Zo gezond is een avocado

Zo gezond is een avocado

De avocado is de laatste jaren ongelooflijk populair geworden en wordt vaak als superfood bestempeld. Wat niet zo gek is, gezien de gezondheidsvoordelen die een avocado heeft.

Avocado’s zitten vol mineralen, antioxidanten, vitamines, vezels en gezonde vetten. Al deze voedingsstoffen zijn goed voor je gezondheid.

Waarom zijn avocado´s gezond?

Voor een gezond hart
Een avocado bevat 450 mg aan kalium en dat is ongeveer 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Uit onderzoek is gebleken dat dit mineraal de bloeddruk kan verlagen, waardoor de kans op het krijgen van een hartaanval of beroerte kleiner wordt.

Het vet in avocado’s dat in het verleden als ongezond werd bestempeld, biedt bescherming tegen hartziekten. Studies hebben aangetoond dat oliezuur (een vetzuur) de gezondheid van het cardiovasculaire systeem verbetert. Avocado’s zijn rijk aan omega-3.

Verlagen het cholesterol
De avocado bevat enkelvoudig onverzadigde vetten die goed voor je zijn. Ze verminderen namelijk het LDL-cholesterol gehalte. Aan de andere kant wordt dankzij de vrucht het ‘goede’ cholesterolgehalte, HDL-cholesterol, verhoogd.

Goed voor de spijsvertering
Vezels zijn van belang voor een gezonde spijsvertering. Avocado’s bevatten in verhouding veel vezels, zowel oplosbare als onoplosbare vezels. Avocado’s bevatten per 100 gram ongeveer 6,4 gram vezels en dat is dan 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De oplosbare vezels voeden de goede bacteriën in de darmen waarbij er stoffen vrijkomen die de darmbeweging stimuleren. Daarnaast helpen ze om je eetlust onder controle te houden omdat ze je een vol gevoel geven. De onoplosbare vezels dragen bij aan een goede ontlasting. Het zorgt ervoor dat de dunne ontlasting dikker en harder wordt en dat een te droge ontlasting wat soepeler wordt.

Voor gezonde ogen
Avocado´s zijn ook rijk aan antioxidanten, waaronder de antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Zeaxanthine en luteïne zijn de belangrijkste carotenoïden in ooglens en gele vlek (macula lutea) van het netvlies (gebied van scherp zien, kleuren zien). Beide carotenoïden beschermen het oog tegen cataract en leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie en verlagen mogelijk de kans op bepaalde vormen van kanker (met name borst- en longkanker), kransvatziekte en beroerte. Bij ouderen is een positief verband gevonden tussen de dagelijkse inname van zeaxanthine en luteïne en de lengte van telomeren aan het uiteinde van chromosomen (langere telomeren geven aan dat er minder celveroudering is).

Positieve invloed op hersenen
Avocado’s hebben en positieve invloed op de hersenen. Ze zouden de ontwikkeling van Alzheimer vertragen en soms zelfs omkeren. Dit vanwege de vitamine E die bij geheugenverlies de vrije radicalen (een belangrijke stof voor uw afweersysteem) en de opbouw van eiwitten stabiliseren. Zo blijkt uit enkele klinische studies die in het magazine Alzheimer en Associated Disorders gepubliceerd zijn. Ook foliumzuur helpt tegen Alzheimer: het bestrijdt de vorming van verwarde zenuwvezels.

Goed voor botten en gebit
In 100 gram avocado zit ongeveer 30 milligram fosfor. Dit is ongeveer 5% van wat je dagelijks binnen moet krijgen. Fosfor is samen met calcium van belang voor de stevigheid van je botten en tanden. Te weinig fosfor zou leiden tot spierpijn en pijn in de botten en nierstenen.

Geeft je een mooie huid
Ook heeft het eten van avocado een gezond effect op de kwaliteit van je huid.
Niet alleen kalium, maar ook de grote hoeveelheid vitamine A in een avocado zorgt voor een gezonde huid. Dit komt omdat vitamine A het vernieuwingsproces versnelt waardoor je dode huidcellen makkelijker kwijtraakt.

Goed voor je weerstand
In 100 gram avocado zit ongeveer 0,40 milligram vitamine B6. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 is voor volwassen mannen en vrouwen (19-50 jaar) vastgesteld op 1,5 milligram. Vitamine B6 is belangrijk voor je weerstand en de energievoorziening van je cellen. Daarnaast heb je vitamine B6 nodig voor de werking van de neurotransmitters en hormonen. Dit zijn de stoffen waarmee je lichaam communiceert. Wanneer je hier een tekort aan hebt kan je weerstand minder worden.

Minder vermoeid
100 gram avocado bevat 0,10 milligram vitamine B2. De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B2 voor volwassen mannen vastgesteld op 1.5 milligram en voor vrouwen op 1.1 milligram. Dus een avocado voorziet je van ongeveer 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Vitamine B2 is belangrijk om te hebben voor de groei en voor de ontwikkeling van rode bloedcellen. Bij een tekort krijg je vermoeidheidsklachten doordat de onvoldoende zuurstof vervoeren van de longen naar de andere cellen in je lichaam.

Ook kun je last krijgen van ontstekingen in je mondhoeken. Vitamine B2 zit niet alleen in avocado’s maar ook in veel andere voedingsmiddelen, dus om genoeg vitamine B2 binnen te krijgen heb je voldoende aan een gevarieerd dieet.

Goed voor je humeur
100 gram avocado bevat ongeveer 0,08 milligram vitamine B1. Per dag heb je als volwassene minimaal 1,1 milligram vitamine B1 nodig. Een avocado voorziet voor ongeveer 10% in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen psychische afwijkingen ontstaan, zoals depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies, gevoelloosheid in de benen, hartklachten en spierverlamming (beriberi). Beriberi is een zenuwaandoening en komt in de westerse wereld niet meer voor.

Voorkomt aangeboren misvormingen
Omdat avocado’s relatief veel folaat bevatten, dat in het lichaam voor een deel wordt omgezet in foliumzuur, worden ze ook aangeraden tijdens de zwangerschap om mogelijke neuraalbuismisvormingen te voorkomen. Vrouwen die zwanger willen worden, wordt aangeraden om in de weken voor én in de eerste weken van de zwangerschap dagelijks een supplement met 0,4 mg foliumzuur te slikken, ongeacht de opname van foliumzuur via de voeding. Het kan geen kwaad om voor én tijdens de zwangerschap regelmatig avocado’s te eten. Maar zelfs als je dagelijks 10 avocado’s zou eten zou je nog ver beneden de aanbevolen hoeveelheid van 0,4 mg per dag blijven.

Bronnen: avocadosource.com, orthokennis.nl, voedingscentrum en naturalnews.com

33 reacties op “Zo gezond is een avocado
  1. En nu : 1 avocado per dag ? 2 avocado’s per week?

    Wanneer bereik ik een optimaal resultaat?

    Geschreven door m.tonnis op
    • Wat een onzin verhaal met suggererende woorden als KAN en MOGELIJK , woorden die suggereren dat iets gezond is maar eigenlijk helemaal niet echt medisch bewezen is.
      Dat fruit eten gezond is dat weten we allemaal, maar ik denk dat dit vooral veel Marketing is om maar zoveel mensen Avocado te laten eten, want uiteindelijk draait het overal altijd maar om 1 ding en dat is GELD

      Geschreven door Marc op
      • We geven zoveel geld aan ongezonde dingen uit, of kleding en dat soort dingen. Zoveel geld uit aan buiten in een restaurant eten! Het is gewoon allemaal waar inderdaad dat groente en fruit erg gezond is, maar heel weinig mensen zijn bewust van wat er allemaal in zit en waarvoor het allemaal goed voor ons is! Dus ik vind dit niet slecht. Waaorm zou je wel naar de albertheijn rennen als een tweede zak chips gratis is bijv? Zolang ze mensen voor goede en gezonde dingen proberen te trekken voor geld vind ik dat het geen probleem moet zijn.
        Geld moet toch uiteindelijk rollen!

        Geschreven door ÖZLEM op
      • zelf ben ik juist blij dat er instanties zijn die openlijk zeggen dat bepaalde dingen waarschijnlijk zijn, maar (nog) niet echt bewezen. Dit in tegenstelling tot de gezondheidsraad en vooral het voedingscentrum (dat echt voor het grote geld gaat), die allerlei onzinadviezen geven. Zij proberen ons wijs te maken dat het bewezen is dat je bijvoorbeeld brood moet eten en melk moet drinken. Dat zijn pas onzinverhalen, waarachter ik in gedachten het economisch belang zie van een land vol koeien.
        Wist je dat er in de opleiding van een arts minder dan een uur wordt besteed aan voeding?
        Wees dan maar blij dat er hier eerlijk wordt verteld dat men niet altijd alles helemaal zeker weet.

        Geschreven door Evelyn op
      • Wat een onzin is dat ! drank, drugs en roken, dat is ook GELD,
        zie je dan de gezonde dingen niet in ? jammer voor u ;
        stef

        Geschreven door Stef op
        • wat een eindeloos verhaal en ongeloofwaardig.

          Geschreven door m heijnen op
      • Misschien zou je wat meer open kunnen staan voor het eten van Avocados! Voor 10 jaren eet ik een avocado per dag en soms 2! Als ik reis en geen avocados ter beschikking heb voel ik een duidelijk verschil! LOVE my avocados

        Geschreven door Yootje op
    • Zorg gewoon dat ze met regelmaat deel uitmaken van je gevarieerde gezonde voeding in combinatie met voldoende bewegen. Ongezonde voeding en te weinig bewegen, maar wel 10 Advocado’s per dag zal je niets brengen namelijk. Het gaat om het totaal plaatje. Zelf koop ik het hele spectrum aan groente en fruit per week en dat gaat allemaal in de blender. Hierdoor krijg ik van alles binnen en het is nog lekker ook. De meest gezonde groenten gaan wat vaker in de blender, Advocado’s horen daarij.

      Geschreven door itsmetoo op
  2. Heel interesant om te weten , maar is dat om zo te eten net als ander fruit, of kan je het ook ergens in verwerken , een salade ofzo iets ?

    Geschreven door Tiny op
    • je kan het prakken met een vork wat zout en peper en een half pikant pepertje erbij met scheutje olijfolie en wat citroensap. dan op geroosterd stokbrood (schijfjes) en daarop een stukje Parma ham een heel lekkere bruschetta !!! of hapje voor de feestdagen.
      grtjs sabine

      Geschreven door timmers sabine op
    • Ja zeker, avocado’s zijn hartstikke lekker in salades, in feestelijke voorgerechten met vis, in smoothies, op toastjes enz. Ik eet ze zelf een aantal keren in de week.

      Geschreven door Evelyn op
    • Ja, 1 advocado per dag is het begin van de opbouw. doe dit gedurende 4 maanden. Onderhouds hoeveelheid is een halve avocado per dag. Resultaat voel je na p.m. 6 weken maar is per persoon verschillend.

      Geschreven door Di Ros op
    • ja ik Verhaeven Chantal Gisèle ,heb het nog niet zolang beginnen eten, de avocado , om dat ik vond dat er geen smaak in zat (vroeger dacht ik er zo over)ik moest het niet, maar heb het toch beginnen te eten met wat kruiden er aan toe te voegen ,en nu staat dat elke dag op mijn menu ,en vind het super lekker, en een rede te meer nu ik het heb vernomen dat het voor veel dingen gezond is,ik raad het aan iedereen aan ,er alle dagen één te eten !!
      in de salade vind ik het best .

      Geschreven door Verhaeven Chantal Gisèle op
  3. prakken met oploskoffie en een beetje honing!

    Geschreven door heel voornaam op
    • met honing en koffie ????????????????,,, dat wil ik eens proeven !
      gerda

      Geschreven door gerda op
  4. Prima toch die avocado, maar geldt dat voor iedereen ?
    Uit de beschrijvingen van de gezondheidsvoordelen van het eten van avocado
    maak ik voorzichtig op dat, avocado voor iedereen en altijd gezond is.
    Als dat waar is en iedereen eet X aantal avocado’s dan hebben we over
    een tijdje geen zieke of zwakke mensen meer, geweldig toch?
    Dat is te mooi om waar te zijn dus betwijfel ik dat te geloven.
    Het hele artikel wordt niet ondersteund door gedegen onderzoek, jammer.
    Het lijkt er op dat hier ook sprake is van belangen verstrengeling, bijv. geld-
    supermakten en kopers van deze avocado’s.
    Als je dit niet eet (angst) dan kun je geheid ongezond worden of blijven.
    Of toch niet ????????????

    Geschreven door Philip Versteeg op
    • Geloven of niet , avocado en zoveel andere oa; Artisjokken , en zovéééééééél méééééér, kan toch niet slecht zijn ook, baadt het niet , het schaadt niet ook , en eet er ook maar wat, dan zullen je hersens beter werken !!!
      Rani

      Geschreven door Rani op
    • Ik eet al 8 jaar lang iedere week 4 avocado’s per week.
      Je hoeft geen dure crèmes op je gezicht te smeren want de vitamines en vooral de vitamine A in de avocado doet zijn werk.
      Nooit last van ontstekingen e.d.
      Mijn ogen funktioneren door de zeaxanthine en luteine uitstekend.
      Ik ben het met de kritische opmerkingen van bovenstaande mensen eens dat je nooit
      klakkeloos iets moet overnemen.
      Ik spreek uit ervaring wat betreft avocado’s.(65 jaar leeftijd).

      Geschreven door Bertie Kuijpers op
    • oploskoffie? In de yoghurt met een beetje honing als toetje. Maar hartig kan ook, pureer dan de avocado eens door de aardappelpuree met wat citroensap en een fijn gesnipperd uitje met een zoute haring erbij i.p.v. vlees en een tomaten/komkommer salade met basilicum. Geen liefhebber van vis? Dan een gebakken of gekookt ei kan ook.Buon apetito

      Geschreven door Di Ros op
  5. Avocado zal zeker gezond zijn,alle vers fruit heeft zijn goede eigenschappen denk ik.
    Gevarieerd eten van groenten en fruit lijkt mij het beste.
    en dat doe ik zoveel als mogelijk!!

    Geschreven door Van oesterschalk op
    • Avocado is geen fruit maar een groente. Dat betekend dat je daarnaast ook voldoende fruit moet eten. In Frankrijk raad men 5 stuks per dag aan. Maar hier in Nederland houd men het op 3 stuks per dag.

      Geschreven door Di Ros op
  6. Avocado in de blender mixen met melk. Heerlijk en gezond.

    Geschreven door Milly op
  7. Al dat zogenaamde gezond eten zoals fruit of de rest is nog nooit zoveel aan kanker en andere ziektes overleden omdat geen bacteriën inzit vroeger kwam wormpjes of slakjes tegen of andere beestje ging niemand dood aan

    Geschreven door Ruud op
  8. Ik vind het bijzonder eigenaardig dat mensen dollartekens in de ogen van anderen beginnen te zien als de gezondheidsaspecten van een voedingsmiddel besproken worden.

    Geschreven door hans op
  9. G.dag ik heb er een paar keer allergie van gekregen. Dikke ogen en vlekken in mijn gezicht. Moet ik ze gewoon blijven eten dat mijn lichaam er aan moet wennen of stoppen.

    Geschreven door S. De bruin op
    • arts raadplegen

      Geschreven door Daniel Lankers op
    • S. De Bruin,
      Soms reageren mensen plotseling allergisch op voedsel.Vaak is de reden dat naast het bewuste hapje nog iets gegeten wordt wat elkaar niet verdraagt. Wacht een poosje en probeer het dan nog eens door een klein beetje avocado op een boterham te smeren met wat honing. Gaat dat goed, kun je het wagen om de hoeveelheid op te bouwen. Lukt dat niet hou t dan bij een klein beetje op een cracker of op brood. Ook kleine beetjes avocado hebben al een goede werking op je gezondheid!

      Geschreven door Di Ros op
  10. receptje uit Belgie : neem een geschilde halve avocado , sprenkel wat citroensap in, vul met bereide krab salade ( krab+hardgekookt ei pletten +peterselie +mayonaise +peper,zout : mengen ) . Leg daarop de krabsalade een toefje lompviseitjes ( de variant voor kaviaar ) . Dien op met partje tomaat .Met stokbrood serveren . Een voorgerechtje uit Belgie . Smakelijk.

    Geschreven door Daniel Lankers op
  11. Zelf doe ik bijna dagelijks noten, zaden en een advocado door mijn dagelijkse groente smoothies, het is echt een superfood. Wachten tot de wetenschap eindelijk met bewijzen komt is niet wijs, want die lopen altijd achter de feiten aan. Goed dus dat dit al gecommuniceerd wordt. Neem bijvoorbeeld de onzin over goede en slechte vetten in de wetenschap. Nadat in de fitness wereld veelvuldig alle vet werd gegeten en men het levende bewijs was dat alle vetten (op namaak vetten, transvetten na) gezond zijn voor ons lichaam, tenzij van grasgevoerde dieren afkomstig, begint de wetenschap in NL ook wakker te worden.

    Geschreven door itsmetoo op
  12. Fruit is helemaal niet zo gezond,zit heel veel suiker in vooral in appels en ook nog kolydraten.Je weet tegenwoordig toch niet meer wat goed of slecht is,de ene zecht dit de ander dat…

    Geschreven door Wil op
  13. Foliumzuur is geen eindmetaboliet van folaat maar een geoxideerde vorm die juist in verschillende folaten moet worden omgezet. Het zit niet in voeding maar folaat wel. Eet liever genoeg groene (blad)groenten en vul aan met Folinezuur of Methylfolaat.

    Geschreven door Sandrine op
  14. Wat fijn om te horen dat iets dat heel lekker is, op heel veel manieren klaar te maken is, ook gezond blijkt te zijn. Hoe anders is dat met fast food of gebak. Lekker genieten zou ik zeggen. Dat op zich is al gezond.

    Geschreven door Wil op
  15. Hoeft toch niet zo ingewikkeld,zeg gewoon vitamine B11

    Geschreven door Wil op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder