je lichaam. Trek je knieën naar je borst. Pak dan het midden van je scheenbenen vast. Druk de onderrug stevig de grond in. Geef je over aan de zwaartekracht en voel hoe de spanning loslaat. Houd dit minimaal 10 minuten vast en het liefst nog langer. Je kunt deze oefening ook doen met je voeten tegen de muur gedrukt. Probeer maar wat voor jou werkt!

En vermijd koolzuurhoudende dranken, alcohol, vet en/of suikerrijk voedsel en koffie! Deze producten kunnen je klachten dramatisch verergeren. Elke vrouw is anders, dus experimenteer met bovenstaand wat jou het meeste verlichting geeft.

Succes!

Nadine

reactie op “Zeg nee! tegen menstruatiekramp
  1. Ik had hele erge kramp en veel bloedverlies. Gewoon de lichtste pil nemen en het is over. Hoef je deze tips allemaal niet te doen 🙂

    Geschreven door Lies op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder