Slecht geslapen? Zo kom je de dag door!

Slecht-geslapen

Piekeren, een huilende baby, geluidsoverlast: iedereen slaapt wel eens slecht. Wat de reden ook mag zijn, na een korte nacht voel je je niet fit. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om een tekort aan nachtrust te compenseren en je gedurende de dag fit te voelen.

1) Sta op wanneer de wekker gaat
Hoe kort je ook geslapen hebt, sta gewoon op wanneer de wekker gaat. Blijven liggen, ook al is het maar een paar minuten, werkt averechts. Je bioritme raakt erdoor van slag, waardoor je de nacht erop meer moeite zal ervaren om in slaap te vallen. Daarbij wordt het alleen maar moeilijker om alsnog uit bed te komen als je keer op keer op de snooze knop van je wekker drukt.

2) Drink een glas water vlak nadat je bent opgestaan
Dat voldoende water drinken goed voor ons is, dat weet vrijwel iedereen. Maar wist je ook dat water je energie geeft? Na een nacht niet drinken is ons lichaam vaak uitgedroogd als we wakker worden. Merk je dat je vaak moe wakker wordt, ook al heb je goed geslapen? Drink dan na het opstaan een glas water. Je voelt je dan al snel een stuk fitter. Als je te weinig hebt geslapen, is voldoende drinken helemaal belangrijk om je lichaam extra te ondersteunen.

3) Eet een gezond ontbijt.
Dat ontbijten gezond voor je is weet eigenlijk ook iedereen. Maar voor de mensen die toch nog niet ontbijten: na een korte nacht kun je ieder beetje energie gebruiken. Probeer dus om zo snel mogelijk na het opstaan een vezelrijk ontbijt te eten. Dit geeft je gedurende de hele dag energie!

4) Zoek daglicht op!
Je trekt je ’s ochtends misschien het liefst terug in een donker hoekje, maar daglicht helpt je juist om wakker te worden. Probeer daarom voor alle verplichtingen even naar buiten te gaan om een paar zonnestralen op je huid te voelen. Is de zon ver te zoeken? Doe dan een paar extra lampen aan om het daglicht na te bootsen. Daglicht geeft je sowieso veel energie. Werk je op een donker kantoor? Kijk dan of je gewone lampen kan laten vervangen voor daglichtlampen.

5) Drink koffie, maar met mate
Op een dag zoals deze kun je wel een extra kop koffie gebruiken. Probeer toch niet meer dan twee koppen koffie te drinken. Meer cafeïne dan er in twee koppen koffie zit, zal er namelijk niet voor zorgen dat je je fitter gaat voelen.

6) Doe een middagdutje
Tegen de tijd dat de middag zich aandient, daalt je energieniveau vaak behoorlijk. Zeker als je slecht geslapen hebt. Je kunt de schade van een verstoorde nachtrust deels inhalen door een middagdutje te doen. Zorg er wel voor dat je niet te lang slaapt. Hooguit een half uurtje. Langer slapen werkt averechts, terwijl een dutje van twintig tot dertig minuten juist energie geeft!

7) Dipje? Ga wandelen!
Of je nu slecht geslapen hebt of niet, bijna iedereen ervaart in de namiddag een energiedip. Je kunt natuurlijk naar de snoepautomaat rennen of een soepje eten, maar een korte wandeling geeft veel meer energie. Daarbij is bewegen altijd goed, zeker wanneer je een groot deel van de dag zittend doorbrengt. Frisse lucht happen en de benen strekken, al is het maar tien minuten, doet wonderen. Je voelt je nadien alerter en je kunt je ook de laatste uurtjes van de werkdag productief doorbrengen.

8) Eet een lichte avondmaaltijd
Zwaar tafelen is niet zo’n goed idee als je slecht geslapen hebt. De welbekende koolhydraten zullen er dan voor zorgen dat je last krijgt van een after-dinner dip. Eet daarom een lichte maaltijd. Zo krijg je voldoende energie binnen om de avond door te komen, zonder dat de behoefte om een dutje te doen opdoemt.

9) Ga op tijd naar bed, maar niet te vroeg!
Als je te vroeg naar bed gaat, om bijvoorbeeld de schade van de voorgaande nacht in te halen, dan raakt je bioritme van slag. Als je een uur of twee minder nachtrust hebt gehad dan normaal, ga dan hooguit een half uurtje eerder naar bed. Zo blijft je bioritme in stand en krijg je wat extra nachtrust. Zorg ervoor dat je een paar uur voor je gaat slapen niet te actief bent. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Lees bijvoorbeeld een boek. Probeer de TV en een late-night snack te vermijden. Het licht van de TV en de energie die het eten geeft, zullen er voor zorgen dat je meer moeite hebt met in slaap vallen.

reactie op “Slecht geslapen? Zo kom je de dag door!
  1. Mijn ervaring is dat je een aantal dagen precies op dezelfde tijd naar bed moet gaan en dan ook weer steeds op dezelfde tijd opstaan. Binnen een week is je bioritme hersteld. Ik word ’s nachts ook steeds op dezelfde tijd wakker op twee minuten nauwkeurig om naar het toilet te gaan. Het helpt ook om tegen je onderbewustzijn te zeggen wat het doen moet. Het zal jou geloven.

    Geschreven door TheoDeed op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder