Kou en verstandig sporten

Kou-en-sporten

Wanneer het herfst en winter is dan zijn we al lang niet meer zo enthousiast om naar buiten te gaan om te sporten. Maar wanneer u de juiste maatregelen treft dan is het heerlijk om ook in de herfst en winter buiten te sporten.

Zoals gezegd moeten er wel de juiste voorbereiding plaatsvinden want blessures kunnen altijd optreden, maar in de herfst en winter lopen we net wat meer risico omdat de ondergrond waar we op lopen door regen en sneeuw nat kan zijn, en omdat we wat vaker in het donker zullen lopen.

Kleding
Verstandig sporten begint met goede kleding. Natuurlijk warmt ons lichaam tijdens het sporten op, maar dat wil niet zeggen dat u zich niet warm genoeg moet kleden. Dat geldt niet alleen voor de romp maar ook zeker voor de ledematen. De reden hiervoor is dat het bloed als eerste wegtrekt uit de ledematen bij kou. Daarom is het noodzaak om er voor te zorgen dat deze warm genoeg blijven.

Het hoofd is het lichaamsdeel waar de meeste warmte het lichaam verlaat. De doorbloeding van de hoofdhuid is namelijk niet goed afsluitbaar voor het lichaam, want onze hersenen moeten warm blijven. Draag bij kou daarom een muts of een pet.

Maar let op want “warm genoeg” staat niet gelijk aan veel kleding. Dat is ook niet goed omdat het lichaam nog wel moeten kunnen ademen. Naast warme en ademende kleding is het van belang dat het goed past en dat u goed moet kunnen bewegen gedurende het sporten. Maar ook hier geldt dat u beter teveel aan kunt hebben dan te weinig want u kunt altijd nog wat uitdoen tijdens het sporten.

De wind
De mate waarin we afkoelen heeft niet enkel met de temperatuur te maken, maar ook met de wind. Start daarom tegen de wind in als u gaat hardlopen of wielrennen dan zal de wind op de terugweg in de rug zitten. Dit is positief omdat u dan warm en bezweet bent en doordat u wind mee heeft koelt u minder af. In de zomer kunt u dit natuurlijk exact andersom doen.

Warming Up
Wanneer het koud is dan is een goede warming-up van belang, hierdoor kunnen uw spieren zich alvast opwarmen en uw lichaam went langzaam aan de intensievere activiteit. Neem wel alle spiergroepen mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder