Wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten

Wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten

Er is niets mis met af en toe het sporten overslaan. Soms kan het niet anders in verband met je werk of wanneer je op vakantie bent. Maar stop niet te lang want je conditie en fitness niveau gaan sneller achteruit dan je misschien denkt. Dus wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten?

Wat zijn de voordelen van sporten?
1. Goed voor je hersenen en geheugen. Men denkt dat bewegen de bloedsomloop bevordert waardoor er meer zuurstof in je hersenen komt.

2. Minder stress. Tijdens het sporten maakt ons lichaam onder andere endorfine en serotonine aan. Beiden staan bekend als gelukshormonen. Endorfine heeft ook een kalmerend en pijnstillend effect.

3. Sterke botten. Je botdichtheid neemt na je dertigste af en sporten helpt dit tegen te gaan. Om sterk te worden en te blijven, moeten botten belast worden.

4. Een gezond hart. Bewegen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het voorkomt dat je aders verstopt raken en verlaagt de bloeddruk.

5. Positief effect op de spijsvertering. Als je last hebt van je darmen, zoals bijvoorbeeld obstipatie of een opgeblazen gevoel, zal je waarschijnlijk niet altijd zin hebben om te gaan sporten. Toch kun je veel baat hebben bij meer bewegen, het heeft namelijk een positief effect op je spijsvertering.

6. Meer energie. Door te sporten worden je hart en longen aan het werk gezet en verbetert onder andere je bloedcirculatie waardoor je je energieker voelt.

Maar wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten?

Binnen 3 dagen
Gemiddeld breken je spieren al na drie dagen weer iets af, waardoor je kracht afneemt. Je lichaam breekt minder snel vet af, waardoor het meer opslaat in je lichaam. Maar wees gerust wat gemiddeld duurt het wel 2 maanden of meer voordat je ‘terug bij af’ bent.

Binnen 10 dagen
Een studie die gepubliceerd is in Frontiers in Aging Neuroscience stelt dat een korte sportpauze van 10 dagen al voor veranderingen in onze hersenen kan zorgen. Een sportpauze van ongeveer 10 dagen zou dus al een behoorlijke invloed op je hersenen hebben doordat de bloedtoevoer naar je hersenen vermindert. Het hersengebied dat het meest wordt beïnvloed is de hippocampus. De hippocampus is verantwoordelijk voor het leren en ons geheugen. Het is ook één van de eerste hersengebieden die krimpt bij mensen met Alzheimer.
De onderzoekers bestudeerde met MRI-scans de bloedtoevoer naar de hersenen van sportieve, fitte mensen tussen de 50 en 80 jaar, voor en nadat ze 10 dagen waren gestopt met sporten en daar waren grote verschillen zichtbaar.

Binnen 2 weken
Hoe lang het precies duurt voordat je conditie achteruit gaat als je stopt met sporten, en hoe lang het duurt voor je lichaam verandert, is per persoon anders. Maar na een aantal weken niet sporten gaat je uithoudingsvermogen achteruit. Dat is niets nieuws maar wetenschappers stellen dat 12 dagen zonder trainen er al voor kan zorgen dat je conditie met ongeveer 50% achteruit gaat. Het lichaam is dan minder goed in staat om zuurstof op te nemen en dit naar de spiercellen te vervoeren. Om je conditie goed op peil te houden kun je het beste minimaal één keer per week een cardio, duurtraining of een workout waarbij zowel kracht als conditie wordt getraind uitvoeren.
Een ander onderzoek geeft aan dat 2 weken niet sporten voldoende is om de voordelen van 2 weken intensief sporten te laten verdwijnen.
Maar ook mensen die niet zoveel verschil merken in hun uithoudingsvermogen zullen wel een stijging zien in hun bloeddruk en bloedsuikerspiegel. Dat kan schadelijk zijn voor mensen met diabetes of die last hebben van een hoge bloeddruk.

Binnen 8 weken
Uit een onderzoek onder wedstrijdzwemmers dat in 2012 is gedaan is gebleken dat na een pauze van 5 weken ze bijna 12% meer lichaamsvet hadden dan daarvoor. Tevens zagen ze de omvang van hun middel groter worden en werden ze zwaarder (en deze atleten bleven licht tot gemiddeld bewegen). Dus binnen 8 weken zijn er fysieke veranderingen merkbaar. Uit een recent onderzoek uit 2016 naar Taekwondo atleten, die een pauze van 8 weken namen, bleek dat ook zij meer lichaamsvet kregen en dat hun spiermassa afnam.

Conclusie
Er moet natuurlijk wel gezegd worden dat er een groot verschil tussen voor altijd stoppen met sporten of het nemen van een welverdiende rust periode. Iedere dag bewegen is goed voor ons, maar het is zeker wanneer je een enorme fysieke inspanning hebt geleverd zoals bijvoorbeeld een marathon verstandig om rust te nemen en heel rustig te bewegen. Fiets naar je werk of neem de trap in plaats van de lift. Maar stop niet helemaal met bewegen! De voordelen van sporten zijn daar te groot voor.

Bronnen: out2move.nl en welingelichtekringen.nl

3 reacties op “Wat gebeurt er met je lichaam als je stopt met sporten
  1. Hallo lezer.
    Ik doe al 25 jaar aan hardlopen,maar kan op het ogenblik niet sporten L.v.m.pijn
    In de hamstringblessure en zitbeen.
    Na een training drie keer driehonderd meter en een keer vierhonderd snel voelde het
    Niet goed bij het zitbeen bot en de hamstringblessure.
    Nu ben ik al vier maand uit de running enheb nog pijn bij het rekken van de hamstringblessure.
    Loop dus niet maar doe wel oeffeningen soms.
    Wat te doen
    In mijn lichaam is ernstige atrose geconstateerd met een degeneratieve vorm van de ruugewerf.
    Ik wil graag weer hardlopen,maar is dit verstandig?
    Groet Gerard Souverijn

    Geschreven door Gerard souverijn op
    • Ik moet donderdag as onder het mes. Een spatader gaan ze dicht maken. 4 weken rust. Pffff Ik ga twee keer per week conditietraining doen, een keer circuit en een keer hardlooptraining. Aan twee dagen dag ik nog hardlopen. Ik vrees nu al dat ik weer aankom en mijn conditie achteruit gaat.

      Geschreven door Jana op
  2. Ik loop elke dag 7 kilometer
    Heb last van slechte doorbloeding in mijn benen mijn leeftijd is 75 jaar
    Is dit te weinig moet ik meer en langer lopen ?
    Rm

    Geschreven door Ria boots op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder