Touwtjespringen; geen kinderspel

Touwtjespringen

Waarschijnlijk heb je als kind touwtje gesprongen, de meisjes hebben dit vast wel gedaan toen ze nog klein waren. En wat toen een leuk kinderspelletje was, is nu een serieus middel om af te vallen, conditie mee op te bouwen en een strak lichaam van te krijgen.

Waarom is touwtjespringen dan zo effectief?
Met touwtjespringen gebruik je ongeveer iedere spier die in je lichaam aanwezig is. Van je benen (je kuiten en je bovenbenen), tot je billen, je middel en je armen. Daarnaast verhoogt je hartslag door touwtje te springen waardoor je calorieën verbrand en werk je aan je conditie en uithoudingsvermogen.

Je verbrandt ongeveer 1,5 kilocalorieën per kilogram lichaamsgewicht per 10 minuten touwtje springen. Bij een gewicht van 60 kg verbrand je met een half uur touwtjespringen ongeveer 270 calorieën. Wanneer deze zelfde persoon zou gaan joggen dan zou hij / zij ongeveer 210 calorieën verbranden.

Dat het geen kinderspel is, is wel te zien aan dat boksers en atleten het hebben opgepakt als een serieuze warming-up, ter verbetering van het uithoudingsvermogen en als verbeteren van de souplesse van de voet en het been.

Welk schema kun je als beginner aanhouden voor een goede opbouw en een laag risico op blessures houden? Begin in ieder geval met een opbouwperiode van 6 weken.
Week 1: 2 x per dag 1 minuut
Week 2: 2 x per dag 2 minuten
Week 3: 2 x per dag 5 minuten
Week 4: 1 x per dag 10 minuten
Week 5: 4 x per week 1 x 15 minuten
Week 6: 3 x per week 1 x 20 minuten

Daarna kun je aan de slag gaan met 1 x per week een half uur of langer.

Zet wel door want touwtjespringen is lastiger en intensiever dan je denkt of herinnert. En hierdoor geven mensen het helaas iets te snel op. Wanneer je in week 4 zit dan spring je echt al een stuk gemakkelijker en dan wil je het alleen nog maar uitbreiden.

Kortom; touwtjesringen is perfect om af te vallen, een strakker lijf door te krijgen, maar daarnaast is het goed voor je conditie, coördinatie, beweeglijkheid, snelheid en je voetenwerk.

Bronnen: Ropeskipping.nl, echt gezond afvallen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder