De kracht van een Powernap

Powernap

Direct na de lunch komt hij vaak opzetten; de ‘after lunch dip’, en om dan nog alert aan die vergadering deel te nemen dan moet er wel heel wat gebeuren. Een Powernap kan je dan helpen!

Wat is een Powernap?
Een Powernap is een verkwikkend dutje van niet meer dan 15 tot 20 minuten om zo je lichaam en geest een echte oppepper te geven. We kennen allemaal de siësta zoals deze gehouden wordt in Zuid-Europese landen, en de Powernap is de snelle tussendoor variant daarvan die als het goed is veel intensiever is.

Is een Powernap echt gezond?
Het lijkt er wel op. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het houden van zo’n Powernap een positief effect heeft op een behoorlijk aantal zaken zoals:
– Verbetering van je concentratievermogen
– Het stimuleert je geheugen
– Het maakt je alerter
– Geeft je een creativiteits boost
– Laat je productiviteit stijgen met meer dan 30%
– Vermindert stress en spanning
– Verbetert je prestaties. Onderzoek onder piloten bij NASA wees uit dat een Powernap de prestaties aanzienlijk verbeterde.

En bovenstaande geldt voor zowel ouderen als jongeren.

Wanneer is een Powernap effectief?
Een Powernap is effectief wanneer je je veilig voelt in een, bij voorkeur, afgesloten kamer zodat je niet gestoord kan worden. Want er is niets erger dan een verstoorde Powernap. Wanneer het mogelijk is dan is wat duisternis een mooie bijkomstigheid net als een bank of een bed. Wanneer dit niet mogelijk is (en dat kunnen we ons goed indenken) dan is een luie stoel met een slaapmasker een prima alternatief. En let op de tijd, dus zet een timer op maximaal 20 minuten.

Het beste tijdstip voor een Powernap is lastig te bepalen, het is alleen wel bewezen dat het houden van een Powernap na 15:00 uur het normale nacht slaapritme in de war kan schoppen. Voor de rest is het afhankelijk van je gewoontes, planningen en mogelijkheden.

Nachtdienst
Tevens is vastgesteld dat het houden van een Powernap voor het starten van een nachtdienst zeer effectief is voor de mensen die een nachtdienst draaien of die onregelmatige werktijden hebben. Het zou de slaperigheid en vermoeidheid verminderen en daarmee zorgen voor minder ongelukken.

Koffie
En voor iedereen die extra energiek uit zijn Powernap wil komen is de tip om voor het ‘Powernappen’ een kop koffie te drinken. De werking van cafeïne in de koffie is na ongeveer 20 minuten, dus direct na je Powernap. Natuurlijk is niet iedereen in de gelegenheid om door de weeks een Powernap te pakken, maar probeer het dan eens uit in het weekend, en kijk of dat het ook voor jou werkt.

Bronnen: WebMD, Timemanagement.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder