Slapen en de vijf slaapfasen

Slapen-de-5-fasen

We weten het allemaal; te weinig slapen is niet goed voor onze gezondheid. We merken het direct want we zijn de volgende dag meer prikkelbaar en kunnen ons minder goed concentreren. Ook te lang slapen kan negatieve gevolgen hebben voor onze gezondheid.

Wanneer u zo nu en dan een nacht te kort of te lang slaapt dan is dat geen probleem, maar wanneer u wekenlang of soms zelfs maandenlang minder dan 6 uur per nacht slaapt dan kan uw gezondheid hier last van hebben.

Uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die veel te kort of juist veel te lang slapen een verhoogd risico lopen om vroegtijdige te sterven. Gemiddeld heeft volwassenen tussen de 7 en 8 uur slaap per nacht nodig. En tijdens zo’n nacht van 7 a 8 uur slapen doorlopen we 5 stadia ieder met een gelijke opbouw van 90 tot 120 minuten.

Elke stadium of cyclus bestaat uit vijf fasen.

Fase 1: De start is dit is de overgangsfase tussen het nog wakker zijn en slapen. In deze fase vertraagt de oogbeweging en van zachte geluiden kunt u wakker worden.

Fase 2: In deze fase bent u in uw lichte slaap en deze fase duurt ca 45 minuten. Zachte geluiden worden niet meer gehoord en wanneer u gewekt zou worden dan heeft u het idee dat u helemaal niet geslapen heeft.

Fase 3: In deze fase wordt de ademhaling rustiger en regelmatiger en daalt het hartritme en ontspannen de spieren.

Fase 4: Dit is de fase van de diepe slaap en in deze fase herstelt het lichaam zich. Wanneer iemand gewerkt wordt wanneer hij in de vierde fase is dan is hij/zij geheel gedesoriënteerd.

Fase 5: De droomfase ook wel de REM fase genoemd. In deze fase zijn onze hersenen zeer actief en verwerken veel informatie waardoor onze dromen soms heftig kunnen zijn. Onze hartslag is onregelmatig en de bloeddruk stijgt. Zoals u begrijpt vergt deze fase veel energie. Na deze 5de fase ontwaken we vaak onbewust even waarna de slaapcyclus weer bij fase 1 begint.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder