Waarom visolie te nemen

Waarom-visolie-te-nemen

Vette vis is goed voor ons vanwege de gezonde visvetzuren die erin zitten. Niet voor niets raadt het Voedingscentrum aan om twee keer per week vis, waarvan een keer vette vis te eten. Maar niet iedereen haalt dat. Vier redenen om aan je visvetzuurconsumptie te werken.

Visvetzuren zijn gezond, daarover bestaat geen twijfel. De meeste mensen krijgen echter te weinig vetzuren binnen, terwijl deze juist erg belangrijk zijn. Want een tekort aan deze vetzuren kan leiden tot uiteenlopende gezondheidsklachten, zoals gewrichtsklachten en hart- en vaatziekten. Ons lichaam maakt zelf geen omega 3 vetzuren aan, maar heeft deze dus wel nodig.

Wat zijn vetzuren?
Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). EPA en DHA zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren en staan daardoor bekend als visvetzuren. EPA en DHA staan bekend als visvetzuren maar kunnen ook uit andere voedingsmiddelen gehaald worden. Vis is de belangrijkste bron. EPA en DHA zitten vooral in vis en in schaal- en schelpdieren. De vette vissoorten zoals makreel, zalm, haring, sardines en forel zijn belangrijke bronnen. Witte (magere) vis bevat ook visvetzuren, maar minder dan de vette vissoorten.

De Gezondheidsraad adviseert om dagelijks 450 milligram visvetzuren te consumeren. Dit kan door voldoende vis te eten, maar er zijn ook speciale visolie capsules die je kunt innemen. Visolie is een voedingssupplement waarmee je je omega 3 vetzuren op peil kunt houden.

Goed voor je hersenen
Vetzuren zijn belangrijk voor onze hersenen. Ze zijn nodig om de isolatielaag die om de lange uitlopers zenuwcellen zit (myelinelaag) in stand te houden. Deze lange uitlopers zorgen voor een goede communicatie en geleiding van zenuwprikkels. Bij de aantasting van deze myelinelaag kunnen er storingen bij de aansturing van het lichaam vanuit de hersenen ontstaan. Een van de bekendste wittestofziekten is Multiple Sclerose (MS). Omega 3 vetzuren maakt het lichaam zelf niet aan en die moeten we dus via een andere manier binnen krijgen. En dat kan vooral door het eten van vis. Uit Nederlands onderzoek is gebleken dat de inname van vette vis cognitieve achteruitgang van ouderen tegengaat. Uit latere studies blijkt wel dat de inname van Omega 3 vetzuur uit capsules minder effect heeft dan de inname uit vis. Ook kinderen hebben baat bij voldoende visolie. Het bevordert namelijk de groei van de hersenen, wat weer resulteert in een beter geheugen en betere leerprestaties.

Goed voor je hart en bloedvaten
Er zijn meerdere studies die aangeven dat voldoende vette vis een gunstige invloed heeft op onze hart- en bloedvaten. Dit wordt ondersteund door onderzoek naar supplementen met visvetzuren, waaruit blijkt dat een inname van 1 gram per dag van EPA en DHA het risico op sterfte aan hartziekten verkleint met ongeveer 10% bij personen met (een hoog risico op) hart- en vaatziekten. Aan de andere kant zijn er onderzoeken die nogal terughoudend zijn over de effecten van visoliecapsules en voedingsmiddelen met omega vetzuren ten aanzien van hart en bloedvaten. Visvetzuren zijn goed voor de bloedcirculatie en de bloeddruk. Ze verminderen ongezonde vetten in het bloed en kunnen helpen bij het voorkomen van bloedproppen.

Goed voor je hormoonhuishouding
Meestal wordt de meest voorkomende vorm van PMS toegeschreven aan een overmatige aanwezigheid van het hormoon oestrogeen en een tekort aan het hormoon progesteron tijdens de premenstruele fase. De verhouding en het evenwicht van deze twee belangrijke hormonen bepalen het voorkomen van PMS. De aanmaak van deze hormonen is afhankelijk van het voorkomen van prostaglandines. Dat is een hormoonachtige stof die op lokaal niveau werkzaam is in het reguleren van een fysiologisch proces. Het lichaam gebruikt de vetzuren uit de voeding ondermeer als grondstof voor de aanmaak van deze prostaglandines en andere verwante hormoonachtige stoffen. Van de prostaglandines zijn er al meer dan 50 verschillende soorten ontdekt. Die in drie verschillende hoofdgroepen kunnen worden onderverdeeld (PgE1, PgE2 en PgE3). Een verstoring van de verhouding van de aanmaak van deze drie groepen kan de aanmaak van geslachtshormonen veranderen en daardoor menstruatieklachten veroorzaken. EPA, een van de vetzuren in vette vis, heeft een bewezen positieve invloed op hormoonschommelingen, zoals tijdens menstruatie, zwangerschap en de overgang.

Goed voor je gemoedstoestand
Het slikken van omega 3 vetzuren helpt mogelijk bij slecht leergedrag, depressiviteit en dementie, maar onderzoeksresultaten zijn tegenstrijdig. En daarnaast is er onvoldoende bewijs dat het slikken van omega 3 vetzuren positieve effecten heeft op gedragsstoornissen zoals hyperactiviteit (ADHD).

Het kaf van het koren scheiden
Voor de mensen die visolie als supplement willen kopen moeten wel goed opletten. Er zijn grote verschillen in concentratie en dosering. Dus waar moet je op letten?

Concentratie van de hoeveelheid omega 3 vetzuren. Hiermee bedoelt men de hoeveelheid omega 3 vetzuren die een capsule bevat, de concentratie DHA en EPA. Een capsule van 1000 mg visolie kan slechts de helft of minder DHA en EPA bevatten en daarnaast bijvoorbeeld plantaardige olie of omega 6. Het is niet omdat een capsule 1000 mg weegt dat ze ook 1000 mg omega 3 vetzuren bevat. De hoeveelheid DHA en EPA per capsule is dus van belang.

Dosering van de omega 3 vetzuren. Deze dosering is afhankelijk van de concentratie EPA en DHA. Hoe hoger de concentratie EPA of DHA, hoe minder capsules per dag u nodig heeft om uw dagelijkse hoeveelheid te consumeren. Bij sommige merken moet u dagelijks vier, zes tot zelfs tien capsules innemen om aan uw noodzakelijke dagelijkse dosis EPA of DHA te komen. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis (visvetzuren) binnen te krijgen.

Bronnen: Voedingscentrum, hersenstichting en natuurdietisten.nl

13 reacties op “Waarom visolie te nemen
  1. Vraag me af of je wel zomaar visolie kunt nemen. Doe zelf mee aan een visolie-studie. Deze is specifiek gericht op hoge tri-glyceride en laag HDL, wat in mijn geval speelt. Maar weet dat er meerdere studies zijn, 1 ervan is gericht op hoog LDH. Is het niet verstandiger om eerst je cholesterol waardes te weten voordat je zomaar visolie begint te nemen?

    Geschreven door Anita op
  2. Als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden goed in de gaten houdt, zou dat geen probleem moeten zijn.

    Geschreven door Tandor op
  3. Visolie heeft geen invloed op je cholesterol waarden. Het heeft wel invloed op het tegengaan van de oxidatie van je cholesterol. Tevens doet visolie bij een dagelijkse inname van 2 g Epa en Dha je triglyceriden dalen. Men heeft berekend indien 55 plussers 1 g epa en dha zouden nemen de kosten aan hart-en vaatziekten hospitaal kosten voor Europa met14,9 miljard euro zouden dalen

    Geschreven door Jo Wyckmans op
  4. Het zou dan misschien welzeker interessant zijn moest de visolie wat minder duur zijn dan wat nu het geval is.
    Iedereen zou er baat bij hebben ….

    Geschreven door Pat op
  5. Ja idd ,is best duur dus niet idereen die het nodig heeft koopt het .Jammer .

    Geschreven door Gwen op
  6. Wij slikken visolie capsules deze capsules zitten bij 3CARE. Men vertelt dat er verschil is waar de visolie vandaan komt. Hangt af van waar, uit welke zeegebieden, de vis gevangen wordt. Zou daar meer over willen weten.

    Geschreven door Fredrika op
  7. Ik heb veel last van jicht,en de voedingsadviseur zegt dat ik moet oppassen met vis! Wat klopt hier van,want in de beschrijving staat dat vis juist goed voor de gewrichten is.

    Met vriendelijke groet.

    Geschreven door Tijmen op
  8. Zeer interessante informatie over visvangst en visolie vindt je via http://www.nutrogenics.eu/asite/toppage.php?p=0,15,2,71,71,1
    of ga naar de website http://www.friendofthesea.org

    Meer over je hoeveel tekort aan omega-3 in je lichaam kan je meten via de bloedprik http://www.omega-3-index.com Er werd onlangs een studie gedaan in Nederland via deze test kit waaruit bleek nederlandse jongens en meisjes een teaalg gehalte aan omega-” uit hun voeding haalden.

    Een USA consument organisatie vergeleek de beste en zuiverste visolie merken zie http://www.labdoor.com

    Geschreven door Jo op
  9. Visolie is toch niet duur. 1 gr EPA+DHA per dag als 0,60 cent? duur? nee toch wanneer een positieve impact heeft niet alleen op je hart-en bloedvaten maar ook op hersenen en gemoed.

    Geschreven door Jo op
  10. Wat een onzin is dit!!!!!

    van dieren en vissen gezond zijn en blijven…..
    manipuleer je grootje ermee

    van melk vlees en vis kan men kanker krijgen
    waaraan artsen en zo kapitalen verdienen

    plantaardig dieet is gezond en mits waar niet gesproeid is met round up ook veiliger voor mens dier en het millieu plus uw portemornai

    Geschreven door Sieka op
  11. mijn vrouw had last van psoriasis op haar hoofd ik telkens metzalf vande dokter smeren totdat ik las van visolie dat hielp zeheeft ngeen psoriasis meer het kwam vande tuinen psoriasis is heel vervelend ik hoop dat anderen er baat bij hebben!!!

    Geschreven door g.snel op
  12. Goeiendag,
    Ik gebruik visolie van ……..zal merk niet noemen weet niet of dit mag.
    Maar er staat op de pot: Omega 3 Basis.1000 mg.
    180 mg EPA/ 120 mg DHA
    1 tot 3 softgels per dag.
    Zijn deze goed, en hoeveel per dag, dat is mijn vraag.

    vr groet Jansje

    Geschreven door jansje op
  13. In antwoord op Jansje: 1000 Mg omega-3 met 180 Mg epa en 120 Mg dha is misleidend en zou moeten zijn 1000 Mg visolie waarvan 320 Mg omega-3, 180 Mg epa en 120 Mg dha. Dit betekend je meer onnodig vet binnen krijgt. Zoek een visolie waarvan minstens 1000 Mg epa en dha. Je hoeft dan maar 1 capsule per dag in te nemen ipv de 3 die je nu neemt. Top merken hoogst aan omega-3 zijn UNoCardio 1000 en iets lager MorEPA Platinum

    Geschreven door Jo op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder