Waarom sporten gezond is

Waarom-sporten-goed-is

Dat sporten goed voor je is, dat horen we met grote regelmaat. Sporten helpt preventief tegen overgewicht en bevordert de kwaliteit van je leven. Maar wist je ook dat je humeur beter wordt van sporten? Heb jij nog redenen nodig om te beginnen met sporten? Wij hebben 6 positieve effecten van sporten voor je op een rij gezet.

Goed voor hart en bloedvaten
Een half uur bewegen per dag houdt hart en bloedvaten in conditie en verlaagt de bloeddruk. En door actief bezig te zijn verhoogt de high densitylipoproteïne (HDL), dat is het goede cholesterol, en vermindert de ongezonde triglyceriden (dat is het slechte cholesterol). En dit is goed voor je bloedvaten.

Goed voor soepele gewrichten en sterke botten
Artrose (gewrichtsslijtage) en osteoporose (botontkalking) zijn de meest voorkomende ziektes van ons bewegingsapparaat naarmate we ouder worden. En dooor verstandig te bewegen is het mogelijk om veel ellende te voorkomen. Gewrichten blijven namelijk het langst gezond als ze bewegen (ook bij beginnende artrose).

Ook osteoporose kun je tegen gaan door te bewegen, want wanneer je een bot belast dan wordt het ter plaatse verstevigd.

En als spieren en pezen rond de gewrichten sterk zijn dan worden de gewrichten stabieler en minder belast.

Helpt overtollig gewicht verliezen en gewicht op peil te houden
Genoeg bewegen kan je helpen bij het verliezen van gewicht en om je gewicht vervolgens op peil te houden. Wanneer je meer calorieën verbrand dan de calorieën die je tot je neemt dan zal dat er voor zorgen dat je gewicht verliest.

Door te sporten verhoog je je metabolisme (je stofwisseling) en het vergroot je spiermassa waardoor je ook weer meer vet verbrand.

Goed voor je rug
Lage rugklachten komen zeer regelmatig voor (80% van de Nederlanders heeft ooit last van lage rugklachten). En bewegen kan een rol spelen in het verbeteren van de kracht van spieren die de wervelkolom ondersteunen. Maar ook wanneer je al last hebt van rugklachten is bewegen belangrijk. Sporten die hier bij uitstek geschikt voor zijn zijn; yoga, pilates, zwemmen en aqua aerobics. Dit zijn namelijk sporten waarbij de gewrichten geen zware schokken moeten opvangen. Voetbal en hockey zijn daardoor minder geschikt.

Vermindert stress
Door te sporten wordt het stresshormoon cortisol sneller afgebroken en zorgt je lichaam ervoor dat het hormoon endorfine vrij komt. Je lichaam zal zich hierdoor beter voelen en je humeur krijgt er een heerlijke positieve boost van.

Daarnaast leiden lichamelijke activiteiten je gedachten af van je problemen en komen je continue malende gedachten even tot rust.

En het blijkt dat lichamelijke activiteit kan worden gekoppeld aan een verlaagde fysiologische reactie ten opzichte van stress. Met andere woorden; door te sporten word je minder vatbaar voor stress.

Gunstig effect op diabetes
Voor mensen met diabetes geeft sporten ook veel voordelen. Bij de meeste mensen zal de gevoeligheid voor insuline beter worden waardoor koolhydraten makkelijker worden opgenomen. En de bloedglucosespiegel daalt na het sporten direct. Regelmatig sporten heeft dus bij de meeste mensen een blijvend positief effect op de bloedglucosewaardes.

Conclusie
Door te sporten werkt alles beter, je voelt je vol energie, je spijsvertering werkt efficiënter, je hersenen krijgen meer zuurstof, het schenkt je weerstandsvermogen tegen ziektes en helpt je zo lang mogelijk gezond te blijven. Dus begin vandaag nog met sporten.

|Bronnen: Hartstichting, Diabetes Fonds en Gezondheidscentrum de Volgerlanden

reactie op “Waarom sporten gezond is
  1. Nu mezelf nog naar de sportschool slepen en inschrijven…..

    Geschreven door Lene op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder