Is sorbitol nu schadelijk of niet?

Sorbitol-schadelijk-of-niet

Hevige discussies kunnen ontstaan wanneer er gesproken wordt over bepaalde suikervervangers. Zoetstoffen die niet veel fans hebben zijn aspartaam en sacharine. Deze worden vaak gezien als ongezonde of zelfs als kankerverwekkende gifstoffen. Maar hoe zit het met sorbitol? Is sorbitol nu schadelijk of niet?

Er zijn veel mensen die minder suiker willen eten en daarom voor de light variant van een product gaan. Suikervervangers brengen inderdaad geen extra kilogrammen met zich mee en ze zijn ook niet slecht voor je gebit. Maar ook hier geldt; overdaad schaadt.

Wat zijn zoetstoffen?
Zoetstoffen zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om ze zoeter te maken. Er zijn twee soorten zoetstoffen, te weten intensieve en extensieve zoetstoffen. Intensieve zoetstoffen zijn zoeter dan dat suiker is en extensieve zoetstoffen zijn minder zoet. De intensieve zoetstoffen vormen dan ook de basis voor zoetjes.

Van deze groep kunstmatige zoetstoffen zijn aspartaam en sacharine waarschijnlijk de bekendste soorten. Van de extensieve zoetstoffen zijn de bekendste de zogenaamde suikeralcoholen, zoals xylitol en sorbitol. Ze worden vooral gebruikt in kauwgom, drop, snoep en producten voor diabetici.

Wat is sorbitol?
Sorbitol is een natuurlijke suiker die in allerlei verschillende vruchten voorkomt, zoals appels, pruimen en druiven. Sinds het ook op commerciële schaal als zoetstof gebruikt wordt, wordt het voornamelijk uit druivensuiker gewonnen. Het is een zogenaamde extensieve zoetstof, wat betekent dat het dus iets minder zoet is dan suiker zelf. Voor de duidelijkheid; de zoetkracht is ongeveer de helft van suiker zelf. Het levert daarnaast minder calorieën op. Iedere gram sorbitol bevat ongeveer 2,4 kcal en bij suiker is dat iets meer dan 4. In Europa is sorbitol ook wel bekend als E420.

Sorbitol wordt langzaam gemetaboliseerd in het lichaam, op dezelfde manier als glucose, maar levert minder calorieën. In veel voedingsproducten vinden we sorbitol terug in de vorm van siroop. Sorbitol werd ontdekt in 1872 en komt dus van nature voor in fruit. De naam is afgeleid van de lijsterbes (Sorbus). Sorbitol werd in 1963 door het Gezamenlijk Comité van Deskundigen voor Levensmiddelenadditieven van de FAO en de WGO (JECFA) goedgekeurd.

Waarin wordt sorbitol gebruikt?
Sorbitol wordt in veel verschillende producten gebruikt. Vooral in veel producten die onder de noemer light of suikervrij in de winkels liggen. Zo wordt het verwerkt in producten waar vruchten in verwerkt zijn, en dan kun je denken aan suikervrije jam, ijs of gebak van alle soorten en maten. Verder zit het ook veel in snoep en chocolade. Een andere groep producten waar sorbitol vaak in verwerkt is zijn producten waar je een frisse adem van krijgt. Denk hierbij dan aan kauwgom of mondwater. Daarin wordt het niet alleen gebruikt om de smaak zoeter en aangenamer te maken, maar ook omdat het de uitdroging van het product tegengaat, waardoor de houdbaarheid beter wordt.

Voordelen van sorbitol
Eén van de grootste voordelen van sorbitol is dat het veel minder calorieën bevat dan suiker. Een tweede voordeel is dat het langzamer in het bloed opgenomen wordt dan suiker. Met als gevolg dat de bloedsuikerspiegel minder explosief stijgt, waardoor sorbitol ook voor mensen met diabetes geschikt kan zijn. En het derde voordeel is dat sorbitol geen tandbederf veroorzaakt, in tegenstelling tot veel andere zoetstoffen. Dat is wellicht ook de reden dat sorbitol een populair ingrediënt is voor diverse mondwaters.

Nadelen van sorbitol
Dat klinkt allemaal erg positief, maar is het dat ook? Er zijn natuurlijk ook nadelen aan deze zoetstof verbonden. Echter, deze zijn lang niet zo ernstig als bij veel andere zoetstoffen. Voor zover bekend zijn er bijvoorbeeld geen onderzoeken die sorbitol aan kanker verbinden. Het grootste nadeel van een grote dosis (bij hoeveelheden van meer dan 20 g per dag) sorbitol is dat het een laxerende werking kan hebben en ernstige diarree kan veroorzaken. Uitdroging en andere problemen kunnen het gevolg zijn. Tevens kan sorbitol bij volwassenen krampen veroorzaken. Een opgeblazen gevoel en flatulentie kan voorkomen bij hoeveelheden van 10 g. Maagdarmklachten kunnen ook voorkomen na een orale inname van 10 g sorbitol.

De maximaal toelaatbare hoeveelheid voor kinderen is niet precies bekend, maar ligt zeker lager. Kinderen en ouderen zijn namelijk meestal gevoeliger voor sorbitol dan volwassenen, omdat in deze groepen het risico op uitdroging groter is. De minimale dosis sorbitol waarbij diarree optreedt bij kinderen is 0,5 g/kg lichaamsgewicht. Diarree kan bij lang aanhouden leiden tot groeistagnatie en gewichtsverlies.

Bronnen: Drogespieren.nl, Voedingscentrum, kennislink.nl en knmp.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder