Stretchen tegen blessures

Stretchen

Vele jaren werd er geroepen om te stretchen voor het sporten om zo blessures te voorkomen. Echter dat stretchen daadwerkelijk blessures voorkomt dat is nooit aangetoond.

In Engeland is er een studie opgezet waarin 2500 volwassenen gedurende een periode van 12 weken werden gevolgd en onderzocht. De wetenschappers keken tijdens deze periode naar de effecten van stretchen. De conclusie was dat het vanuit stilstand stretchen niet veel meer doet dan het verminderen van wat bestaande irriterende pijntjes. Voor het vermijden van blessures moet volgen deze wetenschappers veel meer gekeken worden naar fitheid en het krachtniveau van de desbetreffende persoon.

Een studie van de Universiteit van Nevada ondersteund dit alles en heeft zelfs een aanvulling hierop. Hieruit blijkt dat bij het stretchen vanuit stilstand men zelfs kracht in de benen verliest. De gestretchte spier zal zelfs nog een half uur zwak blijven, waardoor de kans op blessures zelfs groeit.

Dit alles wil niet zeggen dat stretchen zinloos is of zelfs blessures veroorzaakt. Maar dat een sporter tijdens de warming-up naast stilstaande stretchbewegingen ook dynamische oefeningen moet doet.

Samenvattend; het is belangrijk om door te gaan met stretchoefeningen, maar ze wel af te wisselen met andere bewegingen. Meerdere bewegingen tegelijk vergroten je kracht en flexibiliteit. Wat nog beter is, is om vooral in beweging te stretchen en niet vanuit stilstand en zeker niet te zwaar te stretchen, anders verliezen de spieren teveel kracht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder