Zo gezond zijn aardbeien

zo-gezond-zijn-aardbeien

De aardbei, het zomerkoninkje, is het fruit waar we vanaf juni altijd heerlijk van kunnen genieten. Maar een aardbei is niet alleen erg lekker, een aardbei blijkt ook nog eens vol gezonde stoffen te zitten die je lichaam nodig heeft. Dus hoe gezond zijn aardbeien?

In de bronstijd werd de aardbei al door mensen gebruikt, maar pas vanaf de 14e eeuw werden aardbeiplanten vanuit het wild in tuinen aangeplant. Toen werden ze vooral gebruikt als sierplant en voor medicinaal gebruik. De vrucht was klein en de planten waren niet erg productief.

De aardbei zoals wij die kennen is ongeveer 200 jaar oud. De aardbei valt onder de categorie zachtfruit. En aardbeien staan op de vijfde plek van meest gegeten fruitsoorten in Nederland. Aardbeien zijn rijk aan vitamines, antioxidanten en mineralen, waardoor ze je gezondheid op verschillende vlakken een boost kunnen geven. Ze hebben invloed op je kortetermijngeheugen, weerstand, bevatten weinig calorieën en nog veel meer.

Hoe gezond zijn aardbeien?

Gezonde huid
Aardbeien zijn gezond voor je huid door een hoge waarde vitamine C, water en de anti-oxydanten die een rol spelen bij de bescherming van de huid. De vitamine C in aardbeien bevordert de aanmaak van collageen waardoor je huid elastisch blijft. Ellaginezuur in aardbeien heeft ook een duidelijk effect op de gezondheid van de huid. Onderzoekers van de Hallym University in Korea zijn er achter gekomen dat deze stof de ontwikkeling van rimpels kan tegengaan. Ellaginezuur beschermt namelijk de elastische vezels in de huid, waardoor deze niet gaat verzakken.

Houdt je weerstand op peil
De vitamines, die een rol spelen bij het op peil houden van je weerstand zijn de vitamines A, C, E en B6. Zacht fruit zoals aardbei bevat vitamine C, vitamine E en vitamine B6. Geen vitamine A, maar wel caroteen. En daar maakt het lichaam vitamine A van. De aardbei bevat, na de Kiwi, de grootste hoeveelheid vitamine C. En dit is goed voor je weerstand en helpt mee om een eventuele verkoudheid te bestrijden. Bovendien is vitamine C een antioxidant. Deze zorgt ervoor dat bepaalde schadelijke stoffen in het lichaam geneutraliseerd worden.

Goed voor je hersenen
Aardbeien bevatten anthocyanen. Dit zijn kleurstoffen die voorkomen in rode en blauwe fruitsoorten. Deze stoffen kunnen hersenfuncties (waaronder het korte termijn geheugen) verbeteren. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de vitamines C, E, B6 en foliumzuur een positieve bijdrage kunnen leveren aan zogenaamde cognitieve functies van de hersenen. Hiermee wordt bijvoorbeeld concentratie en het kunnen onthouden van allerlei dingen bedoeld.

Goed voor je hart
Aardbeien zijn een goede bron van kalium. Kalium is belangrijk voor een goede bloeddruk en het regelen van de vochtbalans in het lichaam. Ook bevatten aardbeien polyfenol, en ook polyfenol heeft een positieve invloed op de bloeddruk. Ze kan de bloeddruk verlagen en het ontstaan van een bloedprop voorkomen, doordat het de opstapeling van bloedplaatjes tegengaat. Aardbeien kunnen op die manier de kans op hart- en vaatziekten verminderen. Naast deze voordelen kan het eten van aardbeien ook zorgen voor een verminderde kans op de slagaderziekte atherosclerose. Dit is mogelijk doordat een aardbei veel van de ontstekingsremmende stof quercetine bevat.

Goed voor je ogen
Het eten van aardbeien draagt bij aan je dagelijkse portie betacaroteen. Van betacaroteen maakt het lichaam vitamine A. En die vitamine is van belang voor een goed gezichtsvermogen. Men zegt dat het mogelijk is dat je door aardbeien te eten een verminderde kans hebt op een vertroebeling van de ooglens, wat we ook wel staar noemen. Aardbeien bevatten veel antioxidanten die deze aandoening kunnen voorkomen. De grote hoeveelheid vitamine C in een aardbei kan bijdragen aan de gezondheid van het hoorn- en netvlies.

Uit de Archives of Ophthalmology blijkt daarnaast ook dat de kans op maculadegeneratie, een ziekte die kan zorgen voor een verlies van het gezichtsvermogen, wordt verlaagd wanneer je regelmatig aardbeien eet.

Goed voor je gewicht
Aardbeien bevatten wel heel veel voedingsstoffen maar weinig calorieën. 100 gram aardbeien bevatten slechte 25 calorieën. Daarnaast geven ze snel een voldaan gevoel. Snoepen zonder aan te komen.

Goed voor je energieniveau
Aardbeien bevatten fruitsuikers en die zorgen voor energie. Je lichaam kan deze direct gebruiken als brandstof. Daarnaast zijn aardbeien een bron van foliumzuur. Dit wordt ook wel vitamine B11 genoemd en foliumzuur is belangrijk voor de groei van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen en het is één van de vitamines die ervoor zorgen dat je genoeg energie hebt.

De slechte eigenschappen van de aardbei
Dit zijn dus allemaal positieve eigenschappen van een aardbei maar, je kunt het bijna niet geloven, een aardbei heeft ook een paar slechte eigenschappen. Zo kunnen aardbeien een allergische reactie opwekken in de vorm van een huiduitslag. Daarnaast moet je aardbeien wel goed wassen omdat ze soms bespoten worden met pesticiden. Wanneer je aardbeien koopt met het EKO keurmerk dan sluit je dit uit.

Bronnen: medicalnewstoday.com, hollandseaardbeien.nl en voedingscentrum

2 reacties op “Zo gezond zijn aardbeien
  1. Daar sta je van te kijken hoe goed aarbeien zijn,

    iedere dag aardbeien eten zou ik zeggen.

    wel lekker dat ik er zoveel over kan lezen gr. Anneke

    Geschreven door A.C.M. Uijtdewillegen op
    • Hoeveel aardbeien per dag ?ik eet er elke dag 6 in de yogert is dat genoeg ?

      Geschreven door [email protected] op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder