Stress verminderen door voeding?

Stress-en-voeding

Stress is voor velen een bekend fenomeen. Er is gezonde stress en ongezonde stress. Een klein beetje stress is helemaal niet erg, en kan soms zelfs nuttig zijn. Maar wanneer je continue het gevoel hebt gestrest te zijn, je niet meer kunt ontspannen en het je dagelijks leven beïnvloed, dan is stress een probleem geworden.


In een gespannen situatie of stress periode maakt ons lichaam stresshormonen aan. Dit zijn adrenaline, noradrenaline en cortisol. Door het stresshormoon cortisol krijg je onder andere trek in zoete en koolhydraatrijke snacks zoals pizza, chips of een gevulde koek. Doe dit niet, want juist het eten van gezonde voeding kan er voor zorgen dat je de negatieve effecten van stress het hoofd kan bieden.

Dus pak je eetpatroon aan en kijk eens naar deze voedingsmiddelen;

Chocolade
Door stress maakt het lichaam dus het stresshormoon cortisol aan. Uit onderzoek is gebleken dat door het dagelijks eten van 40 gr chocolade (+ 70% cacao)dit je cortisol niveau kan laten dalen. Hierdoor verbetert je stemming, je krijgt meer energie en je kunt beter omgaan met problemen.

Spinazie
Door stress stijgt je bloeddruk en magnesium beschikt over de eigenschap om de bloeddruk te verlagen. En spinazie zit boordevol magnesium net zoals in snijbieten, pompoenpitten, yoghurt, amandelen, avocado’s en bananen.

Vette vis
Vette vis zoals zalm, tonijn, makreel en schelvis zijn rijk aan Omega 3. Omega 3 helpt onder andere om de productie van het stresshormoon cortisol te verminderen. Omega 3 is ook volop aanwezig in walnoten, aardbeien, frambozen, lijnzaadolie, zeewier en spirulina.

Groene thee
Groene thee heeft vele effecten, en één ervan is dat het stress verminderend werkt. Groene thee bevat stoffen zoals flavonoïden, polyfenolen, catechinen en aminozuren die ervoor voor zorgen dat het cortisol niveau verlaagd.

Meer dan voeding alleen
Door een gezonde voeding te combineren met ontspanning, een goede nachtrust en het aanpakken van de bron zorg je voor een lange termijn oplossing en dat je je lekkerder voelt; zowel fysiek als mentaal.

Bronnen: Stressplein, voorhethart, nationalacademic

2 reacties op “Stress verminderen door voeding?
  1. Toch wat opmerkingen,
    1- van groene thee moet je heel veel van drinken wil het een klein beetje helpen
    ten tweede kan je stress niet zo maar minderen vooral als je er dagelijks mee te maken hebt.Een ander kan makkelijk praten.Probeer te ontspannen met iets wat jou blij maakt en waar jij je goed bij voelt,dan kan je pas leren ontspannen op jou manier en niet wat anderen voorschrijven of wat in boekjes staat.Ook ik heb dat moeten leren.

    Geschreven door kookpot64 op
  2. Kookpot64, ik ben het helemaal met je eens.
    Was stress maar zo makkelijk op te lossen zoals het hierboven is beschreven.

    Geschreven door Verder op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder