Hoe verminder je stress?

Hoe-verminder-je-stress

Stress is een doodnormale reactie van ons lichaam op noodsituaties. Maar langdurige stress is slecht en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.

Door onderstaande tips kun je er voor zorgen dat de stress vermindert en het stressniveau niet te hoog wordt.

Vermijdt of verminder je cafeïne inname
In tijden van stress is het belangrijk om gezond te eten en te drinken. Koffie, en dan specifiek cafeïne, zorgt voor het vrijkomen van adrenaline en bevordert daarmee de toename van stress. Daarnaast kan cafeïne ook zorgen voor een slechtere kwaliteit van de nachtrust wat op zich ook een bron van stress kan zijn.

Schakel ’s-Avonds je beeldschermen eens uit
Ja, de digitale wereld is bijzonder handig en zeer verleidelijk. Maar doe in de avond eens alle elektronica uit en verminder zo het aantal prikkels uit je omgeving. Je hersenen moeten deze prikkels allemaal maar verwerken en komen op met het continue ontvangen van allerlei prikkels niet tot rust. En dan heb je ook weer eens tijd van dat lekkere boek.

Ga lekker sporten
Niets gemakkelijker dan wanneer je na een hectische dag thuis op de bank gaat liggen om je te ontspannen met een avondje bankhangen. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee maar door te gaan sporten kun je echt stress verminderen. Door het sporten kun je je gedachten afleiden van je problemen maar door te sporten is het ook mogelijk om het stresshormoon Cortisol te verminderen en de endorfine verhogen. Je lichaam voelt zich beter en je humeur krijgt er ook een positieve boost van.

En sporten heeft zelfs een lange termijn effect; uit onderzoek is gebleken dat mensen die een sport beoefenen minder vatbaar zijn voor stress.

Let op je ademhaling
Ademen door je buik kan een wapen zijn tegen stress. Door te ademen door je buik daalt je middenrif en vergroot je op deze manier je buikholte. Je voelt je buik tijdens een buikademhaling ook echt uitzetten (doordat je organen naar voren worden gedrukt). Deze manier van ademhalen werkt kalmerend en je zult merken dat wanneer je de buikademhaling toepast dat je rustiger en veel dieper kan inademen, dat je hartslag tot rust komt en je spieren ontspannen. Hierdoor kun je beter ontspannen en werkt dus stress verminderend.

Zeg vaker nee
Nee zeggen is voor veel mensen lastig. We zijn bang dat de ander boos wordt of je hebt het gevoel dat de ander je nodig heeft of dat de anderen negatief over je gaan denken. Allerlei ‘redenen’ om geen nee te zeggen. Maar soms is nee zeggen nodig zodat je die broodnodige tijd en aandacht aan jezelf kan geven. Door even niets te moeten en even geen verantwoordelijkheden te dragen zal je merken dat je kunt ontspannen en dat je ontstrest.

Leg de lat wat lager
Ook het stellen van hoge eisen kan veel stress veroorzaken. Niemand is perfect en niemand is onmisbaar. Verwacht dan ook niet van jezelf dat je perfect bent of onmisbaar bent. Dus pas je doelen aan zodat ze haalbaar zijn en verminder daardoor stress. Het is voor iedereen veel leuker en motiverender wanneer gestelde doelen ook daadwerkelijk behaald worden.

Pak de stressvolle situatie aan
Een heel groot deel van de reden van het gestrest zijn ligt op het vlak dat er of professionele problemen zijn of dat er persoonlijke problemen zijn. Wanneer deze problemen niet worden aangepakt dan zal de situatie of verergeren of de situatie blijft zoals hij is. Dus zet op een rij wat bij jou deze spanning geeft, bespreek het en pak die stressvolle situatie aan.

Ontspan
Ontspanning is essentieel voor het herstel van innerlijke rust. Iedereen ervaart ontspanning op zijn eigen manier. Voor de een kan het luisteren naar prachtige muziek ware ontspanning geven. De andere ontspant zich door het lezen van een goed boek. Maar zorg voor vaste momenten van ontspanning en hoe je je dan ontspant dat maakt dan niets uit.

Drink een kopje thee
In tijden van stress kun je het beste veel thee drinken! Er zitten bepaalde ingrediënten in thee die een gunstige invloed hebben op stressreacties zoals catechinen, polyfenolen, flavonoïden en aminozuren. Vooral groene thee, maar ook zwarte thee helpt om het cortisolniveau te laten dalen. En wanneer je uiteindelijk niet in staat bent om om te gaan met de stress in je leven, dan is het aan te raden om hulp te vragen. Maak een afspraak bij je huisarts en bespreek je situatie.

Bronnen: Hartstichting en Stressplein

4 reacties op “Hoe verminder je stress?
  1. Beste,
    Ik mis in het overzicht meditatie.
    Je zou kunnen stellen dat meditatie onder de noemer ontspannen staat, maar meditatie gaat veel verder en het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie, gedefinieerd als gedachtenloos bewustzijn stress echt aanpakt, ook op langere termijn. Ik verwijs hiervoor naar het onderzoek uitgevoerd door de Australische dokter Ramesh Manocha, zoals gepubliceerd in zijn boek: Silence Your Mind.
    Dit onderzoek is in diverse wetenschappelijke vakbladen gepubliceerd.

    Geschreven door Pat op
  2. Hoe doe je door de buik ademhalen?Dat moet je ook maar kunnen toch?

    Geschreven door dutsie op
  3. Daar zijn ademhalingsoefeningen voor.

    Geschreven door Tandor op
  4. google op buikademhaling, dan vind je manieren om deze ademhaling te oefenen.
    NB bezig zijn met je ademhaling is een van de dingen die al meteen je gedachtenstroom onderbreken, omdat je je aandacht ergens anders op richt. Het gaat verder om volhouden, want alleen als je de oefeningen wat langer volhoudt zul je effect merken van de oefening zelf. cursus mindfulness de ademhaling ook betrekken.

    Geschreven door charlotte op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder