Snoozen; gevaar voor lichaam en geest?

Snoozen-een-gevaar-voor-lic

Er bestaan 2 type mensen. Het type dat direct uit bed gaat nadat de wekker is gegaan en het type dat nog even de snooze knop aantikt om nog even lekker te blijven liggen. Maar pas op want snoozen is ongezond!

Wat is snoozen eigenlijk precies?
Snoozen is die sluimerfunctie op je wekker waarbij je het alarm niet uitzet maar waar na een periode van vaak 9 minuten, de wekker weer afgaat om zo nog even wat langer in bed te kunnen blijven liggen.

Waarom is snoozen een slecht idee?
Gedurende de nacht doorlopen we een aantal slaapcyclussen (meestal 5) die ieder weer bestaan uit 5 fases.
Fase 1; dit is de overgangsfase van wakker naar slapen
Fase 2; hier begint het daadwerkelijke slapen maar is nog steeds een lichte slaap
Fase 3; hier is de overgang van een lichte slaap naar de diepe slaap. Je ademhaling is diep, de hartslag daalt en de spieren ontspannen zich
Fase 4; dit is de laatste fase van de diepe slaap en op dit moment zijn je hartslag en ademhaling op zijn laagst
Fase 5; de welbekende REM fase met veel activiteit van de hersenen, ogen en de fase waarin we dromen

Na fase 5 word je soms heel even wakker (vaak weet je dat helemaal niet meer) en gaat fase 1 weer van start.

Het zou het mooist zijn wanneer de wekker net na einde van fase 5 gaat, maar helaas is voor veel mensen dat niet weggelegd en worden we gewekt in een andere fase waardoor je dus al wat lastig wakker kunt worden bij het afgaan van de wekker.

Invloeden van snoozen
Dus bij het afgaan van de wekker verstoor je dus eigenlijk het natuurlijke proces van het wakker worden. En iedere keer dat je vervolgens op die snooze knop drukt geef je het lichaam het teken om weer lekker in slaap te vallen, en dus om slaaphormonen aan te maken. Maar na 9 minuten gaat de wekker weer af en staat je lichaam weer in de ontwaakfase waarin je alert moet zijn. Dus wanneer je dit regelmatig doet ontstaat er een soort chemische verwarring omdat dopamine (dat is in staat de productie van het slaaphormoon melatonine te remmen en draagt zo bij in het bepalen van het slaap- en waakritme) en serotine (serotonine werkt als regulator van het dopamine-systeem) op hetzelfde moment in ons lichaam vrijkomen en door deze dubbele vrijgave kan je je slapper voelen en meer moe, gedesoriënteerd raken en slechter functioneren.

Daarnaast kan snoozen zorgen voor stoornissen in het geheugen, reactietijd, aandacht en begrip omdat de slaap elke 9 minuten wordt onderbroken waardoor de slaapkwaliteit eigenlijk erg laag is.

Conclusie
Snoozen is dus niet zo onschuldig en voor de mensen die willen stoppen met snoozen is de tip om toch echt direct uit je bed te gaan wanneer die wekker gaat. Een hulpmiddel is natuurlijk om de wekker niet naast je bed neer te zetten maar ergens in je slaapkamer waardoor je op moet staan om hem uit te zetten.

Bronnen: Inslaap.nl en Huffington Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder