Vijf anti – spierpijn tips

Anti-spierpijn-tips

Sporten, we weten allemaal dat het goed voor ons is. Echter wanneer er spierpijn aan te pas komt dan vergaat het lachten je snel. En dan gaat het maar om 1 ding ‘hoe kom ik zo snel mogelijk van die spierpijn af’!

Wij hebben een paar anti spierpijn tips op een rijtje gezet.

Bewegen
Dat klinkt misschien onlogisch maar bij het hebben van spierpijn is het niet verstandig om helemaal niet te bewegen. De stijfheid en spierpijn worden dan alleen maar erger. Dus beweeg met een lage intensiteit zodat de spieren een betere doorbloeding hebben en de afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd. Ga een stukje fietsen of wandel rustig een rondje door de wijk.

Direct koelen
Wanneer je voelt dat bepaalde spieren iets te zwaar zijn belast, leg dan direct ijs of een ice-pack op de spieren die je voelt. Hierdoor kun je een ontsteking voorkomen. Door de kou verbetert de doorbloeding, vernauwen de bloedvaten en kunnen de afvalstoffen worden afgevoerd. Er bestaan ook gel’s die een sterk verkoelend effect hebben.

Een goede massage
Een goede massage kan echt weldadig werken voor je belastte spieren. De bloedsomloop zal hierdoor worden gestimuleerd en de afvalstoffen kunnen beter worden afgevoerd. Hierdoor zal het herstelproces met zo’n 30% worden versneld. Ook voorafgaand aan het sporten kan een massage er voor zorgen dat er na het sporten geen spierpijn optreedt.

Gebruik warmte
Vaak is de tweede dag de spierpijn het hevigst en dan is het van belang dat er een goede doorbloeding van de spieren is. Warmt is hiervoor het perfecte middel. Daarnaast ontspannen de spieren door de warmte , wat er weer voor zorgt dat de pijn vermindert. Dus ga lekker naar de sauna, en wanneer de drukke agenda het niet toelaat dan is tijgerbalsem een prima alternatief.

Natuurlijke pijnstillers
Gember, kurkuma en basilicum staan ook wel bekend als natuurlijke pijnstillers. Ze zouden een ontstekingsremmende werking hebben. Maar ook zalm, yoghurt, verse munt, sojabonen en peper zouden helpen tegen de spierpijn. Kersensap en cranberry sap bevatten antioxidanten die ook een ontstekingsremmende werking hebben.

En het drinken van een kopje koffie (cafeïne) voor het sporten zou de kans op spierpijn verminderen.

Het hebben van spierpijn is helemaal niet erg en kan ons er ook aan herinneren dat we lekker gesport hebben. Maar overtrain je zelf niet, het is belangrijker om regelmatig te sporten, en dit goed op te bouwen, dan zo nu en dan helemaal tot het uiterste te gaan met dagen van spierpijn als herinnering. Heb je toch spierpijn? Dan weet je nu wat je moet doen. Sport ze!

Bronnen: WebMD, wcshq.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder